بررسی فیلم «لوگان خوش‌شانس» Logan Lucky آخرین ساخته استیون سودربرگ

«لوگان خوش‌شانس»  Logan Lucky کارگردان: استیون سودربرگ  Steven Soderbergh نویسنده: ربکا بلانت Rebecca Blunt تهیه‌کننده: راید کارولی Reid Carolin گرگوری جاکوبز Gregory Jacobs مارک جانسون Mark Johnson چنینگ تیتوم Channing Tatum ژانر: کمدی/ اکشن

«لوگان خوش‌شانس»  Logan Lucky
کارگردان: استیون سودربرگ  Steven Soderbergh
نویسنده: ربکا بلانت Rebecca Blunt
تهیه‌کننده: راید کارولی Reid Carolin
گرگوری جاکوبز Gregory Jacobs
مارک جانسون Mark Johnson
چنینگ تیتوم Channing Tatum
ژانر: کمدی/ اکشن

بازیگران: دنیل کریگ Daniel Craigدر نقش جو بنگ
چنینگ تیتوم Channing Tatum در نقش جیمی لوگان
آدام درایور Adam Driver در نقش کلاید لوگان
رایلی کیئو Riley Keough در نقش میلی لوگان
فرح مکنزی Farrah Mackenzie در نقش سِیدی لوگان
کیتی هلمز Katie Holmes در نقش بابی، دلال و همسر سابق جیمی لوگان
هیلاری سوانک Hilary Swank در نقش سارا گریسون
سباستین استن Sebastian Stan در نقش  دایتون  وایتیک راننده ماشین ناسکار
سث مک‌فارلن Seth MacFarlane  در نقش مکس چیبلاین
کاترین واترستون Katherine Waterston در نقش سیلویا هریسون
دیوید دنمان David Denman در نقش مودی
جک کواید Jack Quaid در نقش فیش بنگ
برایان گلیسون Brian Gleeson در نقش سام بنگجیمی لوگان کارگر یقه آبی است (اصطلاح “یقه آبی ” و “یقه سفید ” طبقه‌بندی‌های شغلی هستند که کارگرانی که کارهای دستی انجام می‌دهند را از کسانی مشاغل حرفه‌ای دارند تمیز می‌دهد) که زمانی یک فوتبالیست با آینده‌ای درخشان بود که به خاطر یک مصدومیت آینده‌ی حرفه‌ای‌اش نابود شد؛ از کار ساخت‌وساز در کمپانی شارلوت موتور برکنار می‌شود. او به زودی متوجه می‌شود که همسر سابقش بابی جو به همراه شوهر پولدار جدیدش قصد دارند به شهر دیگری بروند و این مسئله دیدار او با دخترش را از قبل هم سخت‌تر می‌کند. جیمی بعد از درگیری با چند نفر در بار که برادرش کلاید را به خاطر دست مصنوعی‌اش (او دست چپش را در جنگ عراق از دست داده) دست انداخته‌اند؛ نقش‌ه‌ای برای سرقت می‌کشد تا زندگی‌شان را تغییر دهد. او به کلاید درباره نقشه‌اش توضیح می‌دهد: او می‌خواهد با استفاده از دانشش درباره جابجایی پول به‌وسیله سیستم لوله‌های پنوماتیکِ اسپیدوِی در جریان مسابقات ماشین‌رانی ناسکار که سطح امنیت پایین می‌آید دست به دزدی بزند. کلاید با این نقشه موافقت می‌کند.کلاید و جیمی، جو بنگ یک مجرم زندانی که متخصص باز کردن گاوصندوق است به همراه برادران کند ذهنش سم و فیش و خواهر خودشان میلی را برای شرکت در این سرقت استخدام می‌کنند. از آنجایی که جو در زندان است آن‌ها تصمیم می‌گیرند او را از زندان فراری داده و بعد از اتمام سرقت پیش از آنکه کسی متوجه شود او را به زندان بازگردانند…
استیون سودربرگ کارگردان 54 ساله آمریکایی که جایزه اسکار را برای فیلم «قاچاق» Traffic 2000و جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن را برای فیلم «جنسیت، دروغ‌ها و نوار ویدئویی» Sex, Lies, and Videotape 1989 دریافت کرده است. او در سال 2013 پس از ساخت فیلم «عوارض جانبی» Side Effects بازنشستگی خود در عرصه‌ی فیلم‌سازی را اعلام کرد؛ طی چند سال بعد (2014 و 2015)، او کماکان مشغول فعالیت در سریال تلویزیونی «نیک» The Knickدر مقام کارگردان، مدیر فیلم‌برداری، مدیر اجرایی تولید و تدوینگر بود؛ اما او در سال 2016 اعلام کرد که با فیلم «لوگان خوش‌شانس» دوباره به دنیای سینما بازمی‌گردد. استیون سودربرگ با ساخت فیلم در ژانر سرقت ناآشنا نیست او پیش از این سه فیلم «یازده یار اوشن» Ocean’s Eleven، «دوازده یار اوشن» Ocean’s Twelve و «سیزده یار اوشن» Ocean’s Thirteen را در این ژانر ساخته است ( او در سال 2018  تنها در مقام تهیه‌کننده فیلم «هشت یار اوشن» Ocean’s Eight را روانه بازار خواهد کرد). یکی از نکات جالب مجموعه فیلم‌های اوشن این بود که این فیلم‌ها مملو از ستارگانی فاخر و جذاب و داستان‌هایی پرپیچ و تاب بودند؛ اما در «لوگان خوش‌شانس» اوضاع برعکس است. بازیگران همه زمخت و از شکل افتاده هستند و خط سیر داستانی هم به سریع‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین شکل ممکن پیش می‌رود.
این فیلم پر از ستاره و بازیگران نامی است. چنینگ تیتوم و آدام درایور در نقش‌های اصلی فیلم به زیبایی درخشیده‌اند؛ اما اجرای کسی که بیش از همه تأثیر گزار و به یاد ماندنیست دنیل کریگ است. او شخصیتی بی‌همتا و نابغه است که در دام مجموعه فیلم‌های جیمز باند گیر افتاده است. کریگ علاقه زیادی دارد که شخصیت خود در جیمز باند را به هجو بکشد. او جو بنگ را به عجیب‌ترین شکل ممکن به روی پرده می‌آورد.فیلم تاکنون نقدهای مثبتی را از منتقدین دریافت کرده. سایت “روتن تومیتوز ” به فیلم امتیاز 93 از 100 و رتبه میانگین 7٫6 از 10 را بر اساس 191 ری‌ویو دریافت کرده. فیلم در سایت “متاکریتیک ” امتیاز 78 از 100 را بر اساس 51 نقد (47 نقد مثبت 2 نقد متوسط و 2 نقد منفی) دریافت کرده.
نکاتی جالب درباره فیلم و حواشی آن:
ـ این اولین فیلم به کارگردانی سودربرگ بعد از اعلام بازنشستگی‌اش در سال 2013 است.
ـ مایکل شنون Michael Shannon و مت دیمون Matt Damon قرار بود در فیلم بازی کنند اما به دلیل اختلال زمانی برنامه‌هایشان مجبور به ترک پروژه شدند.
ـ این چهارمین همکاری چنینگ تیتوم با استیون سودربرگ است. او پیش از این در فیلم‌های «بی‌استفاده» Haywire، «مجیک مایک» Magic Mike و «عوارض جانبی» Side Effects با او همکاری داشته.ـ کاترین هیگل Katherine Heigl در لیست اصلی بازیگران فیلم قرار داشت اما به دلیل حاملگی از بازی در فیلم کناره گرفت. بعداً کیتی هولمز جایگزین او شد.
ـ دنیل کریگ باید موهای خود را به رنگ بلوند سفید برای ایفای نقش جو بنگ رنگ می‌کرد.
ـ دنیل کریگ و آدام درایور هردو در فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» Star Wars: The Force Awakens 2015 بازی کرده‌اند.
ـ رایلی کیئو و چنینگ تیتوم پیش از این در فیلم «مجیک مایک» نیز باهم همبازی بوده‌اند.
ـ کیتی هولمز و چنینگ تیتوم در فیلم «پسرِ هیچ‌کس» The Son of No One در سال 2011 باهم همبازی بودند.
ـ طبق گفته مجله “هالیوود ریپورتر ” و دیگر منابع خبری ربکا بلانت نویسنده این فیلم درواقع خود استیون سودربرگ است که با نام مستعار این فیلم‌نامه را نوشته. استیون سودربرگ پیش از این نیز با نام مستعار در فیلم‌های خود فعالیت داشته (با نام مستعار پیتر اندروز به فیلم‌برداری پرداخته).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر