مطالعات و نظرسنجیها نشان میدهد که بهترین خاطرات 86 درصد گردشگران در دنیا مربوط به غذاهایی است که در طول سفر طعم آنها را چشیدهاند. غذاهایی که میتوانند پتانسیلی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در دنیا باشند.
به گزارش ، روزنامه ابتکار نوشت: اگر تمامی خاطرهها از یاد انسان برود، مزه غذاهایی که زیر دندان رفته، هرگز فراموش نمیشود. مطالعات و نظرسنجیها نشان میدهد که بهترین خاطرات 86 درصد گردشگران در دنیا مربوط به غذاهایی است که در طول سفر طعم آنها را چشیدهاند. غذاهایی که میتوانند پتانسیلی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری در دنیا باشند.
پیتزای و پاستا، لابستر، صدف و میگو، نودل و سوشی، سمبوسه تند و مرغ تنوری، قرمهسبزی، فسنجان، بریانی و سر آخر انواع و اقسام کبابها، از جمله چیزهایی هستند که ایتالیا، آمریکای جنوبی، چین و ژاپن، هند و ایران خودمان را پیش از برج کج پیزا، دیوار چین، تاج محل، سی و سه پل، تختجمشید و ... به دنیا معرفی میکند. شاید از این رو باشد که یکی از نظریهپردازان فلسفه در آلمان به نام «فولر باخ» میگوید: «انسان آن چیزی است که میخورد»
«غذا» به عنوان نخستین نیاز هر انسان، فقط یک ماده مصرفی نیست که تنها حس گرسنگی او را برطرف کند، بلکه در خود، فرهنگ، آداب و رسوم مردم بومی یک منطقه را جای داده است. بر همین اساس یکی از معیارهای مهم سفر را غذا تشکیل میدهد، معیاری که به گفته کارشناسان حدود یک سوم هزینههای سفر گردشگران را به خود اختصاص میدهد. غذا حتی میتواند هدف سفر باشد. یعنی افراد صرفا برای تجربه کردن طعم غذاهای بومی و حتی یادگیری آن کولهبار خود را میبندند و راهی شهر یا کشور مقصد میشوند. سفرهایی با چنین هدفی میتواند نوعی از گردشگری را پدید آورد. گردشگری به نام:
«گردشگری غذا»
ارتباط بین گردشگری و غذا ارتباطی نزدیک و سابقهدار است چرا که غذا مظهری از فرهنگ مقصد گردشگری است. علاقه به شناخت فرهنگ به عنوان انگیزه مهمی برای مصرف غذا از سوی گردشگر شناخته شده است.
گردشگری غذا نوعی از گردشگری با علایق خاص است که انگیزه اصلیاش تجربه کردن غذاها و سبکهای آشپزی منحصر به فرد یک مقصد خاص است. گردشگران غذا به دنبال تجارب جدید غذاهایی هستند که از آن طریق بتوانند با فرهنگ کشور میزبان آشنا شوند و سرمایههای فرهنگی خود را افزایش
دهند.
این هدف اما سبب شده تا کشورهای میزبان نیز انگیزه و اعزم خود را برای توسعه بیشتر این نوع از گردشگری و فعال کردن پتانسیلهای موجود به کار بندند.
موفقیت کشورها در گردشگری غذایی
فستیوالهای غذا برای دوستداران غذا و خوراکی بهترین انتخاب هستند تا روز خود را در مکانهای برگزاری این فستیوالها بگذرانند. مکانی که افراد میتوانند طعم بهترین و جالبترین غذا ها را بچشند و البته از خوردن آنها لذت نیز ببرند. تصور کنید که میتوانید از تمامی غذاهای دنیا امتحان کنید، آن هم در یک روز. تصورش هم آب دهان آدم را راه میاندازد. حالا فرض کنید این فستیوال چقدر میتواند به صنعت گردشگری کمک کند؟ نتایج تحقیقات حکایت از آن دارد که کشورها در صورت بسترسازی مناسب و فراهم آوردن شرایط لازم میتوانند در زمینه گردشگری غذا موفق عمل کند. نمونههای موفق این نوع از گردشگری شامل کشورهای که با برگزاری فستیوالهای غذاهای عجیب و غریب توانستهاند گردشگران زیادی را جذب کنند.
نیوزلند با برگزاری فستیوال غذاهای وحشی، سوئیس با برگزاری فستیوال فروشگاه پیاز، توباگو با برگزاری فستیوال غذای آبی، فرانسه با برگزاری فستیوال شاه بلوط، میشیگان با برگزاری فستیوال ملی گیلاس و ایتالیا با برگزار فستیوال پیتزا از جمله این کشورهای موفق در گردشگری غذا هستند.
آیا ایران پتانسیل فعالسازی گردشگری غذایی را دارد؟
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مگر ایران پتانسیل فعال سازی این نوع از گردشگری را ندارد؟ سوال شما بسیار درست است. اگرچه غذاهایی که امروز به دلیل طبخ بسیار آن در خاطره ما ماندهاند بسیار محدود هستند اما جالب است که بدانید حدود 2هزار و 520 نوع غذا در ایران شناسایی شده است.
غذاهایی که با آمدن رستورانها و اغذیهفروشیهایی که معدود غذاهای مورد پسند مشتریها را عرضه میکردند، به فراموشی سپرده شدهاند. حالا اما سازمان میراث فرهنگی با ثبت یک به یک این غذاها به عنوان میراث ناملموس و معاونت گردشگری با احیای دوباره این غذاها که ایران را در کنار دو مکتب غربی و چینی قرار داده و در دنیا به عنوان یکی از مکاتب غذایی مهم تلقی میشود، گردشگری غذایی را فعال کند. هر چند این رویدادها از سوی متولیان صنعت گردشگری در ایران برگزاری میشود اما باز هم از گردشگری غذایی به عنوان نوعی از گردشگری مغفول مانده یاد میشود. با این حال برگزاری «جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» یکی از این برنامهها برای جذب گردشگران است.
گردشگرانی که البته بیشتر آنها را ایرانیان تشکیل میدهند. چرا که هنوز این جشنواره نتوانسته آن طور که باید خود را همانند سایر رویدادهای گردشگری ایران به دنیا نشان دهد. این جشنواره چند سالی است که در ایران با این هدف برپا شده و سال گذشته هشت جشنواره در این رابطه برگزار شده که طی آن شهر رشت به عنوان شهر خلاق جهانی غذا انتخاب شده است. امسال نیز پنجمین جشنواره از سری دوم «جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» با حضور استانهای متعددی در هشت منطقه، که عموما این استانها از نظر فرهنگی، منطقهای و زیست محیطی به هم نزدیک هستند، برگزار میشود و اگر این رویدادها بتواند استمرار خود را حفظ کند شاید بتواند گره گشای رونق گردشگری ایران باشد.