«فریدون جیرانی» بعد از این که از برنامهی هفت کنار گذاشته شد، برنامهی اینترنتی گفتگو محوری با نام «سی و پنج» به راه انداخت. در این برنامه جیرانی از چهرههای سینما در بخشهای مختلف دعوت میکند و با آنها در مورد موضوعات مختلف و مسائل و حواشی سینما صحبت میکند. در آخرین قسمتی که از این برنامه روی اینترنت گذاشته شد، «عبدالله اسفندیاری» مدیر سابق بخش فرهنگی فارابی، در مورد ممنوع الکاری برخی از بازیگران در سالهای بعد از انقلاب گفت. در ادامه با بنیتا همراه باشید.
بسیاری از بازیگران سینما که پیش از انقلاب فعالیت داشتند، در سالهای پس از انقلاب ممنوع الکار شدند. تعدادی از آنها توانستند که به عرصهی سینما بازگردند اما برخی دیگر مانند «محمدعلی فردین» هرگز فعالیت نکرد. حتی با وجود پیشنهاداتی که به او شد. مثل بازی در نقش مالک اشتر در سریال «امام علی». این که چرا فردین در نقش مالک اشتر بازی نکرد را میتوانید در بنیتا بخوانید.
سعید راد
در آغاز این گفتگو، اسفندیاری رفع مشکل ممنوع الکاری برخی بازیگران را خارج از توان مدیریتی عنوان کرد. او در مورد عدم فعالیت «سعید راد» نیز در آن سالها گفت: «از زمان ساخت فیلم برزخیها گروهی از تندروها شروع به فشار آوردن بر سینمای ایران کردند و مدعی شدند که دوباره طاغوت در حال برگشتن به سینما است. کسانی در آن زمان علیه سینما در روزنامههایی همچون کیهان مطلب مینوشتند که امروز در خارج از کشور هستند. به گفته اسفندیاری هیچ هنرمندی در آن دوره بهصورت رسمی ممنوعالکار نبوده است و بلکه فشار گروههای تندرو باعث شد کسی دیگر جرأت نکند با سعید راد همکاری کند.»
ایرج قادری
در ادامه جیرانی سؤالی در مورد دوری «ایرج قادری» از سینما پرسید. اسفندیاری نیز در پاسخ گفت: «هر چند در دوره ما ایرج قادری فیلمنامهای را که باید میآورد نیاورد اما ما هرگز وی را ممنوعالکار نکردیم بلکه گروهی که تمایلات روشنفکرانه داشتند و معتقد بودند تماشاچی نباید در سینما احساساتی شود با فیلمهای وی مخالف بودند.»
جمشید هاشمپور
وی در مورد سر تراشیدهی «جمشید هاشمپور» هم اظهارنظر جالبی کرد. او گفت: «اعتقاد داشتند که تیپسازی جمشید هاشمپور (آریا) تبدیل به کلیشهای شود که سینما را به سمت ابتذال ببرد به همین دلیل از هاشمپور خواستیم که دیگر با سر تراشیده در فیلمها بازی نکند هر چند با آمدن جناح راست وی دوباره اجازه پیدا کرد با سر تراشیده در فیلمها بازی کند.»
سوسن تسلیمی
مدیر سابق بخش فرهنگی فارابی در پایان صحبتهایش به «سوسن تسلیمی» و حضور نداشتن وی و شائبهی اعمال این ممنوعیت از سوی مدیران فرهنگی اظهار داشت:« ما هرگز به بهرام بیضایی نگفتیم که برای ساخت فیلم مسافران از سوسن تسلیمی استفاده نکند و حضور وی در فیلمهایی همچون طلسم و مادیان، گواه این حرف من است. فیلم مسافران با حمایت کامل بنیاد سینمایی فارابی ساخته شد و در زمان تدوین آن بهرام بیضایی، کمردرد داشت و ما میز مویلا را که برای تدوین بود و بسیار سنگین بود برای نخستین بار به منزل یک کارگردان بردیم و بیضایی در منزل فیلم را تدوین کرد.»