لوئیس بونوئل در «سینما و ادبیات»

شصت‌ودومین شماره مجله «سینما و ادبیات» ویژه سینمای اسپانیا و لوئیس بونوئل منتشر شد.

لوئیس بونوئل در «سینما و ادبیات»

به گزارش ایسنا، در پرونده سینمای جهان این شماره پرونده مفصلی از دوره‌های مختلف کاری این سینماگر پرآوازه - که ردپای او را در آثار بسیاری از کارگردانان مطرح می‌توان تا امروز پی گرفت - یعنی دوره‌های فرانسه، مکزیک، اسپانیا تا آمریکا تدارک دیده شده است.

در همین شماره جابه‌جا مباحثی از سوررئالیسم و پیدایش آن در سینما و ظهور آن در نخستین فیلم‌های بونوئل مطرح می‌شود که به شناخت سوررئالیسم، بونوئل و سینمای او می‌انجامد. خود بونوئل در کتاب خاطراتش می گوید بدون آشنایی با سوررئالیست‌ها مسیری متفاوت می‌پیمود. او اذعان می‌کند که از «حشر و نشر سه‌ساله»اش با «جمع پرجوش و آشفته سوررئالیست‌ها برای سراسر زندگی»اش تجربه اندوخت. در همین پرونده ژان کلود کری‌یر در مصاحبه‌ای به چگونگی همکاری جالبش با بونوئل و شکل گرفتن فیلمنامه‌هایشان اشاره می‌کند.

شاعرانگی در سینما محور اصلی بخش سینمای ایران مجله «سینما و ادبیات» است. سینما چگونه از ابزار شاعرانگی استفاده می‌کند و اصولا شعر که در زبان اتفاق می‌افتد چگونه به تصویر راه باز می‌کند.

محمدرضا اصلانی، احمدرضا معتمدی، صفی یزدانیان و جواد طوسی در میزگرد این بخش به تفصیل درباره این موضوع صحبت می‌کنند.

اما پرونده ادبی این شماره شاعران و شعر امروز را مخاطب قرار می‌دهد؛ « شعر امروز ایران در کجا قرار دارد؟ از چه رو شعر ایران چنین محافظه‌کار و سرسپرده شاعران نسل پیش شده است؟... کیست که یک بار دیگر، یک اعلانیه، یک مانیفست بنویسد؟ که اعلان کند من شاعر شعر امروز ایرانم؟ شعر امروز راه به کجا می‌برد و شاعر و مخاطب این شعر کیست؟» پاسخ این پرسش‌ها در میزگرد حافظ موسوی، محمد آزرم، علیرضا بهنام و خلیل درمنکی و یادداشت‌های امیرهوشنگ افتخاری راد، شاپور جورکش، روجا چمنکار، علی سطوتی قلعه، عباس صفاری، میلاد کامیابیان، لیلا کردبچه، لیلی گله‌داران و .... آمده است.

فروش‌های چندمیلیونی و ستاره‌هایی که هر روز و هر روز بر صحنه‌های تئاتر دیده می‌شوند، رشد فضاهای کمی و افزایش چشمگیر و اقبال مخاطبان به تئاتر و از سوی دیگر «سقوط آزاد کیفی» تئاتر و حاشیه‌نشینی برخی نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان مطرح باعث توجه و بحث‌های آسیب‌شناسانه در این مورد در پرونده تئاتر مجله شده است. صحبت‌های محمد رضایی راد، رضا سرور، امررضا کوهستانی و امین عظیمی در نشست این شماره آمده است.

مقاله «طرحی متواضعانه» از جاناتان سویفت و شرح پویا رفویی از دیگر مطالب این شماره «سینما و ادبیات» است که با قیمت 10هزار تومان منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر