شب کوری

۱۱ روش مقابله با شب کوری وقتی از زیر نور آفتاب به جای تاریک مانند سالن نمایش می روید، ناگهان متوجه می شوید فردی را که در کنار شما بود و همراه شما قدم به سالن نمایش گذاشت، به زحمت می بینید

شب کوری

11 روش مقابله با شب کوری

وقتی از زیر نور آفتاب به جای تاریک مانند سالن نمایش می روید، ناگهان متوجه می شوید فردی را که در کنار شما بود و همراه شما قدم به سالن نمایش گذاشت، به زحمت می بینید. همه ی افراد در چنین مواقعی دچار شب کوری لحظه ای می شوند. یعنی، شبکیه ی چشم برای آن که بتواند خود را با تغییر ناگهانی میزان نور تطبیق دهد، به مدتی زمان نیاز دارد. اما در مورد بعضی از افراد، شب کوری بیش از یک لحظه طول می کشد.
برخی مردم سریع تر از دیگران قادرند خود را با تغییر نور و تاریکی تطبیق دهند. گاهی چشم های نزدیک بین دیرتر می توانند خود را با تاریکی تطبیق دهند و بعضی افراد به طور کلی در تاریکی قادر به دیدن نیستند. برای آن چندین علت می توان ذکر کرد. به طور مثال، برخی از افراد (هرچند این مورد شایع نیست) شب کوری پایدار مادرزادی دارند که هیچ خطری را متوجه چشم های فرد نمی سازد. متأسفانه پزشکان قادر به درمان فوری شب کوری نیستند. اما اگر دچار شب کوری هستید و پزشک وجود اختلالی در چشم را عامل آن معرفی ننموده، به نکاتی که در ادامه به آن اشاره می کنیم توجه کنید. زیرا هنگام رانندگی در شب به شما یاری می کنند.
- ارزیابی خود
بسیاری از مردم توجه بسیار زیادی به چشم های خود دارند و نگران آنند که روزی بینایی خود را از دست بدهند. اگر پس از گذشت 5 دقیقه از زمان ورود به سالن نمایش، قادر به دیدن شخص مجاور خود باشید چشم هایتان مشکلی ندارند و می توانید مطمئن باشید که چشم هایتان دارای دید خوب و کافی در شب می باشند.
- مصرف ویتامین A
ویتامین A در تقویت دید در شب، بسیار مهم است. در واقع با تجویز دوز بالای ویتامین A برای افرادی که به کمبود این ویتامین دچارند، می توان ظرف چند ساعت مشکلات بینایی آن ها را در شب برطرف نمود. اما باید گفت که عده ی کمی از افراد در آمریکا به کمبود ویتامین A دچارند. بنابراین لازم است قبل از مصرف ویتامین A حتماً با پزشک مشورت نمایید.
- هنگام رانندگی در شب از هر چیز که موجب بهبود بینایی می شود بهره بگیرید
هنگام رانندگی در یک روز آفتابی در یک جاده مستقیم، معمولاً قادرید تا فاصله ی 350تا 450 متری را به خوبی ببینید. اما هنگام شب، تحت شرایط خوب و هنگامی که چراغ های جلوی اتومبیل روشنند، فقط قادرید فواصل 100تا 130متری را ببینید. پس استفاده از هر چیزی که بینایی را بهبود ببخشد حائز اهمیت است. از تمیز بودن چراغ های جلوی اتومبیل اطمینان حاصل نمایید. کثیفی جلو واقعاً موجب کاهش بینایی و دید شخص شده، مشکل را دو چندان می کنند.
هم چنین از زدن عینک های دودی در نور کم خودداری نمایید. زیرا این عینک ها مانع از رسیدن نور به چشم شده، نور را از آنچه که هست کمتر می کنند.
- از سرعت خود بکاهید
هنگامی که با سرعت کم می رانید در صورت بروز حواث ناگهانی چشم ها فرصت کافی برای تطابق دارند.
- منتظر حوادث غیر منتظره باشید
امروزه جاده ها فقط متخص اتومبیل ها نیستند. بلکه عابران، دوچرخه سواران و دونده ها نیز در آن ها رفت و آمد دارند و تنها بر تن داشتن لباس سفید، برای دیده شدن در شب، کافی نیست. لذا این وظیفه ی شماست که هنگام رانندگی مراقب عابرین باشید.
- احتیاط در رانندگی در هوای بارانی و مه
بارندگی و مه رانندگی در شب را دشوار و خطرناک می سازند. پس بهتر است هنگام رانندگی در مه، جهت داشتن دید بهتر، از نور پایین استفاده کنید.
- انتخاب مسیرهای خوب
انتخاب مسیر خوب، رانندگی را هنگام شب آسان تر می نماید. حتی الامکان جاده های کم عبور و مرور جدا شده با مرز وسط را برای رانندگی در شب انتخاب کنید.
- خودداری از رانندگی تحت شرایط نامناسب
تحت شرایط جوی نامناسب مانند مه یا شرایط نامطلوب دیگر از راندن اجتناب کنید.
تا برطرف شدن شرایط نامناسب می توان در یک پارکینگ، تعمیرگاه و یا محل های مخصوص پارک کناره جاده منتظر ماند.
- به سمت راست جاده نگاه کنید
به منظور جلوگیری از برخورد نور چراغ های جلوی اتومبیل های روبرو به کناره سمت راست جاده نگاه کنید.
- روزها رانندگی کنید
فقط روزها رانندگی کنید. افراد مبتلا به شب کوری حتی در صورت وجود نور کافی در شب، نظیر آنچه در شهرهای بزرگ وجود دارد نیز، دچار مشکل می باشند.

هشدار پزشکی

تشخیص را به عهده ی پزشک بگذارید.
در برخی از موارد، شب کوری علامت اولیه ی بعضی از بیماری های چشم به شمار می رود. به عنوان مثال التهاب و زوال تدریجی شبکیه چشم (1)، که تخمین زده می شود 100/000نفر در آمریکا مبتلا به آن باشند، از جمله ی این بیماری هاست. در مورد این بیماری هنوز درمان خاص مؤثری وجود ندارد. این بیماری به فرزندان منتقل می شود و علت آن هنوز ناشناخته است و در نهایت می تواند به نابینایی منتهی شود. چنانچه شب ها مشکل بینایی دارید، لازم است به چشم پزشک مراجعه نمایید. مراجعه به چشم پزشک بهترین اقدام به منظور مراقبت از بینایی است.
- استفاده از عینک مخصوص شب
جغدها که به شب زیستن معروف اند، دارای دید بسیار خوبی در شب می باشند. در حالی که انسان از داشتن چنین نعمتی محروم است. اما این بدان معنا نیست که نمی توان دید شب را بهبود بخشید، میلیون ها تن با استفاده از عینک های مخصوص شب، دید خود را در شب بهبود می بخشند. ولی هنوز مشخص نیست که چرا این عینک ها هنگام شب قادر به بهبود بخشیدن بینایی افراد نزدیک بین نیستند. خلبان ها می گویند که شب ها در دیدن باند با مشکل بیشتری مواجهند. در نتیجه شماره عینک آن ها در شب، با شماره ی عینکی که هنگام روز استفاده می کنند، متفاوت است. پس اگر خلبان ها با این روش بر این مشکل فائق می آیند، شما نیز می توانید از آن، جهت تقویت دید خود در شب استفاده کنید.
شب ها و یا هنگام رانندگی در شب، حتی اگر در طول روز نیاز به عینک زدن ندارید، از عینکی با شماره ی بالاتر استفاده نمایید.

پی نوشت :

1. Retinitis Pigmentosa.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان