ماهان شبکه ایرانیان

ورود خط ریلی سراسری آذربایجان به خاک ایران

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۱۹-وزیر ارتباطات از ورود خط ریلی سراسری جمهوری آذربایجان به خاک جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال آینده خبر داد.

تاریخ خبر :1394/07/19-وزیر ارتباطات از ورود خط ریلی سراسری جمهوری آذربایجان به خاک جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در گیلان، محمود واعظی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران – در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان موسوم به «نشست آستارا – آستارا» که به میزبانی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهدافی که بین دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان ترسیم شده بود، در این کمیسیون با مذاکرات فشرده و بسیار خوبی که مسوولان در کمیته‌های مختلف انجام دادند، به نتیجه رسید.

وی افزود: مهمترین سندی که امروز به امضای طرفین رسید، مختص به اتصال راه آهن دو کشور بود.

واعظی با بیان اینکه این سند در دو مرحله تنظیم شده است، گفت: در مرحله اول راه آهن سراسری آذربایجان تا نقطه صفر مرزی ادامه می‌یابد و ترمینالی در محل از پیش تعیین شده خاک جمهوری اسلامی ایران احداث می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احداث پلی به روی رودخانه آستاراچای با سهم مساوی 50 درصد برای هر دو کشور خبر داد و بیان کرد: این اقدامات تا پایان سال آینده انجام می‌شود و با اتصال این راه آهن شاهد اتفاقاتی خوب در زمینه اقتصادی و گسترش حجم روابط دو کشور خواهیم بود.

وی از هدف گذاری برای افزایش حجم روابط تا سقف چهار برابر وضعیت فعلی سخن گفت و تصریح کرد: از سوی دیگر اتصال این راه آهن و احداث ترمینال سبب می‌شود تا ظرفیت ترمینال به هشت برابر و پنج میلیون تن افزایش یابد.

واعظی موقعیت برخورداری آستارا از زیرساخت‌های راه آهن، بندر و حمل و نقل جاده‌ای را مهمترین عامل برخورداری شهرستان از حمل و نقل ترکیبی برای ترانزیت برشمرد و ادامه داد: به واسطه این شهرستان، کالاهای کشورهای آذربایجان و روسیه، از طریق خلیج فارس به کشورهای مختلف خواهد رسید و ایران هم وظیفه ترانزیت این کالاها را از طریق خط آهن به اروپا و دریای سیاه برعهده خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران عنوان کرد: از دیگر موضوعات مورد بحث دو کشور، احداث پلی جدید در کنار پل فعلی و قدیمی می‌باشد که پل جدید برای حمل و نقل جاده‌ای و پل قدیمی برای تردد مسافران مورد استفاده قرار گیرد و این موضوع در کمیسیون مشترک دو کشور که تا 20 روز آینده تشکیل می‌گردد، بررسی می‌شود.

وی در پایان با اشاره به فعال کردن گمرک با افزایش سرعت، هوشمند سازی و 24 ساعته کردن، خاطرنشان کرد: در این نشست در خصوص موضوعات مختلفی از قبیل حمل و نقل، گمرک، صنعت، سد، برق و آنچه که در کمیسیون فعلی و آتی به آن پرداخته شده و می‌شود، بحث و تبادل نظر شد.

در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، وزیران دو کشور از زیرساخت‌های اقتصادی، تجاری و گردشگری شهرستان مرزی بندرآستارا بازدید و در خصوص نحوه همکاری‌های دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات ایران و شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در بدو ورود به کشور از پل مرزی دو کشور بازدید و سپس با حضور در روستای خشکه دهنه از محل احداث پل ریلی و همچنین بارانداز راه آهن بازدید کردند.

ورود خط ریلی سراسری آذربایجان به خاک ایران

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان