ماهان شبکه ایرانیان

چشم بازار توریسم به جیب چینی‌ها

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۸ – حبیبه فتحی: در سال ۲۰۱۳ بازار گردشگری بین‌المللی بیش از گذشته تحت تاثیر تعداد گردشگران چینی و میزان دست‌ودلبازی آنها در سفرهای خارجی‌شان قرار گرفت

تاریخ خبر: 1393/07/28 – حبیبه فتحی: در سال 2013 بازار گردشگری بین‌المللی بیش از گذشته تحت تاثیر تعداد گردشگران چینی و میزان دست‌ودلبازی آنها در سفرهای خارجی‌شان قرار گرفت. تعداد 2/98 میلیون چینی به خارج از کشور سفر کردند. این میزان نسبت به سال 2012 از افزایش 18درصدی برخوردار شد و میزان ارزی که آنها به خارج از چین منتقل کردند، به 7/128میلیارد دلار بالغ شد که افزایش 8/26 درصدی نسبت به سال گذشته داشت.
این درحالی است که طبق گزارش اخیر آکادمی گردشگری چین، صنعت گردشگری این کشور با کسری درآمد قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است. در واقع همین موضوع که گردشگران چینی هزینه بیشتری را صرف بازدید از کشورهای خارجی می‌کنند موجب شده که این کشور در صنعت گردشگری با کسری درآمد 6/77میلیارد دلاری از ماه ژانویه تا سپتامبر مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود میزان کسری درآمد گردشگری این کشور در سال 2014 به 100 میلیارد دلار افزایش یابد که نشان‌دهنده بازار گردشگری راکد داخلی است.
اما دلایل متعددی در رشد سریع گردشگران خارجی چینی دخیل هستند. رشد اقتصادی مستمر و بهبود درآمد سرانه، تقاضای رو به رشد در صنعت گردشگری، تقویت ارزش پول چین، سیاست‌های تسهیل‌کننده اعطای ویزای کشورهای خارجی، یافتن امکان فرار از هوای آلوده شهرهای بزرگ برای دوره کوتاه زمانی و افزایش تعداد پروازهای بین‌المللی از اهم علل رشد گردشگری خارجی چین است.
تصویری که کشورهای مقصد از گردشگران چینی پیدا کردند و آنها را در قالب تور سازمان‌یافته و عاشق عکاسی و خرید دیوانه‌وار و کم‌توجه به محیط اطراف خود می‌دیدند، به آرامی در طول سال‌ها تغییر کرده است. آنها همچنان پول زیادی برای محل اقامت، غذا و سرگرمی صرف می‌کنند و هنوز هم خرید کردن بخش مهمی از برنامه سفر آنها را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ در عین حال استراحت و تمدد اعصاب جایگزین عجله و سرعت در برنامه سفر شده است.

ترجیح چینی‌ها برای ساماندهی تعطیلات
برخلاف گذشته بسیاری از چینی‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از شرکت‌های گردشگری، سازماندهی تعطیلات خود را شخصا برعهده گیرند. در خلال ماه‌های ژانویه و سپتامبر سال 2013، تقریبا 4 میلیون چینی از تایلند بازدید کردند. 3 میلیون نفر از آنها برنامه سفر خود را بدون بهره‌گیری از تورهای گردشگری ترتیب دادند و تقریبا 80 درصد از مسافران عازم هنگ کنگ نیز با رزرو پرواز، هتل و استفاده ازخدمات آنلاین اقدام به این سفر کردند. تعداد گردشگران مستقل بر استفاده‌کنندگان از خدمات تورهای سازمان‌یافته پیشی گرفته است. بالابودن هزینه سفر در مسیرهای طولانی و مرخصی محدود سالانه چینی‌ها به نفع مقاصد سفری مانند هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، کره‌جنوبی و سنگاپور تمام خواهد شد. هنوز برای بسیاری از چینی‌ها سفر به ایالات متحده و فرانسه یک سفر رویایی باقی خواهد ماند. در سال 2013 بیش از 7/6 میلیون گردشگر چینی عازم هنگ کنگ شدند، 99/4 میلیون نفر به تایلند، 44/3 میلیون نفر به کره‌جنوبی، 3میلیون نفر به ماکائو و 8/2 میلیون نفر به تایوان سفر کردند. سنگاپور، مالزی، ژاپن و ویتنام نیز دیگر مقاصد آسیایی سفر گردشگران چین بودند.

چینی‌ها خرید می‌کنند!
برای گردشگران چینی خرید یک جزء مهم از برنامه سفر محسوب می‌شود. کالاهای لوکس مهم‌ترین کالای مورد تقاضای چینی‌های عازم اروپا، آمریکا و ژاپن است.
عطریات و پوشاک دارای برندهای معتبر از دیگر کالاهای مورد علاقه گردشگران چینی برای مصارف شخصی و دادن هدیه و سوغات سفر به شمار می‌رود. بخش بزرگی از رشد 41درصدی تقاضای جهانی کالاهای لوکس بین سال‌های 2009 و 2012 از ناحیه گردشگران چینی برای خرید کالاهایی که در چین یافت نمی‌شوند، اتفاق افتاده‌است. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، تعداد استان‌های چین که سرانه تولید ناخالص داخلی آنها به بیش از 8000 دلار بالغ گردد، از 27 استان فراتر رود. از این‌رو افزایش تعداد گردشگران از 100 میلیون نفر در سال 2013، به 200 میلیون نفر خواهد رسید.
در سال 2012 تنها 10 استان از 31 استان چین دارای درآمد سرانه حدود 8000 دلار بودند. دو برابر شدن تعداد گردشگران چینی تا سال 2020 تاثیر قابل‌توجهی بر صنعت گردشگری جهانی، شرکت‌های هواپیمایی، عرضه‌کنندگان کالاهای لوکس، گردشگری پزشکی، هتل‌ها و کشتی‌های تفریحی خواهد گذاشت؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از عرضه‌کنندگان خدمات در کشورهای مقصد ناگزیر خواهند شد عادات پذیرایی از گردشگران را مطابق سلیقه چینی‌ها تنظیم کنند.

چشم بازار توریسم به جیب چینی‌ها

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان