ماهان شبکه ایرانیان

والدین نگران،کودکان در عذاب (۲)

آب به تنهایی می‌تواند نیاز کودک را برطرف و کم‌آبی بدنش را جبران کند؛ زیرا تنها آشامیدنی کاملی است که در آن سدیم، پتاسیم و سایر املاح معدنی به طور غیر متعادل و غیر متناسب ترکیب نشده است.

والدین نگران،کودکان در عذاب (2)

دست‌های آلوده، ناقل جرم‌های عفونی از بدن فرد به بدن کودکان و افراد دیگر می‌باشد.کودکان انگشت خود را می‌مکند، ناخن‌هایشان را می‌جوند، دست‌هایشان را بیشتر به سمت دهان می‌برند و همین امر درصد ابتلای آنها را افزایش می‌دهد. سعی کنید سطح و کف دستشویی و حمام را تمیز نگه دارید.

میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف، خوب بشویید.سطح میز یا کابینت‌ها را بعد از تماس با مواد غذایی نپخته و خام تمیز کنید. (خصوصاً گوشت و مرغ خام) گوشت را حتماً بعد از خرید در یخچال یا فریزر قرار دهید. هرگز از آب نهرها و جوی‌ها برای شستشو استفاده نکنید.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته به مردم توصیه می‌شود فقط آب‌هایی را که در بطری‌ها قرا ردارند، بنوشند. قفسه مربوط به حیوان خانگی خود و سایر وسایل او را به هیچ وجه در ظروفی که مخصوص شست‌وشوی مواد غذایی خودتان است نشویید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر کودک شما کمتر از شش ماه دارد و به اسهال دچار شده است، حتماً به پزشک مراجعه کنید؛ به خصوص اگر علائم زیر را داشته باشد:

-  اسهال شدید، تب بالای 39 درجه، استفراغ‌های مکرر و خودداری از نوشیدن مایعات، دردهای معده- روده‌ای شدید، اسهالی که با خون و مواد لزج همراه است. اگر احساس کردید  آب بدن کودک‌تان کاهش یافته است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

علائم کم‌آبی بدن کودک عبارتند از

خشکی و چسبندگی لب‌ها و دهان،  گریه کردن در حالی‌که اشک جاری نشود، چشم‌های گود رفته، کاهش ادرار (اگر کودک شما در طول 6-8 ساعت ادرار نکند، حتماً کاهش ادرار دارد)، کاهش ادرار در کودکان بالای دو سال در طول 12 ساعت و یا اینکه حجم ادرار بسیار کم می‌شود و رنگ آن بسیار تیره‌تر، خشکی و سردی پوست، بی‌حالی و کج‌خلقی، خستگی و کوفتگی بدن در کودکان بزرگ‌تر .

مراقبت از کودک

اسهال‌های معمولی زیاد جای نگرانی ندارند؛ زیرا در این گونه اسهال‌ها کودک هم غذا می‌خورد و هم مایعات می‌نوشد. ضمن اینکه بعد از چند روز بهبود می‌یابند و کودک با استراحت و مراقبت بیشتر به طور کامل به وضعیت سابق خود بازمی‌گردد. در این شرایط کودک می‌تواند در طول دوره اسهال، رژیم غذایی قبلی خود را همچنان داشته باشد.

داروهای آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌ویروسی برای این نوع اسهال‌ها تجویز نمی‌شود؛ زیرا اغلب کودکان در این شرایط سریع بهبود می‌یابند. آنتی‌بیوتیک معمولاً برای کودکانی تجویز می‌شود که بسیار کوچک هستند و یا آنهایی که سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است و توانایی مقابله با عفونت‌ها را ندارند.بیماری در اثر انگل، معمولا با داروی ضدانگل درمان می‌شود.

در این گونه موارد، پزشک از طریق آزمایش مدفوع بیمار نوع انگل  او را تشخیص می‌دهد. نگرانی اصلی در شرایط اسهال، جایگزینی مایعات بدن و نمک و املاح معدنی است که در اثر اسهال و تب به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

پزشک بسته به میزان کاهش آب بدن به شما توصیه‌هایی می‌کند؛ از قبیل:

تداوم رژیم غذایی سابق کودک و در کنار آن نوشیدن مایعات بیشتر، در نوزادان شیرخوار دفعات خوردن شیر مادر به مراتب بیشتر شود. استفاده از اُ آر اس (ORS)برای کودکانی که دچار کم‌آبی شده‌اند.

اغلب آشامیدنی‌هایی که قبلا به کودک خود می‌دادید، در این شرایط توصیه نمی‌شود؛ مثل انواع نوشابه‌ها، چای، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و... در بیشتر این نوشیدنی‌ها شکر و نمک به اندازه مناسب ترکیب نشده و ممکن است موجب تشدید اسهال شود.

آب به تنهایی می‌تواند نیاز کودک را برطرف و کم‌آبی بدنش را جبران کند؛ زیرا تنها آشامیدنی کاملی است که در آن سدیم، پتاسیم و سایر املاح معدنی به طور غیر متعادل و غیر متناسب ترکیب نشده است.

 

 

برای خواندن بخش اول- والدین نگران،کودکان در عذاب- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان