قبادی در افتتاحیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی:

انتقال آموزه‌های عاشورایی از طریق لباس هدف عمده ماست

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: احیای سنت‌های کهن و انتقال آموزه‌های دینی و فرهنگ عاشورایی از طریق لباس، هدف اصلی برگزارکنندگان نمایشگاه «لباس عاشورایی» است.

انتقال آموزه‌های عاشورایی از طریق لباس هدف عمده ماست

به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه لباس عاشورایی که عصر امروز (25 شهریور ماه) در تالار وحدت برگزار شد، حمید قبادی گفت: هنرمندان و تولیدکنندگان سهم مهمی در برگزاری این نمایشگاه داشته‌اند. پیش از این، لباس‌هایی با نماد عاشورایی تولید می‌شد و در اختیار مخاطبان قرار می‌گرفت اما از وقتی زمینه‌های برگزاری این نمایشگاه فراهم شد، طراحان و تولیدکنندگان بیش از گذشته به اهمیت این کار پی بردند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: از صدها سال پیش تاکنون یکی از گروه‌هایی که توانسته پرچم امام حسین (ع) را بالا نگه دارد و از نسلی به نسل دیگر منتقل کند، همین طراحان و تولیدکنندگان لباس بوده‌اند. این افراد همچنین نقش مهمی در شکل دادن به هیئت‌های عزاداری داشته و دارند. بنابراین ایده و تفکرشان مذهبی است و لباسی که بر اساس این ایده و این طرز تفکر شکل بگیرد، ارزشمند است.

قبادی همچنین بیان کرد: طرح و ایده دوخت و طراحی لباس با استفاده از آموزه‌های حسینی از سال‌ها پیش مورد توجه بود و تلاش‌های پراکنده و غیرمنسجمی برای رقم زدن این رویداد بزرگ دینی و مذهبی انجام شده بود. اما نمایشگاه لباس عاشورایی به این تلاش‌ها سر و سامان داد و یادآوری کرد که حوزه پوشاک سهم قابل توجهی را  در انتقال مفاهیم دینی و آموزه‌های امام حسین (ع) بر عهده دارد.

وی به تلفیق هنر ـ صنعت اشاره و گفت: در نمایشگاه لباس عاشورایی، یکی از اهداف مهم، تحقق زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی است. در این نمایشگاه با استفاده از نمادهای دینی، زمینه‌های مؤثری برای انتقال مفاهیم ارزشی فراهم آورده می‌شود و یکی از رسالت‌های مهم کارگروه مد و لباس کشور، جریان‌سازی در زمینه انتخاب لباس با ویژگی‌های ایرانی ـ اسلامی است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، احیای سنت‌های کهن را یکی دیگر از اهداف نمایشگاه لباس عاشورایی دانست و افزود: تلاش ما بر این بوده که همه هنرمندان و تولیدکنندگان را مشارکت دهیم. امسال شاهد مشارکت بیشتر طراحان و تولیدکنندگان از استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم. هدف ما این است که سنت‌های کهن را احیا کنیم و به نمادهای عاشورایی جنبه کاربردی ببخشیم.

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام مرتضوی عضو شورای فرهنگ عمومی در سخنانی کوتاه بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، معرفت حسینی است. اگر بتوان یک نمایشگاه دائمی ایجاد کرد و همه کارهایی را که بیانگر محرم و فرهنگ عاشورایی است، در آن به نمایش گذاشت، اتفاق خوشایندی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر