ماهان شبکه ایرانیان

آیین علم‌گردانی در هزاوه اراک

آیین سنتی ۳۰۰ ساله علم گردانی هر ساله در اول محرم در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک آغاز و تا روز دهم محرم ادامه دارد.

محرم

آیین سنتی 300 ساله علم گردانی هر ساله در اول محرم در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک آغاز و تا روز دهم محرم ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اراک امروز؛ ایران به واسطه برخورداری از آداب و رسوم و آیین های ملی و منطقه ای همواره مورد توجه بوده و دراین میان سنت مذهبی و کهن علم گردانی روستای هزاوه اراک، روح عاشقی و شیفتگی ارادتمندان امام حسین(ع) را به تصویر می کشد.

آیین های عزاداری به فراخور فرهنگ و شیوه های مرسوم هر منطقه و استان متفاوت است و از گذشته های دور تاکنون، آیین با اصالت علم گردانی همزمان با آغاز محرم اجرا می شود.

مردم روستای هزاواه از دیرباز همچون گذشتگان خود از آغاز ماه محرم با برگزاری مراسم علم گردانی در دهه اول ماه نسبت به سالار شهیدان ابراز ارادت وعزاداری می کنند.

محرم جلوه ای از استقامت اهل بیت (ع) و مظلومیت خاندان پیامبر(ص) است و مردم روستای هزاوه اراک با آیین ‘ علم گردانی ‘ یاد آن شهدای راستین را جاودانه نگه می دارند.

محرم

آیین سنتی 300 ساله علم گردانی هر ساله در اول محرم در روستای هزاوه از توابع شهرستان اراک آغاز و تا روز دهم محرم ادامه دارد.

این آیین توسط هیات سادات روستای هزاوه اجرا می شود، آغاز مراسم با بیرون آوردن علم از محل نگهداری در بقعه امامزاده سلطان سید احمد (ع) (جد شانزدهم مقام معظم رهبری) روستا در شب اول ماه محرم است.

در این مراسم علم به تک تک خانه های روستا رفته و در آن مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیات داده و دستمالی به علم می بندند و کسانی که مشکل یا حاجتی دارند دستمالی از آن باز می کنند.

عزاداران هیات سادات هزاوه همگی با لباس های مشکی و شال های سبز در این آیین شرکت می کنند و علم عاشورا را عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین کرده و در میان صف سینه زنان عزادار در بین محلات روستا به حرکت در می آورند.

در بالای این علم یک دست نمادین به عنوان نشان دست حضرت عباس (ع) به رنگ نقره ای نصب شده که عزاداران این نماد را در روز عاشورا به رنگ طلایی در می آورند.

این علم در روزهای اول و دوم محرم در محله طره زار، پنجم و ششم محرم در محله سرآسیاب، هفتم محرم در محله های پایین ده و میان ده و نهم محرم در محله های داین و پایین ده به حرکت در می آید.

محرم

در هنگام علم گردانی هزاوه توسط هیات سادات مردم محله های مختلف گوسفند و گاو قربانی کرده و به عزاداران این هیات نذری می دهند.

این آیین سنتی مذهبی که بیانگر همگرایی دینی در روستا است در روز عاشورا با بردن علم به تپه ای موسوم به مبارک و عزاداری و سینه زنی ادامه یافته و علم در میان سوگ و ماتم مردم دوباره به امامزاده احمد هزاوه برگردانده می شود.

روستای هزاوه در فاصله 18 کیلومتری شمال غربی شهرستان اراک واقع شده است.

روستای هزاوه شهرستان اراک که به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی نیز مصوب می شود.

منبع عکس: سایت  dana.ir


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان