به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پنجمین نمایشگاه «ایران نوشت»، سعید حسینی - مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی - با اشاره به اینکه مخاطب اصلی نوشتافزار، کودکان و نوجوانان هستند، گفت: آنچه برای ما مهم است، این است که کودکان و نوجوانان، مخاطب اصلی محصولات فرهنگی هستند و با توجه به رویکردی که جهان برای تربیت کودکان دارد، ما نباید از این مخاطبان غافل شویم. شخصیتسازی، رویکرد اصلی فعالیتهای فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان است، در حالی که ما در این حوزه، با قالبهای 10 سال گذشته کار میکنیم و حرف تازهای نداریم.
او ادامه داد: طبق تحقیقات انجامشده، بیش از سه ساعت مصرف انیمیشن در روز بین کودکان وجود دارد و کشورهای غربی از این مسیر، ذهن و جهان کودکان و نوجوانان را شکل میدهند. در تمام دنیا از محصولات کاراکترمحور برای محصولات کودک استفاده میشود، در حالی که در کشور ما بهخاطر نبود محصول متناسب با فضای کشور از تولیدات فرهنگی متعارض با فرهنگمان استفاده میکنیم.
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی ـ اسلامی اظهار کرد: این حرکت با حضور جوانان مؤمن و انقلابی آغاز شد و در کنار آنها مشارکت تولیدکنندههایی را داشتیم که میتوانستند در بازار دست به فعالیت سودآورتر بزنند، اما پای کار ماندند تا این پرچم بلند شود.
وی گفت: این کار با دو یا سه تولیدکننده شروع شد، اما اکنون بیش از70 تولیدکننده داریم و شاهدیم که تولیدکنندگان علاوه بر نوشتافزار در تولید سایر محصولات فرهنگی کودک و نوجوان نیز فعال شدهاند. امیدواریم طی پنج سال آینده، به جایی برسیم که محصولات ایرانی ـ اسلامی به آسانی در دسترس همه قرار گیرد. بازار نوشتافزار کشور ظرفیت 150 میلیون جلد دفاتر تحصیلی را با گردش چهار هزار میلیارد تومان را دارد، در حالی که 5 تا 10 درصد بازار در اختیار محصولات ایرانی ـ اسلامی است.
در ادامه این مراسم، محمدحسین سیاح طاهری - فرزند شهید مدافع حرم سیاح طاهری - برای رونمایی از پویش خیریه «صد برگ» روی صحنه آمد و گفت: بازاریابی از تولید نوشتافزار بسیار مهمتر است و قاعدتا پیش از تولید محصول باید به مخاطب و مصرفکننده آن فکر کرد. تولیدکننده باید به محلهای فروش محصول خود بیندیشد.
وی افزود: ما برای اینکه محصول را به دست مخاطب برسانیم، باید به سلیقه او نیز توجه کنیم و به قول شهید سیاح طاهری باید زبان مخاطب را در کار فرهنگی پیدا و نیاز جوان و نوجوان امروز را با زبان مشترک باید برطرف کنیم. یکی از شاخصهای کار فرهنگی، استقبال است و هر جا دیدیم مخاطب در آن حوزه زیاد است و رضایت دارند، میتوانیم متوجه شویم که موفق بودهایم.
در ادامه این مراسم، از پویش خیریه «صد برگ» با حضور فرزند شهید سیاح طاهری، مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی، دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی کشور و مدیرکل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
همچنین مدیرکل مجامع تشکلها و فعالیتهای فرهنگی وزارت ارشاد در این مراسم گفت: شکلدهی کارهای اینچنینی که تأسیسی محسوب میشود کار سختی است و امروز در حالی شاهد پنجمین سال برگزاری این نمایشگاه هستیم که استمرار آن، نشان از موفقیت برگزارکنندگانش دارد.
علی فریدونی افزود: وزارت فرهنگ با توجه به وظیفه ذاتی خود، جایزه کالاهای فرهنگی را پایهگذاری کرده و رسمیت یافتن آن نشان توجه وزارت فرهنگ به مقوله اقتصاد و فرهنگ است که وظیفه آن هماهنگی میان دستگاههای مرتبط است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در راستای همین وظیفه خود از فعالیتهایی مانند این نمایشگاه حمایت میکند.
پنجمین نمایشگاه «ایران نوشت» با حضور رضوانه باغبانی فرزند شهید مدافع حرم هادی باغبانی افتتاح شد.