ماهان شبکه ایرانیان

جولان آبله مرغان در بهار (۲)

جولان آبله مرغان در بهار (2)

درمان

یک ویروس باعث ایجاد بیماری آبله‌مرغان می‌شود پس پزشک نمی‌تواند آنتی‌بیوتیک به بیمار تجویز کند. اما زمانی که زخم‌ها دچار عفونت شوند، مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است. این مسأله بیشتر در میان کودکان شایع است زیرا اغلب زخم‌های خود را ناخن زده و تاول‌ها را می‌کنند.

برای بیمارانی که وضعیت حاد دارند یک داروی ضدویروسی تجویز می‌شود تا از شدت عفونت بکاهد. این دارو «اسیک لاویر» نام دارد و عوارض آن جدی است و تا زمانی که واقعاً نیاز نباشد استفاده از آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

کنار آمدن با بیماری

 از کمپرس سرد استفاده کنید و در چند روز نخست بیماری هر 3-4 ساعت یکبار کمپرس را عوض کرده یا اینکه کودک را به حمام ببرید تا با آب نسبتاً خنک دوش بگیرد. این‌کار به او کمک می‌‌کند تا خارش کمتری را احساس کند. با یک هوله نرم سطح بدنش را خشک کنید. دقت کنید هوله را روی بدنش نکشید و فقط آرام آرام آن را روی سطح بدن گذاشته و بردارید. 

از لوسیون کالامین (ضد خارش) استفاده کنید و به نواحی خارش‌دار بزنید. ولی روی پوست صورت استفاده نکنید. 

 غذاهایی برای کودک تهیه کنید که خنک، نرم و ملایم هستند زیرا آبله‌مرغان در درون دهان نیز زخم‌هایی ایجاد می‌کند که بلعیدن غذا و جویدن آن دشوار می‌شود. از دادن غذاهای اسیدی و پر نمک به کودک خودداری کنید. از پزشک‌تان راجع به استفاده از برخی کرم‌های کاهش‌دهنده درد سوال کنید. به طور مرتب به کودک خود استامینوفن بدهید تا احساس درد کمتری کند.

 هیچگاه از آسپرین برای کاهش درد و تب در کودکان استفاده نکنید زیرا آسپرین می‌تواند سندرم ریه را ایجاد نماید و این سندرم به نارسایی کبد و حتی مرگ کودک منجر می‌شود. تا جایی که ممکن است کودک را تشویق کنید که زخم‌های خود را نخراشد.

شاید این‌کار برای او دشوار باشد در صورت نیاز به دست‌هایش دستکش و یا جوراب کنید تا در حین خواب به طور ناخودآگاه این کار را انجام ندهد.

علائم خطر‌ناک در بیماری

 اغلب عفونت‌های مربوط به آبله‌مرغان نیاز به درمان و داروی پزشکی ندارند. اما در صورت بروز هرگونه مشکل با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید، مثلاً اگر:

 کودکانی که بیش از 4 روز پیاپی تب دارند و تب آنها بالای 8/38 درجه سانتیگراد است. کودکانی که سرفه‌های شدید می‌کنند یا به مشکلات تنفسی دچار شده‌اند.  وقتی که یکی از نواحی خارش‌دار به شدت زخم، متورم و بسیار قرمز شود.  وقتی که کودک دچار سردرد شدید شود.  وقتی که کودک بسیار خواب‌آلود باشد و به زور از خواب بیدار شود. 

وقتی که کودک نتواند به نورهای روشن نگاه کند.  وقتی که کودک به هنگام راه رفتن دچار مشکل شود. وقتی که احساس می‌کنید کودک‌تان گیج و منگ شده است.  وقتی که علائم بیماری در او بسیار شدید است و مرتباً استفراغ می‌کند. اگر چنانچه کودک شما به مدرسه و یا مهدکودک می‌رود و دچار این بیماری شده است، در همان نخستین روزهای تشخیص بیماری از نزدیک شدن او با دیگران جلوگیری کنید زیرا ویروس بیماری به شدت مسری بوده و سریع پخش می‌شود و دیگران را آلوده می‌کند.

«بیماری زونا» (Herpes zaster)

گاهی اوقات پس از طی شدن سیر بیماری آبله‌مرغان، ویروس آن در بدن به حالت خفته باقی می‌ماند و در نزدیکی سلول‌های اعصاب نزدیک نخاع جای می‌گیرد و بعد از سال‌ها بیدار می‌شود. این ویروس بیدار شده بیماری زونا را ایجاد می‌کند. بیماری زونا را به نام آبله‌مرغان بزرگسالان می‌شناسند. علائم این بیماری تاول‌های بسیار دردناک و قرمز است که در همه‌جای بدن به وجود می‌آید.

تاول‌ها معمولا در یک امتداد روی نواحی خاصی پدیدار می‌شوند و در نواحی قفسه سینه و پشت کمر گستردگی بیشتری دارند. سایر علائم شامل تب، احساس ناخوشی، و حالت تهوع است. تشخیص بیماری تا زمانی که تغییرات پوستی پدیدار شوند، بسیار سخت است.

علت‌های بروز بیماری زونا

ویروس این بیماری همان ویروس آبله‌مرغان است که در نخاع به حالت خفته مانده بود. سایر عواملی که افزایش‌دهنده خطر ابتلا به این بیماری هستند شامل:

 سن بالا، کاهش مقاومت بدن در اثر یک بیماری،  استفاده از برخی داروها که باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌شوند، استرس زیاد.

درمان

هیچ درمان خاصی برای بیماری وجود ندارد فقط می‌توان درد آن را تسکین داد. چون این بیماری مختص بزرگسالان است می‌توان از مسکن، آسپرین و استامینوفن برای تخفیف درد استفاده کرد. با مصرف ویتامین C دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنید، برای بهبود تاول‌ها می‌توان از:

 داروی ضدویروسی استفاده کرد تا زخم‌ها و تاول‌ها سریع‌تر بهبود یابند.  از داروهای ضدالتهاب، داروهای ضددرد و کرم‌های پوستی نیز برای تسکین درد استفاده کنید. بیماری زونا و آبله‌مرغان در بسیاری جهات به هم شباهت دارند ولی فرق عمده‌ای که دارند در این است که بیماری آبله‌مرغان در مرحله اول زندگی فرد ایجاد می‌شود ولی بیماری زونا در دوره‌های بعدی یعنی در دهه‌های 4 به بعد.

هر چه سن بیمار به هنگام ابتلا به بیماری بیشتر باشد، درد بیشتری را متحمل می‌شود که حتی با مسکن‌های قوی نیز تسکین نمی‌یابد. از مهم‌ترین نکات در جهت درمان بیماری، نوشیدن مایعات فراوان، استراحت زیاد و استفاده از داروهای تسکین‌دهنده درد است. لوسیون کالامین را روی تاول‌ها بزنید تا سریع‌تر بهبود یابند.

کمپرس سرد نیز مانع از رسیدن گرما به پوست می‌شود و از آسیب‌های بیشتر می‌کاهد. در صورتی که تاول‌ها عفونی شده‌اند، روی آنها را با محلول آب اکسیژنه ضدعفونی کنید و یا اینکه با نظر پزشک از پمادهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

 

برای خواندن بخش اول- جولان آبله مرغان در بهار- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان