باوجود تلاشهای بسیار زیاد شرکتهای خودروسازی برای عرضه محصولات کاملا الکتریکی خود در بازار ایالات متحده آمریکا و یا حتی بازار گسترده اروپا، این کشور چین است که بازار ماشینهای الکتریکی را در جهان رهبری میکند.
برای این کار کارشناسان دست به ابداع واحدی جدید برای رده بندی کشورها زده اند به این ترتیب که شعاع حرکتی خودروهای برقی فروخته شده در آن کشور کرده اند و سپس اعداد هر کشور به دست آمده است.
در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، منطقه بزرگ چین به تنهایی 14 میلیون مایل، رنج خودروی تمام الکتریکی فروش داشته است، این درحالیست که به گزارش AlixPartners، کل بازار اروپا تنها 7.83 میلیون مایل رنج خودروی الکتریکی فروش داشته است، بازار ایالات متحده آمریکا به تنهایی 6.15 میلیون مایل رنج خودروی تمام الکتریکی فروش داشته است و همچنین بازار ژاپن و کره جنوبی به صورت مشترک، تنها 1.29 میلیون مایل رنج خودروی تمام الکتریکی در سه ماهه دوم سال جاری داشتهاند که نشان از پیشتازی چین در بازار خودروهای تمام الکتریکی دارد.
شاید قابل توجهترین آمار مربوط به سال 2013 میلادی باشد که در آن کشور چین تنها موفق به فروش تنها 223 هزار و 700 مایل از محدوده خودروهای الکتریکی شده است، اما پس از آن شاهد یک انفجار بزرگ در کشور چین هستیم تا حالا شاهد فروش 14 میلیون مایلی محدوده خودروهای الکتریکی در کشور چین باشیم که رهبری این بازار را در اختیار آن قرار داده است.
در کشور چین، کمپانی خودروسازی تسلا با محصولات مختلف خود پیشرو در راههای کشور چین بوده است و موفق شده 6.61 میلیون مایل فروش محدوده الکتریکی داشته باشد که پس از آن به ترتیب شرکتهای مختلف خودروسازی بین المللی از جمله رنو نیسان، جنرال موتورز، BMW و شرکت خودروسازی هیوندای و همچنین خودروسازان داخلی از جمله BYD، بایک، جیلی، نینگای ژیدو الکتریک و شرکت خودروسازی جک قرار میگیرند که در بازار چین به عنوان خودروسازان برتر در محدوده الکتریکی انتخاب شدهاند.
گرچه خودروهای الکتریکی در بازار چین در حال گسترش هستند، اما به گزارش بلومبرگ و به نقل از خودروبانک، این کشور شدیدا به سوختهای فسیلی متکی است تا انرژی مورد نیاز کارخانههای خود را تامین کند تا با آن ماشینهای الکتریکی بسازد. در نتیجه مصرف انرژی کارخانهها برای تولید ماشینهای الکتریکی بیشتر از مصرف سوخت ماشینهای سنتی گازسوز و یا بنزینی و دیزلی است.