ماهان شبکه ایرانیان

احیای هنر مینای نقاشی در کارگاه میناسازی

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۰۲-علیرضا بهرمان ، رئیس پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی )با اعلام این خبر گفت: قبل از این تمرکز هنرمندان در کارگاه میناسازی روی تکنیک خانه بندی بود .

تاریخ خبر :1393/12/02-علیرضا بهرمان ، رئیس پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی )با اعلام این خبر گفت: قبل از این تمرکز هنرمندان در کارگاه میناسازی روی تکنیک خانه بندی بود .

او افزود :با توجه به اینکه ترکیب هنر میناسازی با نقاشی به تولید آثار زیبایی می انجامد ، آموزش مینای نقاشی به هنرمندان این کارگاه در اولویت قرار گرفت .

بهرمان تصریح کرد: با همکاری استاد کیهان نبویه در حال حاضر مینای نقاشی به هنرمندان کارگاه میناسازی آموزش داده می شود و هنرمندان بعد از آموزش این هنر را دراختیار علاقمندان قرار می دهند.

رئیس پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی )خاطر نشان ساخت که، استاد نبویه به شیوه جدیدی با طرح های قاجار مینای نقاشی را به زیبایی انجام می دهند.

بهرمان با اشاره به فعالیت های دیگر این کارگاه اظهار داشت:در حال حاضر مینای نقاشی توسط استاد مصطفی اخواص نیز به شیوه بداهه انجام می شود .

او تصریح کرد:این هنر که از لحاظ فنی و زیبایی شناسی منحصر به فرد است با طرح های خلاقانه استاد اخواص به هنرمندان کارگاه میناسازی آموزش داده می شود.

گفتنی است که تزیین سطح اشیای فلزی با رنگ های لعابی مینایی و پخت آن را مینا کاری گویندکه به سه روش مینای نقاشی ، مینای خانه بندی و مینای مرصع رواج دارد.

درمینای نقاشی ، بعد از لعابدهی سطح ظروف با لعاب سفید و پخت آن ، بر اساس طرح های سنتی مانند اسلیمی و ختایی ، کتیبه های خوشنویسی شده ، و یا گره های هندسی ،نقاشی شده ودر کوره با حرارت معین پخته می شوند.

در مینای خانه بندی ، بر اساس خطوط اصلی طرح ، با مفتول سیم بندی و اصطلاحا خانه بندی شده و داخل خانه های ایجاد شده با رنگ های مینایی پر شده و در حرارت کوره پخته می شوند.

در مینای مرصع ، بر اساس طرح ،با نشاندن نگین های رنگین نقوش جلوه می یابند. ماده اصلی نگین ها ، همان لعابهای مینایی که به صورت نگین یا منجوق غلطانده شده و با حرارت دادن و سرد کردن ، آنها را سخت می کنند. این نگین ها با حرارت دیدن در جایی که قرار گرفته اند می چسبند.

احیای هنر مینای نقاشی در کارگاه میناسازی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان