تاریخ خبر : 1394/11/20 – گروه اقتصاد بینالملل روزنامه : روزنامه «دیلی میل» انگلستان در گزارشی ویژه به گردشگری ایران پرداخته و عکسهای متنوعی از جاذبههای تاریخی، فرهنگی، طبیعی و.. ایران منتشر کرد. این نشریه درباره ایران نوشته است: «سواحل دیدنی، معماریهای زیبا، غذاهای لذیذ و… از جمله مواردی است که میتواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند؛ ایران میزبان 19 میراث جهانی ثبت شده در یونسکو است و مقامات ایرانی امیدوارند با تقویت حوزه گردشگری کشورشان، شاهد سونامی توریستهای خارجی در سالهای آتی باشند.» پیشبینی اینکه ایران به زودی میزبان جریان عظیمی از گردشگران خارجی خواهد بود، تنها منحصر به دیلی میل نمیشود. پیش از این نیز نشریههای معتبر دیگری به معرفی ایران بهعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان در سال 2016 پرداختند؛ امری که میتواند به انتخاب گردشگران بینالمللی جهت دهد و آنها را برای سفر به ایران تشویق کند.
اما این کافی نیست! این سوال از سوی کارشناسان گردشگری مطرح میشود که آیا واقعا ایران میتواند شاهد سونامی گردشگران خارجی باشد؟ آیا شرایط برای میزبانی از این سونامی مثبت گردشگران وجود دارد؟ همانطور که دغدغه بسیاری از مسوولان و دستاندرکاران داخلی گردشگری ارزیابی توان زیرساختی و فنی ایران برای پذیرش تعداد زیاد گردشگران است، حالا برخی رسانههای خارجی نیز به این امکانسنجی دست زدهاند.
ایران آماده نیست!
نشریه Condé Nast Traveler، یکی از نشریههای مهم در صنعت گردشگری، در گزارشی به بررسی آمادگی زیرساختهای ایران برای پذیرش تعداد کثیر گردشگران خارجی پرداخته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» این نشریه ضمن گفتوگو با ریچارد انگل، خبرنگار ارشد NBC، گردشگری ایران را بعد از لغو تحریمها واکاوی و اذعان کرده ایران درهای خود را برای ورود تاجران و سرمایهگذاران خارجی گشوده است.Condé Nast Traveler از انگل درباره واکنش احتمالی تهران درباره گسترش گردشگری در دوران پساتحریم و اینکه چه مقدمات و اقداماتی لازم است تا این امر امکانپذیر شود، پرسیده است. وی درخصوص چالشها و موانع سفرش به Condé Nast Traveler گفته: «در طول سفرمان با چالش خاصی روبهرو نشدیم، البته به جز ترافیک تهران. تهران شهر بزرگی است و یک ساعت و حتی بیشتر طول میکشد تا از این شهر عبور کنیم. این شهر رو به گسترش است و شهرکهای فراوانی در همسایگی خود دارد.» انگل هدف سفر خود را بررسی ابعاد لغو تحریمها و عواقب و نتایج آن برای ایران عنوان کرده و افزوده است: «بسیاری از ایرانیها امید دارند که گردشگران بیشتری در مقایسه با زمان تحریمها به کشورشان سفر کنند و افق روشنی در زمینه افزایش گردشگران خارجی متصور هستند.» با این همه او ارزیابی کرده که در صورت سرازیر شدن خیل عظیم گردشگران ظرفیت پذیرایی خوب از آنها چندان در ایران وجود ندارد. به گفته این خبرنگار ارشد NBC، بسیاری از ایرانیان خواهان باز شدن اقتصاد و رویارویی با افقهای اقتصاد جهانی هستند؛ ولی در عین حال این نگرانی نیز وجود دارد که این امر به افراط و بسیار عجولانه صورت نگیرد. انگل ضمن یادآوری برخی خاطرات خود از ایران، گفته است: «ما در بازار قدیم تهران، بین مغازههای زعفرانفروشی، خواربار و میوههای خشکه فروشی قدم میزدیم. با فرشفروشانی به صحبت نشستیم که مشتاق ارائه اجناس خود به ما بودند. سوغات سفر از ایران تجربهها و خاطرات گردشگران خواهد بود. ایران مکانی جذاب است با فرهنگی زنده، غنی و تاریخی. زندگی مردم جاری و پویاست.» او همچنین ضمن پیشنهاد اصفهان بهعنوان یکی از مقاصد مهم برای سفر گردشگران خارجی درباره این شهر تاکید کرده: «اصفهان یک شهر بسیار زیبا و دلفریب با مساجد باستانی و آرامشبخش و نقشبندیهای چشمنواز است.»
گردشگر هست ولی زیرساخت نیست
سالها پیش زمانی که ترکیه توانست در بین مقاصد اول تا دهم گردشگری دنیا جای گیرد، وزیر گردشگری این کشور در گفتوگویی اعلام کرده بود برای اینکه ترکیه به مرز جذب 20 میلیون گردشگر برسد بیش از 10 سال روی زیرساختهای لازم سرمایهگذاری صورت گرفت و دولت حمایتهای مختلفی از سرمایهگذاران برای حضور در حوزه گردشگری این کشور کرد تا به این مهم دست یابند. این روند البته تجربه مشترکی برای تمام کشورهایی است که خود را به مقاصد برتر گردشگران بینالمللی تبدیل کردهاند. حالا نگاه کارشناسان و خبرنگارانی مانند انگل میتواند دیدگاههای جدیدی را پیش روی مسوولان گردشگری کشور قرار دهد تا با بهرهگیری از آن، آنها را از هاله افزایش آمار گردشگران، خارج کند و با واقعیت چالشهای زیرساختی –از آن دست که در گزارش Condé Nast Traveler نیز اشاره شده- روبهرو سازد. اکنون کسی افزایش آمار سفر گردشگران خارجی به ایران را رد نمیکند؛ اما همه به این فکر میکنند آیا ایران برای این حجم از گردشگر آماده است؛ سوالی که پاسخش هم ممکن است گردشگری ایران را به شکوفایی برساند و هم ممکن است این صنعت را به زمین بزند.