مرسدس بنز در نمایشگاه اتومبیل شانگهای 2013، از کانسپت GLA رونمایی کرد و تنها چند ماه بعد، مدل تولیدی GLA بهصورت رسمی در نمایشگاه فرانکفورت 2013 به جهان معرفی شد. هدف از تولید این خودروی کراس اوور جمع و جور از سوی مرسدس بنز، کشیدن خط و نشان جدی برای رقبای دیرینهاش از جمله بی ام و و آئودی است.
گاهی مواقع خودروسازان از رویه معمول خود خارج میشوند و محصولاتی به وجود میآورند که با ظاهر , کیفیت خود، ما را شگفتزده می کنند. این در حالی است که افزایش قدرت مرسدس بنز در مدل GLA45 AMG به مراتب هیجان انگیزتر از محصولات همرده بی ام و است.
چند سالی است که مرسدس به مرور شروع به تغییر سیستم کدگذاری مدلهای جدید خود کرده تا شناسایی کلاس های مختلف خودرویی از سوی افراد بهراحتی میسر باشد. برهمین اساس، حرف G که در زبان آلمانی آغازگر کلمه خودروی بیابانی است مطابق قبل تعیین کننده این موضوع خواهد بود که با یک خودروی شاسی بلند روبهرو هستیم.
اما حرف L در نامگذاری جدید بنز بهعنوان یک رابط یا واسط عمل میکند ودر نهایت نیز حرف A بهاین معنی است که این شاسی بلند ردهای برابر با کلاس A بنز قرار دارد، در نتیجه خودروی جدید GLA عملا یک کراس اوور جمع وجور لوکس محسوب میشود.
سال گذشته خبر هایی مبنی بر ورود دو نسخه قدرتمند از مرسدس بنز به کشور به گوش میرسید که پس از گذشت زمانی کوتاه شاهد ورود دو مدل CLA45 و GLA45 تحت عنوان مک دیزاین بودیم.
این دو مدل را میتوان نسخه ارتقا یافته دانست که با پیشرانه ای کم حجم توانستهاند قدرت و شتاب باورنکردنی را عرضه کنند. از زمان ورود این دو مدل به خیابان های کشور، معادلات بسیاری از خودروهای اسپرت آلمانی و ایتالیایی که چند سالی به یکهتازی می پرداختند، کاملا بهم ریخته است.
زیرا باوجود یک موتور دو لیتری مجهز به توربوشارژر و خنککننده داخلی، توانایی تولید قدرتی معادل یک پیشرانه حجیم با توان تولیدی بالا را دارند. به همین خاطر قصد داریم سراغ یکی از چند دستگاه مرسدس بنز GLA 45 AMG برویم تا ببینیم این خودرو چه حرف هایی برای گفتن دارد.
چهرهای اسپرت و جوانپسند
GLA یکی از مدل های نوپای این برند معتبر آلمانی است که توانست در مدت زمانی کوتاه به خوبی خود را در دل هوادارانش جاکند. GLA بهعنوان یکی از اولین محصولات این برند با زبان طراحی جدید، الهام بخش طراحی CLA نیز بوده است.
طرح کلی چراغ های زیبای CLA و سایر محصولات جدید مرسدس بنز در GLA نیز بهصورت زیباتر و پخته تر خودنمایی می کند. خط بالایی چراغ ها با شیبی بیشتر در GLA استفاده شده که در امتداد و با عبور از گلگیر جلو، خط شانه ای را تشکیل میدهد که با کاهش ارتفاع، پیش از رسیدن به گلگیر عقب در بدنه محو میشود.
گوشه های داخلی چراغهای جلو، اندکی پایین آمدهاند که این ویژگی را در میان محصولات مرسدس بنز، تنها در GLA می توان مشاهده کرد و سایر مدل ها، فاقد این ویژگی هستند.
در کل نمای جلو با وجود چراغهای زیبا، جلو پنجره تخت، کاپوت کشیده همراه با دو برجستگی و دو دریچه ورودی هوا در طرفین سپر، یک مرسدس بنز امروزی و مدرن را به تصویر میکشد.
در نمای جانبی نیز خطوط و برجستگی ها این امر را ثابت میکنند. GLA از دماغه تا ستون C، بهجرات زیبا و بینقص بوده و از هیچ نظر نمیتوان ایرادی را به آن وارد دانست. اما به محض اینکه از ستون C عبور میکنید و به نمای عقب میرسید، با طرحی جدید روبهرو می شوید که تابهحال در هیچ یک از محصولات بنز مشاهده نکرده اید.
چراغ های ذوزنقهای شکل که در طرفین خودرو نقش بسته اند علت اصلی این تفاوت بهشمار میروند. طراحی قسمت عقب این خودرو تا حدودی مورد انتقاد قرار گرفته اما به لطف وجود سپر حجیمی که در دل خود دیفیوزر بزرگی را جای داده و همچنین دریچه خروجی هوا که در سپر تعبیه شده چهره ای اسپرت و جوانپسند به آن بخشیده است که همین موضوع می تواند بخشی از تصویر منفی ایجاد شده در ذهن را بهبود بخشد.
گفتنی است نسخه GLA 45 AMG دارای رینگ های اسپرت و کیت بدنه ارتقاء یافته بوده که همین موضوع سبب شده زیبایی ظاهری این خودرو دو چندان شود. همچنین خودروی مورد نظر دارای خط کشی بدنه بوده توسط مالک آن انجام گرفته است.
نکته قابل توجه نشان ستاره سهپر مرسدس بنز بوده که روی بدنه این خودرو خودنمایی می کند، از آنجایی که GLA45 AMG تحت عنوان MEC Design وارد کشور شده، تمامی لوگو های مرسدس بنز با لوگوی مک دیزاین، توسط شرکت وارد کننده تعویض شده اند. اما اتفاق رایجی که در بسیاری از خودرو های این چنینی مشاهده می شود، تعویض این لوگو ها با لوگوی مرسدس بنز، توسط مالکین آنهاست.
فضای مهیج کابین با چاشنی لوکسگرایی
در کابین GLA، دنیایی از امکانات و اطلاعات با آسان ترین دسترسی و رابط کاربری ممکن، از طریق یک نمایشگر 8/5 اینچی فوقالعاده با رزولوشن بسیار بالا و همچنین از طریق دسته کنترلی مرکزی در اختیار شما خواهد بود.
از سیستم پخش صوت بلوتوث گرفته تا دنیایی از امکانات و نوآوری ها شامل سیستم ناوبری و موزیک، مسافت را برای رسیدن به مقصد برای سرنشینان خود شاد و لذت بخش خواهد کرد.
کابین این خودرو، جایی است که بالاترین استاندارد ها، جذابیتی ایجاد کردهاند که هر بیننده ای را به داخل کابین دعوت میکند. GLA با فضایی بزرگ و کارآمد، سبکی نو در طراحی از داشبورد گرفته تا در اتوماتیک بازشونده صندوق، به بالاترین انتظارات مشتریان پاسخ داده است.
همچنین از دیگر امکانات این خودرو میتوان به صندلی تنظیم شونده راننده در 14 حالت و فضای بار پرکاربرد عقب با ظرفیت گنجایش 1235 لیتر بار در صورت تا کردن صندلی های عقبی اشاره کرد، که آنرا از همه لحاظ بی نقص می سازد.
سیستم های هوشمند کمک راننده با فناوری پیشرفته، رانندگی در بزرگراه ها را امن تر و آسان تر میکند. سیستم های دیگری با نام های سیستم کمکی نقطه کور و سیستم رانندگی بین خطوط نسبت به تعییر ناگهانی یا پر خطر خط در بزرگراه واکنش سریع نشان داده و به راننده هشدار میدهد.
سیستم دیگری با نام تجاری DISTRONIC PLUS را می توانید در GLA پیدا کنید که از سیستم کروزکنترل متصل به رادار بهره می برد. این سیستم سرعت اتومبیل شما را بنا به شرایط و سرعت ترافیک تنظیم کرده و حتی توانایی توقف اتومبیل در صورت ایست کامل ترافیک را نیز داراست.
فضای موجود در قسمت جلوی کابین بسیار خوب و مناسب است و فضای عقب هم در حد متوسطی ارزیابی میشود؛ صندوق بار این خودرو، چنانچه آنرا همچون مدلی هاچ بک فرض نماییم، از گنجایش مناسبی برخوردار است اما در حد و اندازه های یک خودروی کراس اوور نیست.
پشت فرمان جنگنده آلمانی
GLA45 قلب تپنده خود را با CLA مشترک است و از همان موتور 2 لیتری M133 با چهار سیلندر استفاده میکند که توسط یک توربوشارژر دوقلو با فشار 26.1 psi تغذیه می شود. قدرت خروجی نیز 381 اسببخار است و گشتاور حداکثر آن هم به 475 نیوتون متر می رسد.
در این میان، صدای خشک و خشن اگزوز این خودرو، مانند هیچ کدام از موتور های Vشکل AMG نیست. یک مجموعه میللنگ و پیستون جدید و همچنین یک بلوک آلومینیومی با استحکام بیشتر در میان بهینه سازی های موتور GLA250 دیده می شوند.
در همین حال، استفاده از پکیج اگزوز AMG باعث تولید صدایی هیجان انگیز شده است. ابزاری که باعث ایجاد یک صدای تیز و محرک در هنگام رفتن به دنده بالاتر در حالت تختگاز شده و این صدا آنقدر بلند است که تمام عابران پیاده را از خود مطلع می کند. عملکرد این خودرو نیز بسیار هیجان انگیز است. عملکرد موتور چهار سیلندر موجود در این مدل 1628 کیلوگرمی به همان شکلی است که در CLA45 وظیفه خود را انجام می دهد.
این خودرو در حالت اصلی خود به صورت دیفرانسیل جلو است؛ ولی سیستم لانچ کنترل و یک دیفرانسیل چهار چرخ متحرک میتواند تا 50 درصد نیرو را به چرخ های عقب منتقل کند. در GLA45، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت تنها 4/4 ثانیه زمان می برد. تعویض سریع دنده در گیربکس اتوماتیک دوکلاچه 7 سرعته نیز در تقابل با تاخیر قابل ملاحظه توربو عمل میکند و عملکرد بی نقصی دارد.
در این خودرو، سه حالت رانندگی مختلف درنظر گرفته شده است. اکو، اسپرت و Manual. این حالت باعث تغییر شرایط شیفت دنده ها از آرام به تهاجمی و اسپرت میشوند. با این حال، GLA45 همیشه خودرویی عصبانی و تندخو است و حرکت با آرامش در یک جاده اصلا مناسب طبعش نیست.
در مورد مصرف سوخت این خودرو، باید گفت که در طول تست، مصرفی برابر 11.8 لیتر در هر 100 کیلومتر از GLA45 مشاهده شد که می توان گفت این عدد برای یک خودروی اسپرت شهری دور از انتظار نیست.
هندلینگ و پایداری خودرو به گونهای است که زمانی که پشت فرمان این خودرو می نشینید، با اتکا به مهندسی فوق العاده ی مرسدس بنز اقدام به انجام رانندگی هیجانانگیز و مهیج میکنید زیرا در تست های لغزش در پیچ و چسبندگی جانبی انجام شده توسط مراکز معتبر اروپایی، شتاب 0.96g ثبت شده است که همین موضوع گواهی بر پایداری و ثبات این خودرو است.
نتیجهگیری
در پایان باید گفت مرسدس بنز GLA 45 AMG خودرویی است با عملکردی فراتر از انتظار، که راننده و سرنشینان را مبهوت توانایی و قدرت خود می کند. ظاهر زیبا و اسپرت آن در کنار امکانات رفاهی بسیاری که دارد، این خودرو را به گزینه ای مناسب در رده خودرو های اسپرت تبدیل کرده است.
اما مساله ای که در این میان مطرح است، قیمت تمام شده آن در بازار کشور بود که در مقایسه با رقبای هم قیمت از ارزش خرید کمتری برخوردار است. مرسدس بنز GLA 45 AMG این روزها در بازار با قیمتی حدود 750میلیون تومان خرید و فروش میشود که بهایی بسیار گزاف برای خودرویی در این کلاس است.