کبودی دور چشم

۵ روش برای رفع کبودی دور چشم آیا کبودی دور چشمتان باعث آزار شما می شود؟ چقدر شانس آوردید که چشمتان در اوایل قرن نوزده کبود نشد

کبودی دور چشم

5 روش برای رفع کبودی دور چشم

آیا کبودی دور چشمتان باعث آزار شما می شود؟ چقدر شانس آوردید که چشمتان در اوایل قرن نوزده کبود نشد. سال ها پیش، برای رفع کبودی و مکیدن خون اطراف چشم، از زالو استفاده می کردند. درمان کبودی چشم با زالو، با علاقه مند شدن مردم به درمان کبودی چشم به کمک احشام به جای زالو، به تدریج منسوخ شد. قصابی به نام « جیمی » می گوید: « پدرم همیشه برای رفع کبودی دور چشم، از گوشت کبابی استفاده می کرد. وقتی که بچه بودم، دور چشمم زیاد کبود می شد و پدرم که قصاب بود، همیشه یک تکه گوشت کبابی روی چشم هایم می گذاشت و واقعاً هم مؤثر بود ». خدا را شکر که امروز پزشکان برای کبودی دو چشم دیگر از زالو استفاده نمی کنند. در ضمن لازم به هدر دادن گوشت کبابی هم نیست. بهترین و مؤثرترین روش های درمانی کبودی چشم، بسیار ساده تر از آنند که تصور می کنید. این روش ها به قرار زیرند:
- کمپرس چشم با یخ
ایده ی پدر « جیمی » درست بود، اما آنچه باعث رفع کبودی چشم می شود، خود گوشت نیست. بلکه خنکی آن باعث برطرف شدن کبودی می گردد. در حقیقت اگر یک فرد گیاهخوار هم یک تکه کاهوی سرد و یخ زده را روی چشم خود بگذارد، همان نتیجه را خواهد گرفت. سرما به دو روش عمل می کند. اول اینکه باعث کم شدن ورم شده و دیگر آن که رگ های خونی را منقبض می کند. که این مسأله از خونریزی داخلی کاسته و در نتیجه کبودی هم کم می شود. دکتر « جک جفرز » استفاده از یخ ظرف 24تا48 ساعت نخست را توصیه می کند.
وی می گوید: « اگر چشم ها در نتیجه ی تورم شدید بسته شده باشند، طی روز اول باید هر دو ساعت یک بار، ده دقیقه یخ بر روی چشم گذاشت. برای این کار مقداری یخ خرد شده را در کیسه پلاستیکی بریزید و آن را روی پیشانی قرار دهید. با این کار مانع از وارد آمدن فشار مستقیم به چشم می شوید ».
- روش آقای تای سون « مایک تای سون » قهرمان بوکس، تاکنون دفعات زیادی به کبودی دور چشم دچار شده است. یکی از پزشکان که حریفان « تای سون » را معاینه می کرد می گوید: « مربیان بوکس برای رفع کبودی اطراف چشم، روش خاصی دارند که شما نیز می توانید خارج از تشک بوکس آن را به کار گیرید ». دکتر « دیو اسمیت » که تاکنون این روش را بر روی بیش از 300 نفر آزموده است می گوید: « مربیان بوکس از یک وسیله ی کوچک اتومانند، بر روی چشم بوکس باز استفاده می کنند. این جسم فلزی فوق العاده سرد است و برای کنترل فوری خونریزی و به حداقل رساندن تورم، مورد استفاده واقع می شود. شما هم می توانید از این روش با گذاشتن متناوب یک قوطی نوشابه سرد (به مدت 5تا10دقیقه هر 15دقیقه یکبار) کمک بگیرید. البته قبل از استفاده، از تمیز بودن قوطی نوشابه اطمینان حاصل کنید. سپس آن را به آرامی و نه با فشار مقابل گونه - نه روی چشم - نگه دارید. مراقب باشید که به کره چشم فشار وارد نیاید ».
- از این تغییر رنگ لذت ببرید!
تا زمانی که بافت های اطراف چشم کبودند کار زیادی به جز کنترل تورم چشم نمی توان انجام داد. حتی با آرایش کردن هم نمی توان کبودی چشم را به طور کامل مخفی نمود.
در بیشتر مواقع کبودی چشم تا یک هفته به طول می کشد و رنگ بافت های اطراف چشم در این مدت دایماً تغییر می کند. رنگ دور چشم در ابتدا و پس از وارد شدن ضربه، سیاه می شود. سپس هنگامی که چشم به تدریج بهبود می یابد، بافت های اطراف چشم به رنگ سبز و پس از آن به رنگ زرد متمایل می شوند و در نهایت پوست به رنگ طبیعی خود باز می گردد و کبودی به کلی برطرف می شود.
- از مصرف آسپیرین پرهیز کنید
آسپیرین ممکن است حامل خبرهای بدی برای فرد با چشم کبود باشد و در این موارد، توسط پزشکان بیشتر، استامینوفن تجویز می شود. آسپیرین یک داروی ضد انعقاد خون است. یعنی مانع از لخته شدن خون می گردد. در صورت مصرف این دارو، بیمار مشکل بیشتری برای کنترل خون ریزی که مسبب تغییر رنگ است خواهد داشت و ممکن است کبودی بزرگ تر شود. در صورتی که فرد مبتلا، نیاز به تسکین درد داشته باشد، استفاده از استامینوفن مناسب است.
- لطفاً فین نکنید
اگر ضربه ی بسیار شدیدی به چشم وارد شده (ضربه ای شدیدتر از اصابت در به چشم) فین کردن و تخلیه ی بینی منجر به تورم شدید صورت خواهد شد. در مواقعی که ضربه باعث شکسته شدن استخوان کاسه ی چشم می شود فین کردن هوا را با فشار از سینوس مجاور چشم به سمت کاسه ی چشم می راند. این هوا وارد فضای زیر پوست می شود و بر تورم پلک ها می افزاید. به علاوه تجمع هوا در زیر پوست احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

هشدار پزشکی

- وضعیت دیدتان چطور است؟
در مورد کبودی چشم باید گفت که هر زمان در دیدن مشکل داشتید مراجعه به پزشک ضروری است!
چنانچه دچار اختلال دید، درد چشم، درد بینی یا دید لرزان و حرکت موجی اشیا در میدان دید شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این که ظاهر چشمانتان چگونه به نظر می رسند چندان مهم نیست، مهم آن است که از دید شما اشیا چگونه به نظر می رسند.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان