تنها حمام قدیمی موجود در شهر کوهنجان فارس هم ثبت ملی شد

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۸/۲۵-به گزارش خبرگزاری پانا، مصیب امیری گفت : در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۱۱ ، بند (ج) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن ۱۳۶۴ و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مصوب ۱۳۶۷ ، مراتب ثبت اثر فرهنگی &#۸۲۱۱; تاریخی حمام کوهنجان به ...

تاریخ خبر :1393/08/25-به گزارش خبرگزاری پانا، مصیب امیری گفت : در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب 1311 ، بند (ج) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن 1364 و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مصوب 1367 ، مراتب ثبت اثر فرهنگی – تاریخی حمام کوهنجان به پایان رسید .
امیری گفت : حمام کوهنجان متعلق به دوره قاجاریه در استان فارس ،و در شهر کوهنجان شهرستان سروستان واقع شده است که با توجه به ارزشهای تاریخی ومعماری وبه منظور حفاظت ونگهداری پس از طی مراحل قانونی به شماره 31117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .
ورودی حمام در ضلع شمالی بنا قرار گرفته که دارای سر در طاقدار است. ورودی توسط یک راهرو با طاق تیزه دار به سربینه منتهی می گردد.
سربینه یا رخت کن حمام دارای سه حجره در جهات شمالی ، شرقی و غربی است ، کفش کن های زیر مصطبه های سنگی در فضای سربینه تعبیه شده است. سربینه این حمام برخلاف سبک سایر سربینه های حمام های تاریخی در استان به جای حوض سنگی سکوهایی دارد که به شکل صندلی در بین نشیمن ها برای شستشوی پا قرار دارد. دور تا دور سکوی شستشو راه آبه هایی برای انتقال آب است.
احتمال می رود در فضای سربینه ستونهایی در حد فاصل حجره ها وجود داشته که در مرمتهای دوران متمادی یا درون جرزها رفته اند و یا بقایای آنها دو پایه ستونی است که در کف و گوشه های سربینه کارگذاشته شده است. سقف سربینه نیز دارای نورگیر و در پاطاق ها تزئینات کاربندی دارد.
پس از سربینه از طریق یک راهرو که در انتهای آن سرویس بهداشتی حمام است با گردشی 90 درجه که در جهت حفظ فضای گرم گرمخانه بسیار کارساز می باشد وارد گرمخانه می شویم.
گرمخانه فضای اصلی استحمام در حمام های قدیمی است که معمولادارای خزینه های آب گرم ،آب سرد وآب ولرم ،حوض وآتشخانه وکانالهای گربه رو جهت انتقال حرارت به کف می باشد وگرمخانه حمام کوهنجان نیز

دارای خزینه ودر پشت خزینه آتشخانه و سقف حمام گنبدی با نورگیر در مرکز و کاربندی در پاکار هاست، راه دسترسی به آتشخانه نیز از ضلع جنوبی حمام همچنان موجود است.
فضای گرمخانه نسبتا وسیع است و در جهت شرقی وغربی آن طاق های تیزه دار است. حمام دارای تزئینات خاصی نمی باشد که احتمال می رود در زیر لایه های آهکبری پنهان باشد.حمام کوهنجان تنها بنای قدیمی موجود در شهر کوهنجان می باشد که به دلیل برخی آسیب ها ی فیزیکی وطبیعی نیاز به مرمت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان