سفرنامه روستای مصر ـ بخش دوم: چای هیزمی و کمپ شبانه

در قسمت قبل درباره روستای مصر و سفر به آن خواندیم. در این قسمت ادامه سفرنامه را می‌خوانیم. مصر روستای قشنگی است از این جهت که چهره کویری دارد و مانند جزیره‌ای در میان شن‌های روان است.

 کویر مصر

در قسمت قبل درباره روستای مصر و سفر به آن خواندیم. در این قسمت ادامه سفرنامه را می‌خوانیم. مصر روستای قشنگی است از این جهت که چهره کویری دارد و مانند جزیره‌ای در میان شن‌های روان است. 

اطراف مصر پوشیده شده است از رمل‌های طلایی و یک آبگیر کوچک که به نیزار معروف است. رمل‌ها از یک سو به جاده جندق به دامغان کشیده می‌شوند و از سوی دیگر به روستای عروسان. در مقابل به سمت شمال، رمل‌ها تا ابتدای باتلاق ریگ جن ادامه خواهد داشت.

طبیعت گردی در کویر مصر

البته مصری که من امسال دیدم با سه سال گذشته خیلی متفاوت بود. آن زمان تنها یک اقامتگاه کویری برای ماندن داشت اما الان با یک عبور کوتاه از روستا، من به چشم خودم سه اقامتگاه کویری با نام‌های متفاوت دیدم. حتی یک کافه برای نوشیدن چای و دم نوش و لحظه‌ای استراحت. اما من با یک کاروانسرا خاطره دارم و آن برایم دلپذیر‌تر است، آن هم بارانداز طباطبایی در دو کیلومتری مصر است. این خانه به کوشش خانواده طباطبایی ترمیم و بازسازی شده و چندسالی ست که به اقامتگاهی برای طبیعتگردان و کویردوستان تبدیل شده است. اگر خودرو دودیفرانسیل هم نداشتید، می‌توانید با خودرو سواری به قصد این اقامتگاه به مصر سفر کنید. هم کویر و رمل‌ها را خواید دید و هم تجربه یک شب اقامت به سبک مردمان کویر را از دست نخواهید داد. در این خانه با غذاهای بومی کویری از شما پذیرایی خواهد شد. سرویس بهداشتی، حمام و اتاق خواب در اختیارتان قرار خواهد گرفت و همین طور تمام طول شب چای هیزمی در حیاط مرکزی دم شده و آماده نوشیدن است. اطلاعات بیشتر را هم می‌توانید در وب سایت خودشان (mesr.info) بخوانید. 

کویر مصر

اما مقصد ما اینجا نبود، ما برای شب ماندن در دل کویر و نه اسکان در ابتدای رمل ها، این مسافت را طی کرده بودیم. 

حوالی ساعت سه بعد از ظهر بود که در ابتدای رمل‌ها برای صرف ناهار و استراحت راننده‌ها توقف کردیم. یکی از نکته‌های قابل توجه در سفرهای طبیعت گردی باید، انتخاب نوع غذاست. سعی کنید اگر وسیله سرمایشی مانند یخچال مسافرتی ندارید از غذاهای خانگی با حداقل امکان فاسد شدن استفاده کنید. بیش از مقدار مورد نیاز روزهای سفرتان غذای کنسرو همراه داشته باشید، زیرا در شرایط اضطراری به آنها نیاز خواهید داشت. مانند هر طبیعت گرد دیگر، به اصول حفظ پاکیزگی طبیعت پایبند باشید. هنگام بستن وسایل سفر به فکر برگرداندن زباله هایتان هم باشید و از حداقل پلاستیک و ظروف پلاستیکی استفاده کنید و ظروف با پایه گیاهی و زیست تجزیه‌پذیر را جایگزین آنها کنید. 

گروه در فضایی صاف و تخت مانند رو به رمل‌های کوچک و بزرگ کویر، مشغول استراحت بود که از دور متوجه آمدن یک آر وی (RV) با پلاک غیر ایرانی و با پرچم کوچکی از فرانسه در پشت شیشه جلو، شدم. این خودرو پیکاپ که خانه یک زوج فرانسوی را با خود حمل میکرد خودبه خود من را به سمت خود کشاند. پس از سلام و معرفی خودم و گروه، در جایگاه یک ایرانی، به این گردشگران اروپایی خوش آمد گفتم و در مورد سفرشان و اینکه چه در مدت در سفر هستند و مقصد بعدی شان کجا خواهد بود، پرس و جو کردم. برای من دیدن کسانی که ماه‌ها در سفر هستند تا از کشورهای دیگر برای تماشای کویر و زیبایی هایش بیایند بیشتر از هرچیز ستودنی است، این را می‌گویم چون خود مدت هاست، دچار افسون کویر شده ام و حس آنها را درک می‌کنم.

صحرای مصر در ایران

با زوج فرانسوی و سگ کوچکشان پس از یک ساعت معاشرت خداحافظی کردم و به گروه که زمان استراحتشان به پایان رسیده بود، برای ادامه سفر ملحق شدم. قبل از ورود به رمل‌ها، برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در شن و افزایش سطح تماس لاستیک با شن، به دستور سرگروه، باد لاستیک‌ها را به میزان درست کم کردیم تا در ادامه دچار مشکل نشویم. پس از آن تک تک خودروها، پشت خودرو سرگروه و به ترتیب با رعایت فاصله مناسب از هم، حرکت کردند. هر خودرو از جای رد چرخ خودرو جلو خودش حرکت می‌کرد تا هم به پوشش گیاهی کویر آسیبی وارد نشود و هم نظم، موجب حرکت سریع‌تر گروه شود. البته رانندگی بر روی رمل‌های کویر اصلا کار آسانی نیست؛ اما با آموزش درست و یادگیری درست‌تر، این مهارت را به دست خواهید آورد و دیگر دچار مشکل نخواهید شد. سرگروه قبل از حرکت جمعی تمام توضیحات لازم را به راننده‌ها داده است و در حین رانندگی نیز آنها را زیر نظر دارد. 

با توجه به ساعت روز و نزدیک شدن به غروب وقت زیادی برای پیش روی در کویر وجود نداشت و باید زودتر مکان مناسبی را برای برپایی کمپ شبانه انتخاب می‌کردیم. پس از حدود دو ساعت رانندگی، محل مناسب توسط سرگروه انتخاب شد. هر خودرو و سرنشینانش قبل از هر کار چادر و تجهیزات کمپینگ مانند سایبان و صندلیشان را برپا کردند تا قبل از تاریک شدن هوا همه چیز آماده باشد.

کویر مصر در ایران

یک نکته را در کویر و هر جای دیگر از طبیعت در مواجه با حیوانات هیچ وقت فراموش نکنید، این شما هستید که وارد محیط زیست و در واقع خانه آنها شده اید. اگر این را در نظر داشته باشید، هم حضور گیاه را ارزشمند می‌بینید و هم جانوران را. اگر در چادر را باز می‌کنید، حتما بلافاصله زیپ آن را ببندید. در روز حتما از کفش استفاده کنید و پا برهنه جایی نروید. هر وسیله‌ای را که از روی زمین بلند می‌کنید حواستان به زیر آن باشد تا جانور گزنده‌ای در زیرش پنهان نشده باشد، در هر صورت آنجا خانه آنهاست و با آگاهی باید رفتار کرد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان