ماهان شبکه ایرانیان

شفیعی در گفتگو با مهر:

ایران باید پیش قراول حمایت از مسلمانان میانمار باشد

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کشورهای اسلامی می توانند از ظرفیت سازمان همکاری های اسلامی، سازمان ملل و دیگر نهادها و گروه های غیر دولتی جهت فشار به دولت میانمار بهره ببرند.

ایران باید پیش قراول حمایت از مسلمانان میانمار باشد

نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت حمایت کشورهای اسلامی از مسلمانان روهینگیا در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: موضوعی که در ارتباط با مسلمانان روهینگیا در میانمار اتفاق افتاده، مساله ای است که هم به صورت سیستماتیک رخ داده و هم اینکه افکار و احساسات عمومی را در جهان و به ویژه در میان کشورهای اسلامی جریحه دار کرده است.

وی گفت: هر اقدامی که به صورت سیستماتیک نقض حقوق بشر را در پی داشته و به گونه ای باشد که افکار عمومی را جریحه دار کند در اینجا مداخله برای جلوگیری از نقض حقوق بشر لازم است، این نکته را هم ادبیات حقوقی و هم ادبیات روابط بین الملل تایید می کند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در میانمار نوعی نسل کشی و جنایت علیه بشریت در حال رخ دادن است، تصریح کرد: بدیهی است در این شرایط ابتدا باید تمام کشورها نسبت به این فاجعه واکنش لازم را نشان دهند و به طور ویژه کشورهای اسلامی، چرا که در قرن 21 موضوعاتی همچون ارزش های انسانی و حقوق بشر جزو اولویت نخست جامعه جهانی قرار دارد.

شفیعی ادامه داد: کشورهای اسلامی می توانند به این مساله، به چند شکل واکنش نشان دهند، یکی از کارهایی که این کشورها می توانند داشته باشند پیگیری فاجعه رخ داده در میانمار در شورای امنیت سازمان ملل است مبنی بر اینکه بتوانند پیش نویس مصوبه ای را در آن شورا طراحی و جهت فشار به دولت میانمار قطعنامه ای را در آن شورا به تصویب برسانند که جنایات علیه مسلمانان روهینگیا متوقف شود.

وی افزود: اقدام دومی که کشورهای اسلامی می توانند انجام دهند پیگیری این مساله از طریق ظرفیت موجود در سازمان همکاری اسلامی است، هر چند که تاکنون این سازمان به دلیل اختلاف نظرهای میان اعضای خود همیشه دچار مشکل بوده اما مساله میانمار موضوعی نیست که مورد اختلاف کشورهای اسلامی باشد و تمام اعضای این سازمان در خصوص وضعیت مسلمانان آن منطقه حساس هستند و هیچ کدام هم از این مساله منفعت خاصی ندارند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: سومین اقدامی که کشورهای اسلامی در راستای تقابل با اقدامات دولت میانمار می توانند انجام دهند اقدام از طریق اتحادیه ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) است به این صورت که کشورهای مختلفی همچون اندونزی و مالزی که در این انجمن عضو هستند بر مبنای اساسنامه «آ س آن» محدودیت هایی برای دولت میانمار که عضوی از این انجمن است به وجود آورند و راه کار آخری که می توان برای کشورهای اسلامی بر شمرد این است که کشورهای اسلامی از ظرفیت گروه های غیردولتی یا همان NGO ها در عرصه بین المللی یک موجی را جدا از حرکت دولت ها علیه دولت میانمار ایجاد کنند که حتما بر تصمیم های شورای امنیت، سازمان های بین المللی و دولت های مختلف جهان تاثیرگذار خواهد بود.

شفیعی در خصوص حمایت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از مسلمانان روهینگیا اعلام کرد: اگر ایران کشوری بود که می خواست بر اساس سود و زیان موضع گیری کند شاید نباید حمایتی از مسلمانان میانمار انجام می داد چرا که ما با دولت میانمار رابطه بدی نداریم. ایران کشوری است که سیاست خارجی آن بر اساس ارزش های انسانی است و کشورهای مسلمان هم در سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بالا و با اهمیتی برخوردارند.

وی تصریح کرد: لذا ایران بر اساس دیدگاه ارزشی که نسبت به حمایت از مستضعفین دارد از مسلمانان مظلوم روهینگیا تاکنون حمایت کرده و این حمایت ها هم ادامه دار خواهد بود و این در حالی است که در سال های گذشته که فشارها علیه مسلمانان روهینگیا همچون امروز افزایش یافته بود هیچ کشوری اعتراضی نسبت به این موضوع نداشت و در آن ایام ایران به آن کشور هیات پارلمانی اعزام کرده بود و این نشان دهنده نمود ارزش های دینی و انسانی در سیاست خارجی ایران است.

 عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با بیان اینکه تاکنون موضع گیری قاطعی را از ایران در قبال ظلم و ستم روا داشته شده از جانب دولت میانمار نسبت به مسلمانان روهینگیا شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: ایران میتواند پیش قراول نهضتی باشد که دولت میانمار را به قبول حقیقت مردم منطقه روهینگیا وادار کند و نهایتا منجر به حل مساله برای همیشه شود که این مهم می تواند هم برای میانمار و هم برای کشورهای اطراف آن همچون بنگلادش نیز بسیار با اهمیت تلقی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان