وقتی مسئولان تاخیر همیشگی اتوبوس های بین شهری را عادی می دانند/ احترام به مسافرحلقه مفقوده ناوگان اتوبوسرانی

تاخیر ۲ تا ۳ ساعته در حرکت اتوبوس های بین شهری، صدای اعتراض مسافران را بلند کرده اما گوش شنوایی برای شنیدن صدای اعتراضات وجود ندارد.

وقتی مسئولان تاخیر همیشگی اتوبوس های بین شهری را عادی می دانند/ احترام به مسافرحلقه مفقوده ناوگان اتوبوسرانیبه گزارش  خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعت ١١:٣٠ دقیقه روز پنجشنبه برای تهیه بلیط و مسافرت به یکی از شهرهای غربی به پایانه مسافربری ترمینال آزادی و دفتر شرکت مسافربری ... مراجعه کردم.

شخص  صادر کننده بلیط ابراز داشت که اتوبوس آماده حرکت است و رأس ساعت ١١:٤٥ حرکت می کند. به اتوبوس مراجعه کرده و روی صندلی خودم نشستم. دقایق طولانی در انتظار راننده سپری شد و عقربه های ساعت به 12:20 رسید.

اتوبوس همچنان بدون حرکت بود و کمک راننده به دنبال مسافر برای پر کردن صندلی های خالی می گشت. صدای اعتراض یک خانم و دو مرد جوان بلند شد! کمک راننده که تا پیش از این صدای دنبال مسافر بودنش را همه می شنیدند، موضوع تهیه تغذیه را بهانه کرد و جواب سر بالا داد.

به نشانه اعتراض اتوبوس را ترک کرده و به دفتر صدور بلیط بازگشتیم و درخواست لغو بلیط به دلیل تاخیر پیش آمده و عدم احترام به حقوق مسافران کردیم. راننده اتوبوس که همانجا کنار صادر کننده بلیط ایستاده بود با نیشخند گفت: بهتره بلیط را لغو نکنید چون تا 4 ساعت دیگه اتوبوسی به مقصد شما حرکت نمی کند.

این جمله مسافران را بیشتر عصبانی کرد تا همگی به دفتر مدیریت شرکت ... واقع در طبقه بالای ترمینال رجوع کرده و شکایت خود را مطرح کردیم.

مدیریت شرکت نیز همان جواب های سربالا را داد و برای توجیح تاخیر عنوان کرد: فقط اتوبوس های ما تاخیر نمی کند و این در همه شرکت ها رایج است، همچنان که در پروازهای هوایی هم ساعت ها تاخیر امری عادی است!

وقتی از آنجا قطع امید کردیم  و جوابی نگرفتیم به دفتر نمایندگی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران مراجعه کردیم.

مسئولی که آنجا نشسته بود با مدیریت شرکت ایران پیمان تماس گرفت و وی به آنجا آمد و به اتفاق یکدیگر به توجیه طبیعی بودن تاخیر پرداختند.

بعد از اینکه نتیجه ای نگرفتم  نام نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را پرسیدم و وی بر خلاف قانون از عنوان کردن نامش خودداری کرد!

سپس با پرس وجو فراوان به دفتر بازرسی دادگستری در طبقه بالاتر رسیدیم. مسئول آنجا اعلام کرد که این موضوعات در حیطه وظایف ما نیست و به سازمان بازرسی یا بازرسی سازمان حمل و نقل مربوط است و اینکه به کرار اتفاق میفتد که مردم در همین موضوعات شکایت دارند و از طرف دفتر نمایندگی راهداری و حمل و نقل به ما پاس داده می شوند! اما به نظرم اگر قصد پیگیری دارید با شماره تلفن ١٤١ مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تماس بگیرید.

به ١٤١ زنگ زدیم و بعد از مدتی طولانی به کارشناس مربوطه وصل شدیم و دو شکایت مطرح کردیم. یکی در رابطه با تاخیر اتوبوس و جواب های نامناسب و سربالای راننده و دفتر مدیریت آنها و یکی در رابطه با جواب سربالای نماینده سازمان خودشان و عدم عنوان کردن نام خود بر خلاف قانون!

کارشناس مربوطه ابتدا از رسیدگی به شکایات به انحای مختلف سر باز زد اما با اصرار بنده قرار شد که پیگیری کند. پیگیری که شاید تنها بخاطر از سر باز کردن شاکیان قول آن را داد.

این روزها تاخیر در حرکت اتوبوس ها بدون دلایل قانع کننده مثل مشکلات فنی و ایجاد نارضایتی در مردم یک اتفاق همیشگی است و به امری عادی تبدیل شده است!

به نظر می رسد ضعف های مدیریتی در سیستم حمل و نقل جاده ای که زمان بندی، برنامه ریزی و حقوق شهروندی را تضییع می کند به روندی عادی در میان افراد ذی ربط بدل شده و بدتر از آن اینکه اعلام شکایت و قصد رفع کاستی ها از طرف مردم و رسانه ها آنقدر روند سخت و پر مانع و طاقت فرسایی در پیش دارد که اصلاح اموری از این قبیل تقریبا دور از دسترس به نظر می رسد و معلوم نیست کی و چگونه تغییر مثبتی را شاهد باشیم.

در واقع کسی حاضر به رسیدگی و حتی پاسخگویی مناسب به موضوعات نیست و شاید این یکی از هزاران ناراحتی هایی باشد که برای شهروندان ایجاد می شود و حتی با پیگیری هم نتیجه ای در بر ندارد!

امید است مسئولان در رده های بالا پاسخگو باشند و در جهت حل مشکلات بخصوص تسهیل در کسب رضایت مردم قدم بردارند!

گزارش: سینا احدیان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر