ماهان شبکه ایرانیان

موی چرب

۱۶ راه حل برای برطرف کردن چربی مو امروز صبح دقیقاً تقلا کردید و در حالی که در یک دست سشوار و در دست دیگر ژل مو بود سعی داشتید آن حلقه های سرکش و نافرمان مو را رام کنید و به آن ها فرم دهید

موی چرب

16 راه حل برای برطرف کردن چربی مو

امروز صبح دقیقاً تقلا کردید و در حالی که در یک دست سشوار و در دست دیگر ژل مو بود سعی داشتید آن حلقه های سرکش و نافرمان مو را رام کنید و به آن ها فرم دهید. اما ظهر که شد خودتان فهمیدید که مبارزه را باخته اید. جلوی آینه رفتید و نگاهی به خود انداختید و یکباره روحیه تان هم مثل موهایتان فرو ریخت. آن کارخانه ی روغن که شما نام پوست سر بر آن نهاده اید هیچ متوجه نیست که چه موقع باید کار را تعطیل کند.

جریان چیست؟

شاید علت این است که موهای پرپشت دارید. هرچه مو نازک تر باشد تعداد آن در واحد سانتی متر مربع در پوست سر بیشتر خواهد بود. در پایه ی هر ساقه ی مو غددی به نام غدد سباسه وجود دارد که چربی ترشح می کنند. یعنی همان چربی موجود در موهای چرب. هر چه تعداد موها بیشتر باشد، غدد چربی بیشتری نیز وجود خواهد داشت و در نتیجه ی چربی بیشتری تولید می شود. افرادی که موهای پرپشت دارند دارای 140هزار غدد چربی در پوست سر خود می باشند. افرادی که موهای قهوه ای روشن (مایل به قرمز) دارند و به طور متوسط دارای 80 الی 90هزار تامور می باشند به ندرت موهای چربی دارند. افرادی که دارای موهای طلایی با تارهای نازک ابریشم مانند هستند، بیش از همه با مشکل چربی مو مواجهند. بنا به گفته ی دکتر « توماس گودمن » بافت مو در افراد مختلف متفاوت است. موهای لخت و نازک به راحتی چربی را جذب می کنند. اما موهای موج دار چرب به نظر نمی رسند. این مسأله تا حدود زیادی بستگی به دقت و توجه فرد در این باره دارد. گرما و رطوبت شدید نیز از عوامل افزاینده ی تولید چربی به شمار می روند. هم چنین تغییرات هورمونی هم می توانند اثر مشابهی داشته باشند. آندروژن (نوعی هورمون مردانه)، می تواند موجب تحریک غدد سباسه گردد. اضطراب و فشار روحی در زنان نیز مانند مردان، میزان آندروژن موجود در خون را افزایش می دهد. اما آندروژن تنها مسبب چربی موی مردان نیست. موی مردان نازک تر از موی زنان است. به طور متوسط در هر سانتی متر مربع از پوست سر مردان 311 و در زنان 278 تار مو وجود دارد. این ارقام نشان دهنده ی یک اختلاف قابل ملاحظه ی 5 تا 10درصدی در تعداد موهای زنان و مردان است. حال با این کارخانه ی روغن پوست سر چه می توان کرد؟ به توصیه ی متخصصان در این باره توجه کنید.

موها را به طور مرتب با شامپو بشویید

متخصصان همگی بر این عقیده اند که مهم ترین اقدامی که برای مبارزه با چربی بیش از حد پوست سر می توان انجام داد - به ویژه اگر شهرنشین باشید - شستشوی روزانه ی موها با شامپوست. توصیه می شود در تابستان که گرما و رطوبت موجب تحریک بیشتر غدد سباسه می گردد، روزی دو بار موها را شامپو کنید. غدد سباسه دایماً در حال ترشح چربی هستند. اساساً سعی بر آن است که نسبت به چگونگی ترشح چربی آگاهی حاصل کنیم و چربی را از مو پاک کنیم.

استفاده از شامپوی شفاف

« دکتر گودمن » می گوید: « شامپوهای شفاف چسبندگی کمتری دارند. این شامپوها بدون آن که اثری از خود بجای گذارند چربی را بهتر پاک می کنند. »

پوست سر را ماساژ دهید

این کار را باید حین شامپو زدن انجام داد، نه در فاصله ی بین دو استحمام. ماساژ پوست سر در این فواصل ممکن است باعث وارد آمدن فشار به غدد مترشحه و خروج بیشتر چربی گردد.

دوبار شامپو بزنید

موهای خیلی چرب ممکن است به دوبار شستشو یا شامپو زدن نیاز داشته باشند. رایج ترین اشتباهی که مردم مرتکب می شوند این است که نمی گذارند شامپو به اندازه ی کافی بر روی سر بماند. دکتر « گلد اسمیت » به افراد دارای پوست سر یا موهای فوق العاده چرب، دوبار شستشوی موها با شامپو و هر بار گذاشتن شامپو بر روی سر به مدت 5 دقیقه را توصیه می کند. با این کار ضرری متوجه پوست سر یا موها نمی شود.

به موها حالت دهنده نزنید

به اعتقاد دکتر« گودمن » اگر موهای چربی دارید که با گذشت زمان در طول روز افت می کنند و روی هم می خوابند، آخرین راهی که باید برگزینید پوشش دادن به موها با چربی بیشتر است. سعی کنید از حالت دهنده استفاده نکنید.

فقط ساقه ی مو را حالت دهید

اگر فکر می کنید که استفاده از حالت دهنده واقعاً ضروری است، به دنبال یافتن حالت دهنده هایی باشید که حاوی روغن کمتر و یا تقریباً بدون روغن هستند. به جای ریشه ی مو نوک مو را حالت بدهید.

از مواد قابض استفاده کنید

با تهیه یک نوع ماده ی قابض در خانه و استعمال آن بر روی پوست سر می توان از سرعت ترشح چربی کاست. دکتر « کینگسلی » مالیدن مخلوطی از نارون کوهی و محلول دهان شویه را - به نسبت مساوی از هر کدام - فقط به پوست سر توصیه می کند. نارون کوهی دارای خاصیت قابض و محلول دهان شویه ضدعفونی کننده است. اگر پوست سرتان فوق العاده چرب است می توانید پس از شستشوی سر با شامپو از این مخلوط استفاده نمایید.

بیش از حد برس نزنید

افرادی که دارای موهای چربند باید توجه بسیار داشته باشند که موها را زیاد برس نزنند. دقت داشته باشید که با برس زدن چربی از ریشه ی مو به ساقه و نوک آن منتقل می شود. برای آنکه موهایتان به هم نچسبند و تموج داشته باشند از آرایشگران بخواهید موهایتان را یکنواخت کوتاه نکنید. آرایشگری به نام « دیوید دینز » می گوید: « موها را برای آنکه رو به بالا بایستند و روی هم نخوابند از زیر کوتاه می کنم. » مطمئن شوید که طول موها در قسمت بالای سر یکسان نیست. نگذارید موها صاف و یکنواخت بلند شوند مگر این که روی هم خوابیدن و چسبیدن آن ها به هم برایتان اهمیتی نداشته باشد.

موها را برخلاف جهت رویش خشک کنید

موهای چرب اگر به حال خود رها شوند، پیچ و تاب می خورند. برای آن که موها پرتر به نظر برسند باید در استفاده از سشوار خلاقیت به خرج دهید. به کمک یک برس موها را در قسمت ریشه رو به بالا حالت دهید و یا آن ها را از قسمت وسط به جلو سشوار کرده و سپس به آرامی به سمت بالا برس بزنید.

آرام بودن را بیاموزید

دانسته های ما در مورد تأثیر هورمون بر تولید چربی
زیاد نیست. اما آنچه می دانیم این است که: مواقعی که تحت فشار روحی و اضطراب هستیم بدن آندروژن بیشتری ترشح می کند و افزایش آندروژن موجب افزایش تولید چربی می گردد. چه باید کرد؟ دکتر « کینگسلی » بهره گرفتن از روش های شل کردن عضلات و تمدد اعصاب را پیشنهاد می کند.

به قرص های ضد بارداری توجه داشته باشید

قرص های ضد بارداری اثر بارزی بر هورمون های زنان دارند و همین مسأله خود بر میزان تولید چربی تأثیر می گذارد. دکتر « گودمن » به افرادی که داری موهای چرب هستند و داروهای ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند. توصیه می کند با پزشک متخصص زنان مشورت کنند.

به آبجو متوسل شوید

موس، مو را بیش از حد خشک کرده و منافذ را مسدود می کند. « دینز » از آبجو برای حالت دادن و درست کردن موهای چرب استفاده می کند. اگر می خواهید آبجو را در حمام نگه دارید آن را در ظرف پلاستیکی دربسته ای بریزید. در غیر این صورت پس از چند روز فاسد می شود.

با آب لیمو چربی را از موها دور کنید

آبِ دو عدد لیموشیرین را بگیرید و در یک لیتر آب (بهترین آبی که در دسترس دارید) مخلوط نمایید. آب مقطر برای این منظور از همه بهتر است. این محلول برای شستن موها و پایان دادن به مشکل چربی آن ها بسیار مفید است.

با سرکه ی سیب موها را بشویید

یک قاشق چای خوری سرکه ی سیب را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و در پایان استحمام موها را با آن آبکشی نمایید. این محلول برای پوست سر مانند یک تقویت کننده است و باقیمانده ی ذرات کف را که باعث افزایش چربی موها می شوند از آن ها پاک می کند.

موها را پس از شامپو کردن امتحان کنید

از هر مقدار شامپو که استفاده کنید فقط به همان مقدار چربی را از روی مو پاک می کند. پس در مصرف شامپو خست به خرج ندهید. می توانید موها را آزمایش کنید. آیا موهایتان پس از شستشو با شامپو و خشک کردن هنوز چرب به نظر می رسند؟ اگر چنین است یعنی موها را خوب تمیز نکرده اید.
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان