ماهان شبکه ایرانیان

زنانی که سینما را عوض کردند (قسمت پنجم)

از زنانی که در دوره سینمای صامت کار می‌کردند تا آن‌هایی که در دوران مدرن پرده نقره‌ای نقش داشته‌اند، عده‌ای هستند که  در زمره تاثیرگذارترین و مهم‌ترین چهره‌های صنعت سینما در هالیوود درآمده‌اند. این نگاهی است به گروهی از این زنان موفق:

هنر

از زنانی که در دوره سینمای صامت کار می‌کردند تا آن‌هایی که در دوران مدرن پرده نقره‌ای نقش داشته‌اند، عده‌ای هستند که  در زمره تاثیرگذارترین و مهم‌ترین چهره‌های صنعت سینما در هالیوود درآمده‌اند. این نگاهی است به گروهی از این زنان موفق:

هنر

- دوروتی دندریج

بازیگر

دوره فعالیت: 1933 – 1965

دلیل شهرت: کارمن جونز و...

دندریج اولین بازیگر آفریقایی- آمریکایی نبود که نامزد جایزه اسکار شد، چون هتی مک دانیل، اسکار بهترین بازیگر نقش دوم را برای فیلم بر باد رفته گرفت، اما به خاطر بازی در کارمن جونز در سال 1954، اولین بازیگر آفریقایی- آمریکایی شد که نامزد جایزه اسکار برای بهترین بازیگر نقش اول می‌شود.

او در طول حرفه‌اش برای پیدا کردن نقش‌های خوب با مشکل روبرو بود، به ویژه این که نامزدش، اوتو پره‌مینجر که کارگردان فیلم کارمن جونز هم بود، به او توصیه می‌کرد بعد از نامزدی در اسکار، فقط نقش اول زن را قبول کند. 

با این حال، دندریج به کمک استعداد درخشان و اراده قوی که داشت -او و مارگارت اوهارا تنها بازیگران بزرگی بودند که در تحقیقات در هالیوود، حاضر شدند علیه روزنامه‌های زرد شهادت بدهند- الهام‌بخش بازیگران بعد از خود به ویژه هالی بری (که در یک فیلم، نقش او را هم بازی کرد) و ویتنی هیوستن شد.

هنر

- پنی مارشال

کارگردان، بازیگر، تهیه کننده

دوره فعالیت: 1968 تاکنون

دلیل شهرت: بزرگ، بیدارگری و...

بعضی از کارگردان‌های موفق زن، معمولا توسط خبرنگاران و منتقدان نادیده گرفته می‌شوند و پنی مارشال یکی از آن‌ها است. 

او این روزها تهیه‌کننده است و در تلویزیون کارگردانی می‌کند اما روزگاری عنوان موفق‌ترین کارگردان زن تاریخ را داشت. او اولین کارگردان زنی بود که توانست به فروش 100 میلیون دلاری برسد (با فیلم بزرگ)؛ این در حالی است که همه کارگردان‌های مرد، ساخت این اثر را رد کرده بودند.

شاید این فیلم، سبک کار کارگردانش را داد نزند اما مارشال نشان داد، طعم درام و کمدی را می‌شناسد.

هنر

- تدا بارا

بازیگر

دوره فعالیت: 1908 – 1926

دلیل شهرت: کلئوپاترا 

وقتی تدا بارا در سال 1914 برای اولین بار روی پرده سینما رفت، تقریبا 30 سال داشت و چشمان نزدیک به هم و چهره‌اش که کمی‌عجیب بود، سبب شده بود تا جذابیت چندانی نداشته باشد اما به لطف طراحی صحنه‌های استودیوها –مثل ساختن اهرام- و تاکید روی ظاهر عجیب و غریبش، ستاره شد. بعدتر که از سبک کار معمول خسته شد، دنبال نقش‌های متفاوت‌تری رفت و اولین ستاره‌ای شد که از هیچی، افسانه خودش را ساخت.

هنر

- نورا افرون 

فیلمنامه نویس، کارگردان

دوره فعالیت: 1973 – 2012

دلیل شهرت: وقتی هری، سالی را ملاقات کرد، بی‌خواب در سیاتل و...

نورا افرون از طریق روزنامه‌نگاری وارد صنعت فیلم شده و در فیلمنامه‌هایش از شوخ طبعی پوچ خاص خودش بهره می‌برد. 

او دختر فیلمنامه‌نویسی است که برای هپبورن می‌نوشت، و شخصیت‌هایش همان قدر حساس و ابله هستند که کاراکترهای پدرش.

البته او همیشه به شخصیت‌های زن نوشته‌هایش فرصت می‌دهد همان‌قدر بذله‌گو باشند که شخصیت‌های مرد هستند، و با کارهایش کمک کرد تا مگ رایان و حتی مریل استریپ بزرگ بیش‌تر ترقی کنند. 

افرون که بی‌خواب در سیاتل را کارگردانی هم کرده –فیلمی که نسبت به وقتی هری، سالی را ملاقات کرد، کمی کم‌تر موفق بود- قالب جدیدی برای کمدی‌های رمانتیک ساخته است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان