وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از اصلاح شرایط کارتهای گارانتی خودروهای وارداتی خبر داد.
در این ارتباط کارت دوره ضمانت نمایندگان رسمی دو برند وارداتی که در سال 1395 سهم 17 درصدی در بازار مصرف خودروهای وارداتی داشته اند، مورد بررسی قرار گرفته و پس از احراز مغایرتها، اصلاح شد.
شرکتهای مذکور نسبت به اصلاح موارد مندرج در کارت گارانتی قبلی و چاپ کارتهای گارانتی جدید با رعایت شرایط مندرج در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو اقدام کردند. در همین زمینه پیاده سازی و اجرای اصلاحات مورد نظر در سیستم خدمات پس از فروش شرکتهای واردکننده یاد شده مورد پیگیری و اقدام تکمیلی قرار گرفت.بنا به اعلام معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مهمترین اصلاحاتی که در کارتهای گارانتی خودروهای وارداتی لحاظ شده، به شرح زیر است:
1- مواردی که تحت پوشش گارانتی قرار نمی گیرد، اصلاح و مشخص شد که انجام هرگونه عملیات تعمیراتی، تعویض روغن موتور، تعویض روغن گیربکس یا سرویس های دوره ای خارج از عاملیت های مجاز شرکت منجر به خارج شدن قطعات و مجموعه های مرتبط از ضمانت می شود.
در حالیکه که قبل از اصلاح در کارت گارانتی اولیه، انجام تعمیرات و تعویض روغن خارج از عاملیت های مجاز منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.
2- متن درج شده در صفحه اول کارت گارانتی با عنوان قضاوت در مورد گارانتی ( در صورت اختلاف) که مغایر با ضوابط جاری بود اصلاح شد.
3- تغییر، تعویض و یا تعمیرات ناصحیح، دستکاری و نصب نامناسب منجر به خارج شدن قطعات و مجموعههای مرتبط از ضمانت می شود. در حالیکه قبل از اصلاح در کارت گارانتی اولیه اعمال تعمیرات ناصحیح و ... منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.
4- نصب هرگونه وسیله، قطعه یا متعلقات اضافی که توسط شرکت تأمین نشده باشد منجر به خارج شدن قطعات و اجزاء و موارد مرتبط از ضمانت می شود در حالیکه قبل از اصلاح درکارت گارانتی اولیه نصب هرگونه قطعه یا متعلقات اضافی و ... منجر به خارج شدن کل خودرو از گارانتی عنوان شده بود.
5- گارانتی قطعاتی نظیر تایر خودرو، باتری، لامپ، صفحه کلاچ، تیغه برف پاک کن و ... مطابق نظامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو معادل نصف مدت زمان حداقل دوره ضمانت (یک سال یا 20،000 کیلومتر) تعیین شده است، در حالیکه قبل از اصلاح این قطعات به دلیل مصرفی بودن فاقد گارانتی بودند.
وی خاطرنشان کرد: انجام فرآیند مذکور جهت تمامی عرضه کنندگان خودرو اعم از تولیدکنندگان خودروی داخلی و نمایندگی های رسمی واردات خودرو با هدف اجرای کامل قوانین، پیش گیری از وقوع شکایات مرتبط و ارتقاء میزان رضایتمندی مشتریان در دستور کار این سازمان قرار داشته و تحت پیگیری است. منایی با بیان این که نظارت عمومی بر اجرای قوانین میتواند در بهبود وضعیت کمک کند از مردم خواست با اطلاع از شرایط و تعهدات کارت های گارانتی، چنانچه با اقدامی برخلاف این ضوابط و آیین نامه اصلاحی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب هیأت وزیران روبرو شدند موضوع را از طریق شماره تلفن 124 به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اطلاع دهند تا اقدام قانونی لازم انجام شود.