ماهان شبکه ایرانیان

نکاتی درمورد تابلوی گرنیکای پیکاسو که نمی‌دانستید _ بخش اول

پابلو پیکاسو نقاش سرشناس اسپانیایی کشیدن تابلوی معروف گرنیکا را در ژوئن سال ۱۹۳۷ به پایان برد

 پابلو پیکاسو

پابلو پیکاسو نقاش سرشناس اسپانیایی کشیدن تابلوی معروف گرنیکا را در ژوئن سال 1937 به پایان برد. در این تابلو زیبا که با رنگ روغن برروی بوم کشیده شده از رنگهای سفید، سیاه و طوسی استفاده شده است و از نظر منتقدان یکی از تکان‌دهنده‌ترین و قوی‌ترین تابلوهای ضدجنگ در تاریخ هنر به حساب می‌آید. سایز این تابلو 3.49 متر در 7.76 متر است و بیانگر دردها و رنجهای مردم در شرایط سخت و تلخ جنگ است.

پیکاسو این تابلو را با تاثیرپذیری از بمباران گرنیکا (روستایی درمنطقه باسک در شمال اسپانیا) به دست ارتش آلمان نازی و ایتالیای فاشیست کشیده است و این تابلو در حال حاضر در موزه رینای سوفیای شهر مادرید قرار دارد. در همین راستا قصد داریم تا در گزارشی دو قسمتی چند نکته جالب توجه از این نقاشی مشهور را که احتمالا از آن اطلاع ندارید، برای شما بازتاب دهیم.این بخش اول گزارش ماست:

*یک تابلوی سفارشی:

در ژانویه سال 1937 بود که دولت اسپانیا به پیکاسو سفارش داد تا تابلوی بزرگی را برای به نمایش گذاشتن در نمایشگاه سالانه پاریس بکشد. در آن زمان پیکاسو در پاریس زندگی می‌کرد و آخرین بار درسال 1934 به اسپانیا سفر کرده بود. او از ژانویه تا آوریل طرحهایی را برای این پروژه زد ولی بعد از بمباران گرنیکا در روز 26 آوریل، طرح جدیدی به ذهنش رسید. خوان لارئا یکی از شاعران سرشناس آن دوره نیز به دیدار پیکاسو رفت و او را تشویق کرد تا از بمباران گرنیکا تابلویی بکشد. همین شد که پیکاسو طرحهای قبلی را کنار گذاشت و به سراغ کشیدن تابلویی از گرنیکا رفت.

*دوری از اسپانیا:

پیکاسو در شرایطی این تابلو را کشید که سالها بود از سرزمین مادری دور بود. او از سال 1904 در فرانسه زندگی می‌کرد و آخرین سفرش به اسپانیا به سال 1934 برمی‌گشت و البته بعد از آن هم هرگز به اسپانیا بازنگشت.

پیکاسو

*فاجعه انسانی در گرنیکا:

طبق برآوردهای ابتدایی بین 200 تا 1000 نفر در بمباران گرنیکا کشته شدند. پیکاسو با وجودی که شخصا از این روستای ویران شده بازدید نکرده بود، اما به شدت از خواندن گزارش تایمز در این رابطه تحت تاثیر قرار گرفت. تیتر گزارش این بود:«تراژدی گرنیکا: شهری که در حمله‌ای هوایی ویران شد.» پیکاسو آنچنان از این اتفاق متاثر شد که طرح‌های ابتدایی اش را کنار گذاشت و تمام توانش را برای کشیدن این تابلو به کار گرفت. این یکی از نقاشی‌های سیاسی او به حساب می‌آید و پیکاسو تنها چند هفته قبل از آغاز نمایشگاه پاریس برای کشیدن آن دست به قلم شد و تقریبا در اوایل ماه ژوئن، یعنی دو هفته بعداز بازگشایی نمایشگاه پاریس، این تابلو آماده گردید. او یک ماهه تابلوی گرنیکا را تمام کرد.

*یک تابلوی سیاسی:

در این تابلو، پیکاسو تمرکزش را روی طعم تلخ جنگ و اثرات مخرب آن قرارداده بود. اما این اولین اثر سیاسی- انتقادی او نبود. در ژانویه 1937 نیز او چندین اتود و طراحی دیگر را تحت عنوان «رویا و دروغ فرانکو» منتشر کرده بود و در ژوئن همان سال نیز او بخش دوم «رویا و دروغ فرانکو» را آماده نمود.

*یکی از مشهورترین تابلوهای سیاه وسفید دنیا:

گرنیکا یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی سیاه و سفید در دنیاست. البته پیکاسو در زمان کشیدن این تابلو بارها وسوسه شد تا از رنگهای دیگر نیز در تابلویش استفاده کند. مثلا قصد داشت تا اشک چشم یکی از زنان داخل تابلو را به رنگ قرمز بکشد ولی در نهایت از این کار منصرف شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان