با شش مرحله یک ازدواج آشنا شوید _ بخش اول

هر رابطه‌ای دوره‌ها و مراحل خاص خودش را دارد و رابطه ازدواج هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر هر دوره به درستی سپری شده و با موفقیت پشت سرگذاشته شود، می‌توانید مطمئن باشید که دوره بعدی با ثبات آغاز می‌شود و بدین ترتیب رابطه ازدواج شما مانند ساختمانی که به خوبی ساخته شده، بادوام خواهد بود و لغزش‌های متعدد نمی‌توانند رابطه شما را ویران کنند.

ازدواج آسان

هر رابطه‌ای دوره‌ها و مراحل خاص خودش را دارد و رابطه ازدواج هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر هر دوره به درستی سپری شده و با موفقیت پشت سرگذاشته شود، می‌توانید مطمئن باشید که دوره بعدی با ثبات آغاز می‌شود و بدین ترتیب رابطه ازدواج شما مانند ساختمانی که به خوبی ساخته شده، بادوام خواهد بود و لغزش‌های متعدد نمی‌توانند رابطه شما را ویران کنند.

البته باید این را درنظر داشته باشید که هر یک از ما، شخصیت خاص خودمان را داریم و بدین ترتیب غیرممکن است بتوان رابطه ازدواج یک زوج را با زوجی دیگر یکسان دانست و یک فرمول کلی برای روابط ازدواج تعریف کرد. اما فاکتورهای مشترکی در اکثر روابط ازدواج وجود دارد و محققان رفتارشناسی تحقیقات گسترده‌ای را در مورد ویژگی‌های مشترک رفتاری افراد به ویژه در روابط ازدواج انجام داده‌اند و به نتایج جالب توجهی هم دست یافته‌اند.

رابطه ازدواج دائما در حال ساخت است و این یک اشتباه خیلی رایج است که بخواهیم فکر کنیم که به محض ازدواج کردن، زندگی مشترک و رابطه شما تا ابد دوام خواهد یافت. فاکتورهایی مثل صمیمیت، اعتماد، دوستی و همراهی هستند که می‌توانند در ایجاد یک عشق بی عیب ونقص دخیل باشند.

برخی از روانشناسان براین باورند که روابط هم دوره‌های رشدی را مانند دوره‌های رشد شخصیتی افراد سپری می‌کنند و تئوری‌های جالب توجهی را دراین باره ارائه کرده‌اند. در این گزارش دوقسمتی قصد داریم تا به شش مرحله و دوره‌ای که به طور کلی برای یک رابطه ازدواج تعریف می‌شود بپردازیم. این بخش اول گزارش ماست:

ازدواج با عشق

1- عشق و عاشقی:

این مرحله از رابطه ازدواج فوق العاده است. دنیای فرد، یک دنیای دونفره است و زوجین در زمان حال و درکنار یکدیگر از زندگی لذت می‌برند. آنها همیشه با هم هستند و اگر دور از هم باشند هم دائما به یکدیگر فکر می‌کنند. نقاط ضعف طرف مقابل اصلا به چشم نمی‌آید و نقاط قوت شخصیتی او کاملا برجسته به نظر می‌رسند. اختلافات اصلا دیده نمی‌شوند و نقاط مشترک، کاملا قدرت می‌یابند. هدف زوجین در این مرحله این است که همواره با هم باشند.

در این دوره، بحث من و تو مطرح نیست و بحث ما مطرح است. دو طرف اعتماد زیاد و درک متقابل بالایی دارند و حاضرند تا با هم رودرروی تمام دنیا قرار بگیرند. جر و بحث زوجین در این مرحله حداقل است و همیشه از مجادله اجتناب می‌کنند. اگر هم اختلافی پیش بیاید، گویا دنیا برای طرفین به پایان رسیده است. هدف در این مرحله از رابطه این است که زوحین بیاموزند که چطور می‌توانند کنار هم باشند. احساسات در این مرحله در اوج هستند.

ازدواج

2- رابطه و پیوند:  

یک دو بخشی شخصیتی پیش می‌آید. تدریجا استفاده از کلمه "ما" کم و کمتر شده و دوباره بحث "من" و"تو" مطرح می‌شود. حسادت‌ها بیشتر شده و پاسخ‌های عاشقانه کاهش می‌یابد و ارتباط بیشتر به سمت همراهی و همکاری پیش می‌رود. البته اعتماد میان زوجین مثل قبل است اما خیال‌های واهی از بین می‌رود. تدریجا سوژه‌هایی که به جروبحث ختم می‌شوند بیشتر می‌شوند و بحثهای میان زوجین خیلی ساده منتهی به جر و بحث و مجادله می‌شود. در این میان باید مهارتهای عملی را آموخت تا بتوان این اختلافات را حل کرد و به رابطه شکل داد.

در این مرحله هریک از زوجین به سمت دوستان و اعضای خانواده‌شان متمایل می‌شوند و همین موضوع معمولا زمینه ساز اختلافات بیشتری می‌گردد. این دوره در حقیقت شروع دوران اجتماعی زوجین است. هریک از آنها مسئولیتهایی را به دوش می‌گیرند و شروع می‌کنند تا در داخل خانه کارهایی را انجام دهند. در این دوره از زندگی زناشویی، هریک از زوجین می‌آموزند که چطور در کنار فردمحوری‌شان، به هم زیستی با همسرشان ادامه دهند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر