ماهان شبکه ایرانیان

شهرام ناظری: مدت‌هاست از خانه‌ام رانده شدم

شهرام ناظری در کیش کنسرت داشت. کسانی که برای تماشای کنسرت آمده بودند، پیش از شنیدن صدای دلکش آواز او، درد دلش را شنیدند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

شهرام ناظری در کیش کنسرت داشت. کسانی که برای تماشای کنسرت آمده بودند، پیش از شنیدن صدای دلکش آواز او، درد دلش را شنیدند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

 

شهرام ناطری دل خوشی از احوال این روزهای موسیقی ندارد. او از اولین کسانی بود که کنسرتش لغو شد. اقدامات زیادی هم برای حل این قضیه صورت گرفت که یکی از آنها اظهارات مدیرعامل خانه ی موسیقی ایران بود که گفته بود به رهبری نامه می نویسیم. مطلب مربوط به این خبر را می توانید در بنیتا بخوانید.

شب پنجشنبه، 9 مهرماه بیش از هزار نفر از علاقه‌مندان ناظری منتظر آغاز کنسرت او بودند. قرار بود کنسرت 11 برگزار شود اما 2 ساعت تأخیر داشت و همین‌طور قرار بود که تالار بزرگ شهر میزبان این کنسرت باشد که به دلیل ناهماهنگی و هم‌زمان شدن با یک کنسرت دیگر، به مرکز همایش‌های سالن خلیج‌فارس منتقل شد.

شهرام ناظری

او ضمن خوشامدگویی به مردم و تشکر از استقبال مردم، ناهماهنگی‌های موجود در برنامه‌ها را یک مسئله‌ی همیشگی عنوان کرد و گفت: «بابت اینکه وقت شما دوستداران هنر تا این حد به هدررفته عذرخواهی می‌کنم، البته ما نیز در وضعیت مشابهی بودیم. همه با این وضعیت آشنا هستیم، زیرا همیشه این ناهماهنگی‌ها و تأخیرها وجود دارد.»

ناظری ادامه داد: «ما دوست نداریم حداقل در برنامه‌های هنری چنین اتفاقاتی رخ دهد، اما چیزی که من طی این سال‌ها به خاطر می‌آورم، این است که همیشه همین‌طور بوده چراکه هیچ‌وقت یک مقررات و نظم درست برای این مسائل وجود نداشته است.»

وی ضمن اشاره بیشمار بودن مشکلات حوزه هنر در ایران اظهار داشت: «مدت‌هاست که از خانه خودم یعنی صداوسیما آواره شده‌ام. همه این‌ها مسائلی است که باعث می‌شود که گاهی برخی از دوستان بپرسند که چرا هنوز در ایران حضور دارید؟ متأسفانه همیشه مشکلات و فشار روحی در ایران وجود دارد، زیرا به هر حال هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای مسائل فرهنگی واقعی نیست و اگر اتفاقی افتاده است هم به همت شخصی افراد بوده که باعث شده هنر در سخت‌ترین شرایط پیش برود.»

ناظری عنوان کرد که شاید در آینده سالن‌های مناسب‌تری برای هنر ایجاد شود و دولت تسهیلاتی برای سهولت مردم برای آمدن به کنسرت فراهم کند. او در این رابطه از خاطرات خود از پاریس گفت: «به امید روزی که سالن‌های مناسب برای هنر ایجاد شود و دولت تسهیلاتی را از نظر بودجه فراهم کند تا مردم سهل‌تر و راحت‌تر بتوانند به کنسرت‌ها بیایند. زمانی که من در پاریس کنسرت می‌دادم، شاهد بودم که قیمت کارهای هنری برای مردم بسیار ارزان بود، زیرا دولت به این بخش یارانه می‌داد؛ زیرا دولت سعی داشت که مردم عامه را به سمت هنر سوق دهد. اغلب کشورها در عرصه‌های هنری بسیار کمک می‌کنند تا مردم با ارزان‌ترین قیمت و سالن‌های مناسب به کنسرت‌ها بیایند. امیدوارم روزی اتفاقات مناسب هنری در کشور ما نیز رخ دهد.»

بعد از صحبت‌های ناظری، مشتاقانش موسیقی او را شنیدند. نخستین اجرای گروه با تک‌نوازی ویلن آغاز شد که طنین دلنوازی ایجاد کرد. این قطعه که فصل یک آلبوم «ناگفته» به نام «آفرینش» است، با آواز ناظری ادامه یافت.

ناظری بعد از پایان این قطعه بار دیگر سخن گفت: «طبیعی است که برنامه‌های این‌چنینی با دشواری زیادی انجام می‌شود. زیرا یک عده همواره برای برپایی چنین برنامه‌هایی زحمت می‌کشند و کمک می‌کنند، اما عده دیگری سنگ‌اندازی می‌کنند. متأسفانه گاهی این جدال و این مخالفت‌ها باعث مشکلاتی می‌شود و عموماً مشکلات سر این مسائل است. در هر صورت این‌ها تناقضاتی است که ما با آن بزرگ‌شده‌ایم و با آن آشنا هستیم.»

او به استاندارد نبودن سالن اجرا اشاره کرد و افزود: «متأسفانه من اینجا حسرت می‌خورم وقتی می‌بینم آکوستیک درست نیست و صدای دلنواز موسیقی آن‌چنان باید به شما نمی‌رسد. طبیعتاً این سالن اصلاً برای این کار طراحی نشده، البته تمام سالن‌های کشور و از جمله تهران نیز این مشکل را دارند و تنها تالار وحدت دارای استاندارد نسبی است.»

او ادامه داد: «تالار وحدت تنها سالن استاندارد است که آن‌هم با ظرفیت 700 نفر متعلق به 50 سال پیش است. این ظرفیت اندک هم به دلیل آن است که در آن دوران جمعیت بسیار کمتر بوده و حتماً استقبال از موسیقی تا این اندازه نبوده است، اما متأسفانه از آن زمان سالن مناسبی ساخته نشده است؛ لذا این نقص‌ها باعث حسرت ما می‌شود که صدای موردنظر به علاقه‌مندان نمی‌رسدهمه ما با این ضعف‌ها ساخته‌ایم و باید بسازیم، البته شاید در آینده سالن‌های درست و آکوستیکی ساخته شد.»

وی قسمت آخر اجرا را به نام " آب حیات عشق" معرفی کرد.

کنسرت گروه "ناگفته" به سرپرستی شهرام و «حافظ ناظری» و با حضور «داریوش مهرجویی»، «رضا عطاران» و «نیکی کریمی» در کیش برگزار شد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان