ماهان شبکه ایرانیان

به قلم محمد میرشکرایی؛

«نوروز سال جشنِ کهن» منتشر شد

کتاب «نوروز سال جشنِ کهن» شامل پژوهش‌های محمد میرشکرایی درباره نوروز در ایران و جهان، منتشر شد.

«نوروز سال جشنِ کهن» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، نوروز کهن­‌ترین سال جشن مستمر جهان است که به هیچ گروه قومی و دینی و زبانی و سرزمینی وابسته نیست و برخاسته از مجموعه شرایط طبیعی و اقلیمی و فرهنگی فلات ایران و سرزمین­های پیرامون و پیوسته با آن است و از روزگارانی دور، زنده و پویا و برجا و پایدار مانده است.

امروز، از مناطق شرقی چین تا دریای مدیترانه و از دشت­‌های جنوب سیبری تا کرانه­‌های سند و تا خلیج فارس، نوروز جشن ملی و سنتی آغاز سال ملت­‌ها است. در پهنه گسترده این سرزمین‌­ها که حوزه جغرافیایی گسترش فرهنگ ایرانی است. نوروز شاخص­ترین عنصر فرهنگ معنوی و وجه مشترک مردمان بیش از دوازده کشور منطقه است. کشورهای عضو پرونده ثبت جهانی نوروز، که بزرگترین پرونده ثبتی در فهرست آثار ثبت شده در حوزه میراث معنوی (ناملموس) جهان به شمار می‌­رود.

در کشورهای ایران، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و عراق، نوروز جشن رسمی و سنتی آغاز سال است و در هندوستان و پاکستان نیز برای بخش بزرگی از مردم، چنین جایگاهی دارد.

به جز اینها در تمام سرزمین­های کردنشین، نوروز جشن ملی و سنتی و بزرگ­ترین جشن سال است، افزون بر سرزمین­‌های یاد شده، نوروز را ایرانیانی که در طول تاریخ به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌­اند، به همراه خود به همه جا برده­اند. بدین سبب امروزه نوروز در شرق اروپا، مناطق غربی چین و استان سین کیانگ (ختن)، بخش­هایی از سواحل شرقی آفریقا تا روسیه و ایالات متحده آمریکا و نیز در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به عنوان یک جشن سنتی وارد فرهنگ این سرزمین­‌ها شده است.

کتاب «نوروز سال جشنِ کهن» شامل مقالاتی از جمله درباره نوروز در فرهنگ ایران، نوروز و هنر، نوروز در بلخ مزار شریف و همچنین گزارش همایش‌های نوروز، اجلاس کشورهای حوزه نوروز و ... است که در 240 صفحه، شمارگان 1100 نسخه و با بهای 30 هزار تومان از سوی شرکت نشر نقد افکار به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها توزیع شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان