حضرت سلطان علی، فرزند امام محمدباقر (ع)، از امامزادگان معتبر است و در فرهنگ عامه منطقه کاشان ارج و اعتبار بالایی دارد. تظاهرات مردم در مراسم سالانه شهادت این امامزاده که به دعوت مردم کاشان در اوایل قرن دوم ش به ایران آمده بود، شکلی ویژه دارد که با گونههای دیگر متفاوت است. در مراسم قالیشویان، سوکواران به شکلی انتفامجویانه، با چوبهایی که در دست دارند، یا حسینگویان، قالیای را که در حرم نگهداری میشود به کنار چشمه آب میبرند و چنین مینمایانند که آن را غسل میدهند و دوباره به همان ترتیب قالی را به حرم باز میگردانند.
این قالی، نشانه همان قالی است که گفتهاند حضرت را پس از شهادت در ان پیچیدهاند و به محل دفن بردهاند. وجود این نشانه، با توجه به جایگاه مهم قالیبافی در کاشان، اهمیت ویژهای دارد.
چنین بود که «قالیشویان» نمونه برجسته تلفیق دین اسلام و مذهب شیعه با ملیت ایرانی، و همبستگی و تداوم این دو قالب سنتهای کهن شد.
اردهال کجاست؟
هم اکنون (1385 ش/2006م) روستای مشهد اردهال را به نام روستای غیاثآباد میشناسند که جزء دهستان نیاسر از بخش نیاسر شهرستان کاشان است و مردم اردهال به کشاورزی، دامداری و قالیبافی میپردازند.
نام اردهال
مشهد به معنی شهادتگاه است و در هر مکان که این نام را بر خود دارد، باید نشانی از تقدس جست. مشهد اردهال نیز مکانی مقدس است، و بقعه و بارگاه حضرت سلطان علی در جایگاهایی مقدس برپا شده است.
مراسمقالیشویان
مراسم قالیشویان هر سال در نزدیکترین جمعه به شانزدهم مهرماه مطابق تقویم محلی برگزار میشود. انتخاب روز جمعه، دو وجه دارد؛ یکی مقدس بودن این روز، و دیگری تعطیل بودن و امکان سفر تعداد بیشتری از مردم برای شرکت در مراسم و در نتیجه رونق بازار روز شانزدهم مهرماه، و نیز چنان که توضیح داده شد، روز مهرگان از روزهای مقدس تقویم کهن ایرانی است که آن را جشن میگرفتند؛ بنابراین هر دو ویژگی جمعه دوران اسلامی را دارا بوده است.