ماهان شبکه ایرانیان

۷ سریال بیش از حد طولانی تلویزیونی

آیا تابه‌حال بعد از اتمام فصلی از سریال موردعلاقه‌ی خود به این نتیجه رسیده‌اید که نویسنده‌ی آن قصد آب بستن به سریال را دارد و به قول معروف دارد شما را مسخره می‌کند؟ وقتی پسر خانواده دنبال آخرین فصل سریال «بازی تاج و تخت» مدام لینک‌های دانلود رایگان در اینترنت را بالا و پائین می‌کند، مادر و پدر هم مهم‌ترین ساعات شب‌های طولانی پائیز را با تماشای «دک ...

آیا تابه‌حال بعد از اتمام فصلی از سریال موردعلاقه‌ی خود به این نتیجه رسیده‌اید که نویسنده‌ی آن قصد آب بستن به سریال را دارد و به قول معروف دارد شما را مسخره می‌کند؟ وقتی پسر خانواده دنبال آخرین فصل سریال «بازی تاج و تخت» مدام لینک‌های دانلود رایگان در اینترنت را بالا و پائین می‌کند، مادر و پدر هم مهم‌ترین ساعات شب‌های طولانی پائیز را با تماشای «دکستر»، «هانیبال» می‌گذرانند و حواسشان هست تا یک سریال از زیر دستشان در نرود و همه قسمت‌ها را تمام و کمال بدون جا انداختن یک اپیزود تماشا کنند. ولی بعضی از این سریال‌ها دیگر زیادی کش دار می‌شوند و بیننده را خسته می‌کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا تعدادی از این سریال‌ها را بررسی کنیم.

شکی نیست که ما در نقطه‌ی اوج عصر تلویزیون هستیم اما هنوز تلویزیون می‌تواند مانند یک شمشیر دو لَبه عمل کند. از لحاظ کیفیت، بعضی از بزرگ‌ترین نمایش‌های تلویزیونی در 5 سال اخیر بسیار عالی عمل کرده‌اند اما از لحاظِ تعداد قسمت‌ها و کش‌دار کردن فیلم به‌راحتی باید گفت که زیاده‌روی شده است. سخت است که بتوان قدرت یک سریال تلویزیونیِ طولانی را بعد از تاریخ انقضایش به صورت سابق حفظ کرد. بعضی از سریال‌ها هم‌اکنون در چنین وضعیتی هستند چون از پخش بهترین فصل‌هایشان عبور کرده‌اند و اکنون بیش از حد نیاز، در حال آب بستن به فیلم هستند. جای تعجب دارد که بسیاری از شبکه‌ها این سریال‌های قدیمی را هنوز در لیست پخش خود باقی گذاشته‌اند. در حال حاضر دو گزینه برای آن‌ها وجود دارد که یا فیلم را از این حالت خسته‌کننده بیرون آورند و یا که نه به پخش آن به همین روال ادامه دهند تا لذت‌های این فیلم هم از بین برود و هیچ‌کس دیگر حاضر نباشد که آن را تماشا کند. در حال حاضر چند سریال تلویزیونی چنین شرایطی را برای بینندگان خود ایجاد کرده‌اند.

 

1 - سریال (supernatural)، شبکه‌ی (CW)

سریال خسته کننده

پروژه‌ی فراطبیعت به همان مقدار که پرافتخار است، فاجعه آمیز نیز هست. این سریال در سال‌های اخیر توانسته طرفداران و مشتاقان زیادی را به خود جلب کند که تا امروز هم وفاداری خود را حفظ نموده‌اند. طراحی کمان‌ها در این سریال یکی از بهترین طراحی‌های علمی و فانتزی بوده است و کاراکترهای آن هم در ایفای نقش، چیزی کم ندارند و بی‌نظیر عمل کرده‌اند؛ اما مشکلِ اصلی از جایی شروع شد که این سریال دارای فصل‌های زیادی شد در صورتی که قرار بود "اریک کریپکه" آن را در سه فصل به پایان برساند. بعد از ترغیبِ اریک توسط شبکه (cw) وی با طولانی کردن قصه‌ی وینچسترها آن را به 5 فصل تبدیل کرد. شبکه‌ی (cw) نمی‌خواست که پخش سریال تمام شود برای همین پخش آن تا به امروز ادامه دارد و با تجدید نظر در آن به 12 فصل رسیده است. در واقع 7 فصل بیشتر از تصور خالق اثر!

 

2 - سریال (sleepy hollow)، شبکه‌ی فاکس

شما باید تا چه اندازه‌ افتضاح عمل کنید که بتوانید علاقه‌مندان خود را در فصل سوم فیلمتان خسته کنید؟ کاری که این سریال دقیقا آن را انجام داد. این سریال براساس علم شیمی، به رهبری "تام میسون" و نیکول بیهاری خوب رونق گرفته بود و زمانی که آن پیچیدگی زیرکانه در قسمتِ (ichabod) مشاهده شد ما آن اپیزودهای طلایی را در ردیف قسمت‌هایی از (solid alternative) در سریال تاج و تخت قرار دادیم (که واقعا هم اینطور بود) اما در انتهای فصلِ سوم، نویسنده این سریال را نابود کرد و کاراکترهای بیهاری را در طی حوادثی مسخره به هلاکت رسانید. سریالی که یکی از سرگرم‌کننده‌ترین برنامه‌ها در شبکه بود خودش را خراب کرد و به ما دلیل کافی داد تا منتظر نشینیم تا فصل بعدی آن بیاید.

 

3 – New girl، شبکه‌ی فاکس

سریال خسته کننده

سریال دوستان که در سال 2004 به پایان رسید به یکباره کمدی را نابود کرد و تعداد زیادی بازیگر تازه کار ناموفق را در طول سالیان پخش خود به جامعه‌ی هنر معرفی کرد؛ اما پس گذشت سال‌ها از پخش سریالِ دوستان، سریال‌هایی هم‌چون "دختر تازه وارد" و پایان خوش در سال 2011 در شبکه‌ها‌ی (fox) و (abc) به نمایش درآمد که جان تازه‌ای را به فیلم‌هایی داد که در آن جمعی از دوستان در ماجراهای وحشتناک، به صورت خاصی گند بالا می‌آورند. پایان خوش به علت عملکرد ضعیف و سرعت پایین شبکه‌هاش نابود شد اما "دختر تازه" وارد با قدرت پشتیبانی طراحانش به کار خود ادامه داد. این سریال اخیرا به خاطر رشته داستان‌های تکراری و دیالوگ‌های بی‌مزه و بازی ناپخته برخی از بازیگرانش افت پیدا کرده است و بینندگانِ آن نزول پیدا کرده‌اند. آخرین آمار درباره این سریال نشان می‌دهد که برای اولین بار رتبه‌ی این سریال در جستجوی کلمات بزرگ‌سالان در فصل هفتم، علی‌رغم شش فصل دیگر پایین آمده است و در حال افول است.

 

4 - Doctor Who (بی‌بی‌سی) 

سریال خسته کننده

قبل از شروع باید بگوییم که ظاهراً این سریال خوش ندارد که به این زودی به پایان برسد و مانند سلطنت در فرهنگ انگلیس نهادینه شده است و جایی نخواهد رفت. با این فرض بیایید به سراغ فصل‌های این سریال علمی-تخیلی برویم. این سریال از الان تا 50 سال آینده احتمالا طرفداران خاص خودش را خواهد داشت اما تغییرات نمایشنامه‌ی این سریال، بینندگان تلویزیونی خودش را کاهش داده است. اعداد و ارقام، اطلاعاتِ ترسناکی را در مورد فصل نهم این سریال در دست ما قرار می‌دهد که اصلا جالب نیست. نمی‌توان علت خاصی را برای این کاهش رتبه عنوان کرد اما می‌توان تولید نامنظم این سریال را به عنوان عامل اولیه در نظر گرفت. شاید تماشاگرانِ انگلیسی عادت به فصل‌های خلاصه و زمان پخش ناجور دارند اما تثبیت جایگاه بین‌المللی با این روش ممکن نیست. در چهار سالِ اخیر زمان‌های پخش این سریال، مدام از ماه‌های آوریل، سپتامبر، نوامبر و آگوست به زمان دیگری شوت شده‌اند و تازه این شامل قسمت‌های پخش در کریسمس و مراسم 50 سالگی نیست. به هر حال سخت است که جریان یک نمایش را کنترل کرد به‌خصوص زمانی که نتوان یک مسیر منظم را برای آن تعریف کرد.

 

5 – The Walking Dead، شبکه (amc) 

سریال خسته کننده

شاید کمی عجیب باشد که پربیننده‌ترین سریالِ تلویزیونی برای مردم خسته‌کننده شده باشد اما با در نظر گرفتن پایان فصل ششم همه چیز روشن می‌شود. پیچیده شدن سریال با داستان‌های طولانی و بسیار غیر ضروری از دلایل افت شدید علاقه بینندگان این سریال به شمار می‌روند. بینندگان و منتقدین پذیرفته‌اند که این امر، نقطه‌ی ضعفِ بزرگی برای سریال است که باعث کاهش 10 درصدی بینندگان آن پس از پایان فصل پنجم شده است. ما واکنش مردم را پس از دیدن فصل بعدی خواهیم دید اما چیزی که الان مشاهده می‌شود کاهش محبوبیت این سریال است.

 

6 - Arrow، شبکه‌ی (cw)

سریال خسته کننده

مانند سریال (sleepy hollow) این سریال هم در حذف کاراکتر زن خود از ماجرایش در اشتباه بود و تبعات آن را نیز مشاهده کرد. مرگِ لورل لنس در تمام فصل توی ذوق می‌زد و جاهایی که صحنه‌ها احساسی بودند، بیشتر یک بازی نچسب از یک داستان ناگزیر مشاهده می‌شد. به هر حال این سریال در حال تقلا برای ماندن در صحنه پس از روی کار آمدن سریال دلچسب و هیجان‌انگیز (the flash) است. از زمانی که سریال (the flash) در حال اوج گرفتن است سریال (arrow) نیز در حال نزول است.

 

7 - Scandal، شبکه‌ی (abc)

سریال خسته کننده

آه! از کجای این سریال شروع کنیم و حسمان را راجع به آن بیان کنیم؟ یک نشریه آخرین اپیزود رسوایی را به عنوان بدترین چیزی که تا به حال در تلویزیون دیده است بیان کرده است و این در حالی است که این سریال در حال رقم زدنِ رکورد بدترین رتبه در بین سریال‌ها به سر می‌برد. "الیویا پوپ" یک دلال و کارچاق‌کن در واشنگتن است که توسط سیاسیون و افراد کَله‌گنده برای حل مشکلاتشان استخدام می‌شود. این قضیه، به تنهایی می‌تواند یک داستان را پیش ببرد اما از آنجا که نویسنده‌ی این سریال "شوندا رایم" است، نقشِ جذابِ اولیویا با قرار گرفتن او در ارتباطی نامشروع با رئیس جمهور عجیب آمریکا به هم می‌ریزد. رشته‌ی شلوغ و آشفته‌ی سریال باعث سقوط او به رتبه‌ی پایین‌تر در فصل‌های اخیر شده است و بدتر هم می‌شود.

اگر از این اجرا لذت بردید می توانید یک سری هم به " نگاهی به ستاره‌ های سریال دنیای غرب قبل از اینکه ستاره بشوند" بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان