نگاهی به تاریخ ورزش اسکی؛ از عهد باستان تا عصر مدرن

اولین نشانه‌های اسکی متعلق به چه زمانی است؟

ورزش اسکی

اولین نشانه‌های اسکی متعلق به چه زمانی است؟

اولین نشانه‌هایی که از ورزش اسکی وجود دارد، به نقاشی‌های 4500 تا 5000 ساله‌ای مربوط می‌شود که روی صخره‌های قدیمی، مثلا «رودوی» در نروژ کشیده شده‌اند. این طرح‌ها مردی را روی اسکی در حالی که چوبی به دست دارد، نشان می‌دهد. باقیمانده‌هایی از چوب‌های اسکی نیز در باتلاق‌ها پیدا شده که قدیمی‌ترین آن‌ها با حدود 4500 سال قدمت در هوتینگ سوئد بوده است.

اولین انسان‌هایی که در فنو- اسکاندیا (فنلاند، نروژ، سوئد و بخش‌هایی از روسیه) اسکی می‌کرده‌اند، به احتمال زیاد نیاکان دور«سامی»‌های مدرن بوده‌اند. سامی‌ها بومی‌های نواحی قطبی فنو- اسکاندیا هستند.

در نوشته‌های تاریخی بسیار قدیمی‌ نیز به افرادی اشاره شده که به آن‌ها «اسکریتیفینس» یا «اسکی‌کاران سرگردان» گفته می‌شد. منابع تاریخی دیگر، به این اشاره می‌کنند که اسکی در ایران به 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد، وقتی که اقوام باستانی با پوست حیوانات برای خودشان چوب اسکی می‌ساخته‌اند.

اسکی در عصر مدرن

بارون «وال واسور» در قرن هقدهم میلادی گزارش‌هایی از اسکی‌بازی در اسلوونی نوشته است. در آن دوره اسکی توسط نیروهای نظامی استفاده می‌شد که به کمک آن، سرعت پخش شدن‌شان را بالا می‌بردند.

ارتش نروژ از دهه 1670 میلادی مسابقات اسکی برگزار می‌کرد و اولین مسابقه مردمی اسکی که ثبت شده، در سال 1843 در ترومسو در نروژ برگزار شد.

اسکی هم‌چنین در 1850 میلادی در زمین‌های طلای «سی‌یرا نوادا» در آمریکا استفاده می‌شد و بعدتر در 1856 برای فرستادن مرسولات پستی از نوادا به کالیفرنیا کاربرد یافت و به کمک آن 154 کیلومتر را در عرض 4 روز طی می‌کردند.

مسابقات اسکی سرعت در سراشیبی هم که سرعت مسابقه‌دهنده‌ها به 145 کیلومتر در ساعت می‌رسید، از سال 1857 بین کمپ‌های معدنکاران رواج پیدا کرد.

ورزش اسکی

پدر اسکی مدرن

از «سوندره نورهایم» از شهر تلمارک نروژ به عنوان پدر اسکی مدرن یاد می‌شود، چون او بود که تجهیزات و تکنیک‌هایی را ابداع کرد که به اسکی امروزی که ما می‌بینیم، منتهی شد. نورهایم که در مزارع تلمارک پرورش یافت، اتصالی را ساخت که به اسکی‌باز اجازه می‌داد بدون خطر در رفتن چوب اسکی از زیر پایش، ورزش کند.

نورهایم سپس در 1870 نوعی چوب اسکی کوتاه، منحنی و منعطف را به همه معرفی کرد که به ورزشکار اجازه می‌داد روی برف‌های نرم به راحتی حرکت کند و دور بزند. او در سن 43 سالگی برنده اولین دوره مسابقات سرعت اسکی نروژ در شهر کریستیانا (که امروز با نام اسلو شناخته می‌شود) شد.

با این حال، شاید او در عمل هیچ چیزی را اختراع نکرده باشد، چون مدارک چندانی برای اثبات این موضوع در دست نیست؛ حتی خیلی از چیزهایی که مدت‌ها قبل از تولد نورهایم اختراع شده بودند را نیز به او نسبت داده‌اند.

داستان «سوندره، پدر اسکی مدرن» بیش‌تر در نروژ و از دهه 1930 میلادی به بعد ساخته شد، به ویژه در آستانه المپیک زمستانی اسلو در 1952. به هر حال، سوندره نورهایم الهام‌بخش چندین نسل از اسکی‌بازها بوده است.

در سال 1880، یک انگلیسی به نام ویلیام سسیل اسلینگزبای پس از عبور از کوه 1500 متری «کایزر پاس» در نروژ، الهام‌بخش ورزش کوهنوردی با اسکی شد. تنها چند سال بعد، در 1888، فریدتیوف نانسن نروژی اولین کسی شد که عرض گرینلند را طی ‌کرد. او سوار بر اسکی از شرق به غرب این منطقه سفر کرد. گزارش  ماجراجویی او سبب شد تا نه تنها یک قهرمان ملی برای نروژ درست شود، بلکه علاقه به اسکی در اروپا و آمریکا زیاد شود. از آن زمان به بعد، اسکی‌بازی به طور مداوم جزء اخبار بود و به سرعت به عنوان یک سرگرمی و ورزشی برای طبقه مرفه اروپا شناخته شد و ارتش چند کشور نیز آن را به کار گرفتند.

اسکی

گذراندن تعطیلات با اسکی  

اولین بار تور اسکی برای گذراندن تعطیلات، در 1903 در آدلبودن سوییس ظهور کرد که فردی به نام سر هنری لان در لفافه «مدرسه عمومی باشگاه ورزشی آلپاین» تمام هتل‌های منطقه را با اهداف تجاری رزرو کرد. البته پیش از آن و از 1864 به بعد، گذراندن تعطیلات زمستانی در سوییس بین اشراف بریتانیایی خیلی محبوب شده بود.

در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، اسکی به ورزشی برای پولدارها تبدیل شده بود و همان قدر که ورزش محسوب می‌شد، برای جلب توجه هم به کار می‌رفت.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر