تاریخ خبر: 1394/10/05 – خبرگزاری آریا-فوکوسرایت یکی از بزرگترین موسسههای تحقیقاتی درباره صنعت توریسم و گردشگری در سراسر دنیا به شمار میرود و یکی از بزرگترین رویدادهای مجموعه فوکوسرایت، کنفرانسهایی است که با محوریت OTA یا همان آژانسهای آنلاین خدمات سفر در سطح بینالمللی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری آریا، ماحصل کنفرانس 2015 فوکوسرایت را از زبان کامران خوشی یکی از فعالان صنعت گردشگری که در این رویداد حاضر بودهاست می خوانیم.
کامران خوشی، فعال صنعت گردشگری درخصوص کنفرانس فوکوسرایت امسال که ماه گذشته در میامی آمریکا برگزار شد، گفت: فوکوسرایت یکی از بزرگترین موسسههای تحقیقاتی درباره صنعت توریسم و گردشگری در سراسر دنیا است. این مجموعه با جمعآوری مقیاسهای تحقیقاتی، منابع معتبری برای آمار و ارقام و پیشبینی و تخمین برای بازارهای مختلف در صنعت گردشگری ارائه میکند. این کنفرانس در قالب سخنرانیهایی با محوریت نوآوریهای صنعت گردشگری، کارگاههایی از شرکتهای تکنولوژیک بزرگ و با حضور بزرگان صنعت گردشگری برگزار شد. کارگاهها موضوعات متنوعی از مسائل عمومی صنعت توریسم مانند برندینگ مقصد، مسائل مربوط به آژانسهای آنلاین خدمات سفر مثل مخاطبشناسی، تبدیل ویزیتور آنلاین به خریدار، دسترسی آسانتر به محصولات سفر با دستهبندی مناسب و تا جزئیاتی مانند مسائل فنی را دربر میگرفت.
خوشی با تاکید بر اینکه در این کنفرانس بیشتر به دنبال انتقال تجربه و دانش، آگاهی از روند صنعت گردشگری در دنیا، اطلاع از نوآوریها و دورنمای این صنعت در سالهای آتی بوده است، تصریح کرد: روند صنعت گردشگری به طور عجیبی رو به رشد است و این میزان رشد را در هیچ صنعت دیگری به جز صنعت مد و نوشیدنی در این سالها شاهد نبودهایم؛ به طوریکه در سال 2014 تعداد مسافران در دنیا از مرز یک میلیارد گذشت. همچنین تغییر رفتار و فرهنگ سفر همسو با روند حرکت این صنعت با نسبت قابلتوجهی رو به رشد است؛ از تغییر نوع سفر از تور به برنامهریزی شخصی و اختصاصی تا تهیه اقلام سفر از حالت سنتی و آفلاین به آنلاین.
این فعال صنعت گردشگری در ادامه اظهار داشت: با اینهمه تا الان تغییر چندانی در ساختار سنتی وصل شدن به تامینکنندهها در دنیا ایجاد نشده است، اما در مرحله جستوجو و رزرو اینترنتی تغییراتی در حال اتفاق است؛ از چند سال پیش گوگل با سرمایهگذاریهای کلان در حال ایجاد تحول در صنعت گردشگری است و ورژنهای بتا نظیر Google Flight و Google Hotel ارائه داده که هنوز بهصورت بینالمللی پوشش نمیدهند، اما در حال حاضر گام بزرگ و نوینی به شمار میآید.
مدیرعامل زورق با اشاره به اینکه نرخ رشد گردشگری در بازار آمریکا به دلیل نزدیک شدن به نقطه بلوغ کاهش یافته، گفت: این نرخ رشد در بازار اروپا همچنان بهصورت صعودی ادامه دارد و در بازارهای خاورمیانه، خاور دور، آسیا و شمال آفریقا بسیار زیاد است.
وی افزود: نرخ رشد در بازار گردشگری خاورمیانه و شمال آفریقا که در اصطلاح MENA گفته میشود، در حال افزایش و تغییر رفتار خرید هم در این بازار به تدریج قابل مشاهده است. در کشورهای شمال آفریقا و دبی، سرمایهگذاری خوبی برای پذیرایی از گردشگران انجام میشود. البته در ایران نیز پتانسیل عظیمی دیده میشود که ظرف چند سال آینده باید سرمایهگذاری برای آن انجام بگیرد.
این کارشناس گردشگری درخصوص چالشهای رزرواسیون آنلاین در صنعت گردشگری ایران گفت: اولین موضوع سرمایهگذاری است و اینکه سرمایهگذاری بسیار کمتر از پتانسیل و نرخ رشد بازار است. دومین چالش برنامهریزی پیش از سفر است که شامل راهنمایی برای خرید اقلام سفر و انتخاب مقصد میشود. آخرین چالش، بخش فنی و تکنیکال است که در حال حاضر مهمترین بخش آن پرداخت امن و آسان است تا مسافران بتوانند بهراحتی به آن اعتماد کنند.
خوشی در پاسخ به اینکه با تجاربی که از کنفرانس فوکوس رایت 2015 پیدا کرده است تا چه اندازه توانسته مجموعه مربوط به گردشگری خود را طبق آخرین استانداردهای جهانی بهروزرسانی کند، توضیح داد: زورق از لحاظ تکنولوژی فاصله چندانی با بازارهای جهانی ندارد. به جرات میتوانم بگویم مسیر ما کاملا درست است و در جای درستی از صنعت قرار داریم که همانا تکنولوژی و استفاده بجا از آن است.