ماهان شبکه ایرانیان

یک هفته با کتاب؛

اولین هم اندیشی وزیرارشادواهالی نشر وابهام درزمان اعطای نوبل ادبی

برگزاری اولین نشست هم اندیشی وزیر ارشاد با اهالی نشر و ابهام در اعلام زمان اعطای نوبل ادبی ۲۰۱۷ از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته هستند.

اولین هم اندیشی وزیرارشادواهالی نشر وابهام درزمان اعطای نوبل ادبی

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش این هفته، 9 خبر دارد که تعداد بیشتری از آن ها، مربوط به حوزه بین الملل هستند.

به این ترتیب این گزارش 4 خبر داخلی و 5 خبر در حوزه بین المللی کتاب و نشر دارد که در ادامه مرور می شوند.

برگزاری نشست هم اندیشی وزیر ارشاد با اهالی نشر

اولین نشست هم اندیشی  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی چاپ و نشر عصر سه شنبه 21 شهریور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

صالحی در بخشی از سخنانش خود در این نشست خطاب به اهالی چاپ و نشر گفت: آشنایی 4 ساله من با معاونت فرهنگی می‌تواند فرصت مناسبی باشد که در سمت وزیر با جدیت بیشتری مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر را دنبال کنم. وزارت ارشاد تاکنون دو بار تجربه وزیر شدن معاونت فرهگی را داشته است هر چند تصمیم من چیز دیگری بود ولی تقدیر این گونه شد که امروز به عنوان وزیر در خدمت شما باشم.

برگزاری نشست «ره‌آورد جاده‌ ابریشم»

نشست «ره آورد جاده ابریشم» ویژه ارائه گزارش و بررسی حضور ایران در نمایشگاه کتاب پکن، عصر دوشنبه 20 شهریور با حضور امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در انجمن نویسندگان کودک ونوجوان برگزار شد.

شهرام نیا در این نشست گفت: چین مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 98 خواهد بود و این برای ما فرصت خوبی هست تا بتوانیم با توجه به سیاست درهای نیم باز فرهنگی این کشور از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم.

انتشار فراخوان جشنواره‌های پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب

فراخوان شرکت در «چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و نیز «چهارمین دوره طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» این هفته، توسط معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر اعطا می‌شود که بر اساس نظر هیات داوران، بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده باشد. جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز طرحی است که به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم افتتاحیه طرح «با هم بخوانیم»

مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی طرح «با هم بخوانیم» عصر یکشنبه 19 شهریور با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و 102 نفر از کتابداران در مجتمع رفاهی آموزشی آدینه تهران برگزار شد.

اعطای سیب طلای براتیسلاوا به تصویرگر ایرانی

جایزه سیب طلای بیست و ششمین جشنواره تصویرگری براتیسلاوا به نرگس محمدی رسید. محمدی این سیب را برای کتاب «من یک گوزن بودم» به قلم احمدرضا اکبرپور (نشر افق، 1394) دریافت کرده است. این کتاب پیش از این، جایزه جشنواره تصویرگری سی جی کره (2009) را به دست آورده بود و در نمایشگاه تصویرگری ایلوسترارته پرتغال (2009) به نمایش درآمده بود.

هشدارهای نویسنده انگلیسی درباره خطر ترامپ

جان لوکاره نویسنده انگلیسی رمان های جاسوسی در رویال فستیوال هال لندن شرکت کرد و در در حاشیه این حضور درباره دوران ترامپ و تاثیر آن بر اروپا و سراسر جهان صحبت کرد و گفت اتفاق بدی دارد می‌افتد و باید همه بیدار شویم. 

این نویسنده در صحبت هایش گفت: این صحنه‌ها که ترامپ دارد در آمریکا به راه می‌اندازد و ایجاد تنفر نژادی می‌کند، اینها همه به نوعی همان صحنه‌های کتاب سوزان هستند، او وقتی اخبار جعلی را به‌عنوان اخبار واقعی اعلام می‌کند، دیگر همه چیز به جعلیات بدل می‌شود.

ابهام در اعلام زمان اعطای نوبل ادبی 2017

در حالی که نوبل فیزیک، شیمی، فیزیولوژی یا پزشکی، نوبل صلح و نوبل اقتصادی از سوم تا 10 اکتبر برندگانشان را خواهند شناخت، زمان اعلام نام برنده نوبل ادبیات 2017 هنوز تعیین نشده است.

آکادمی نوبل در سایت خود نوشته است زمان معرفی نام برنده ادبی امسال به زودی اعلام می‌شود.

معرفی فینالیست‌های جایزه نوی‌اشتات 2018

جایزه نوی‌اشتات که به انتشارات بین‌المللی نگاه می‌کند و به عنوان نوبل آمریکایی مطرح است، برای یک عمر دستاورد ادبی به یک نویسنده تعلق می‌گیرد. این جایزه که یکی از معتبرترین جوایز بین‌المللی پس از نوبل ادبی است، نامزدهای خود برای سال 2018 را معرفی کرد.

داوران جایزه نوی‌اشتات که همه از میان نویسندگان خلاق انتخاب می‌شوند فینالیست‌ها را در فستیوال بین‌المللی نوی‌اشتات که از 8 تا 10 نوامبر برگزار می‌شود ملاقات می‌کنند. در نهایت نام برنده جایزه از بین 9 نامزدی که امسال نامزد شده اند، 9 نوامبر اعلام می‌شود.

معرفی نامزدهای اولیه 2017 آکادمی گنکور

گروه داوری جایزه ادبی گنکور  در فرانسه که از مهمترین جوایز ادبی جهان محسوب می‌شود، فهرست اولیه نامزدهای 2017 را مشتمل بر نام ١٥ نویسنده منتشر کرد.

جایزه گنکور نخستین بار سال 1903 راه‌اندازی شد. این جایزه که ارزش مادی ندارد و تنها 10 یورو به برنده اهدا می‌کند، از نظر اعتبار ارزش زیادی دارد و موجب فروش بالای رمان برنده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان