ماهان شبکه ایرانیان

پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت روز بین المللیزبان مادری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۰۲-معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز بین المللی&#۸۲۲۱;زبان مادری&#۸۲۲۱; برابر با ۲۱ فوریه (۲ اسفند) پیامی صادر کرد.

تاریخ خبر :1393/12/02-معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز بین المللی”زبان مادری” برابر با 21 فوریه (2 اسفند) پیامی صادر کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متن پیام مسعود سلطانی فر به شرح زیر است:

“در پانزده سال گذشته، یونسکو 21 فوریه هر سال را به عنوان روز بینالمللی زبان مادری ارج می گذارند. روز جهانی زبان مادری فرصتی مناسب برای تاکید بر نقش و جایگاه زبانها در شکلگیری هویت جوامع و از عوامل اصلی تقویتکننده زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. روز جهانی زبان مادری فرصتی برای تقویت فرهنگها، نزدیک شدن افکار و آراء به یکدیگر، نو شدن اندیشههاو گسترش افقهای خیال میشود. گفتگو میان اقوام و ملتها تنها با احترام و بزرگداشت زبانهای مختلف شکل میگیرد و بکارگیری زبانهای مختلف در پیوندهای فرهنگی عامل مهمی در ایجاد تفاهم میان انسانها و دولت ها است. بدیهی است روز بینالمللی زبان مادری بسیاری از نقشهایی را که زبانها در هویت بخشی به افکار ایفا میکنند، به خوبی نمایان می سازد؛ فضایی که در آن همگی ما ابزاری برای سهیم شدن در زندگی و رویارویی با چالش-های جوامع خواهیم داشت.

زبانها و گویشهای ایرانی از یک زبان مادری که زبان ایران باستان نام دارد، ریشه می گیرند. گستردگی جغرافیایی و غنای زبان فارسی یکی از دلایل مهمی است که در ایران فرهنگی شاهد زبان ها و گویشهای مختلف هستیم؛ اما با تمام تفاوتهای دستوری برخی گویشهای ایرانی نیز میراث زبان فارسیاند. با وجود این بدلایل مختلف زبانی و غیر زبانی، بخشی از زبانها و گویشهای ایرانی در سدههای مختلف، از بین رفته است. باوجود این، گاه اندک متون گویشی از زبان فارسی، جهانیان را شگفت زده کرده است؛ قرآن قدس یکی از شگفتیهای گویشهای ایرانی است.

بیگمان، احترام و پاسداشت زبان مادری به مفهوم حرمت ، پژوهش و معرفی مهمترین بخشی از میراث فرهنگی یا بهتر میراث هویتی هر سرزمین به شمار میآید؛میراث هر سرزمین نیز بخشی از میراث جهانی است؛ آنجا که در یادگارنوشتههای زبان فارسینه تنها میراث ایرانی، که داده های مهمی از مواریث دیگر مردمان دور و نزدیک از چین تا به روم نیز محفوظ مانده است . از این روی احترام به زبان مادری میتواند احترام به میراث بشری تفسیر شود.

پیام رییس سازمان میراث فرهنگی به مناسبت روز بین المللیزبان مادری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان