فوائد سیر در سلامت

سیر ادویه‌ی آشپزی مهمی یا ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی بسیاری غذاها است که حاوی مواد مغذی بسیاری است که به بهبود سلامت کلی فرد کمک می‌کنند

فوائد سیر در سلامت

سیر ادویه‌ی آشپزی مهمی یا ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی بسیاری غذاها است که حاوی مواد مغذی بسیاری است که به بهبود سلامت کلی فرد کمک می‌کنند. این مقاله را خوانده تا اطلاعات بیشتری در خصوص فوائد سلامتی‌ بخش سیر بدست آورید.
شناخته شده است که مصرف سیر بسیار برای سلامت انسان مفید بوده و به مدت بیش از 500 سال تحت تحقیق و پژوهش قرار داشته است. هر زمان که خاصیتی جدید از سیر در سلامت کشف شده و توسط محققین اعلام می‌شود، تنها به شهرت و محبوبیت سیر به عنوان ماده‌ی غذایی سالم افزوده می‌شود. سیر به طور فراگیری به عنوان نوعی ادویه در بسیاری غذاهای پختنی مورد استفاده قرار گرفته و بخاطر عطر و طعمی که به این غذاها می‌بخشد، بسیاری افراد به آن علاقه دارند. بعضی حتی حبه‌های خام سیر را مصرف کرده و از بوی بسیار بدی که به دهانشان می‌بخشد، هیچ نگران نمی‌شوند. سیر را می‌توان به شکل پودر شده، حبه و یا به شکل روغن مصرف کرد و مهم نیست که چه شکل از آن را مصرف می‌کنید، فوائد سلامتی بخش آن یکسان خواهد بود. مواد مغذی و خواص مختلف دارویی و گیاهی سیر آن را بسیار مفید می‌سازد. در این بخش اطلاعات بیشتری در خصوص مواد مغذی و فوائد مختلف آن در سلامت فراهم ساخته‌ایم.

مواد مغذی سیر

فوائد مختلف سیر در سلامت ناشی از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین B6، پتاسیم، سلنیوم، کلسیم، فسفر، روی و منگنز می‌باشد. سیر منبعی غنی از ترکیب سولفور شناخته شده به عنوان آلیسین می‌باشد که مسئول بوی آن است. دیگر ترکیبات سولفور موجود در سیر، آرژنین، ساپونین، بتا کاروتن، فرولیک اسید، ژرانیول و پلی‌فنول‌های مختلف را شامل می‌شود. سیر دارای خواص دارویی مختلفی مانند ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد درد و خواص هوشبری است. شناخته شده است که سیر خام بیشترین فایده را دارد. سیر هنگامی که پخته می‌شود، بعضی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهد اما با این وجود هنوز هم تا حد زیادی مفید می‌باشد. معروف است که ترشی سیر و یا سیر چند ساله در صورت مصرف بسیار مفید است.

فوائد سیر در سلامت

مواد مغذی و خواص سیر فواید سلامتی بخش ذیل از سیر را در صورتی که به طور مرتب مصرف شود، دارا می‌باشد.

آنتی اکسیدان

یکی از مهمترین فوائد سیر در سلامت، توانایی آن در مبارزه و محافظت در برابر توسعه‌ی رادیکال‌های آزاد است. این توانایی به خصوص به وسیله‌ی سیر چند ساله که قدرت آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمندی دارد، بدست می‌آید.

درمان سرماخوردگی و سرفه

خوردن یک حبه سیر بهترین درمان خانگی شناخته شده برای سرماخوردگی معمولی، سرفه و زکام ناشی از آلرژی است. این بدان علت است که سیر منعبی غنی از ویتامین C و همچنین خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی قوی است. سیر همچنین دارای توانایی کاهش عفونت‌های شدید دستگاه تنفسی فوقانی است.

درمان عفونت

آلیسین و خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد انگلی سیر آن را در مبارزه و درمان انواع مختلف عفونت بسیار مفید ساخته است. این یکی از خواص دارویی مهم سیر به شمار می‌رود.

ضد سرطان

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در سیر در مقابله با سرطان مفید می‌باشند. شناخته شده است که آنها به سلول‌های سفید خون در دفاع از بدن در برابر سلولهای سرطانی و در به تأخیر انداختن رشد و تکامل این سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند.

کنترل دیابت

معروف است که مصرف روزانه سیر سطوح ترشح انسولین را به منظور کمک به تنظیم سطوح قند خون در بیماران دیابتی افزایش می‌دهد.

تنظیم کلسترول و فشار خون

یکی از فوائد مهم سیر این است که مصرف روزانه‌ی آن به دلیل دارا بودن مواد مغذی و مواد معدنی به پایین آوردن سطوح کلسترول و سطوح فشار خون کمک می‌کند.

درمان ناتوانی جنسی

سیر از زمان‌های قدیم برای درمان ناتوانی جنسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیر حاوی آنزیمی تحت عنوان نیتریک اکساید سنتاز است که به نعوظ کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف منظم سیر عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. سیر تولید سلول‌های سفید خون و آنزیمی تحت عنوان اینترفرون که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازد، را افزایش می‌دهد.

بهبود عملکرد مغز

ترکیب سولفور تحت عنوان اس آلیل سیستین (S-allylcystein) به بهبود عملکرد مغز با بهتر ساختن حافظه و پیشگیری از انحطاط لوب پیشانی مغز کمک می‌کند.
مواردی که اشاره شد، تنها تعداد معدودی از خواص بیشمار سیر بودند. شما نیز می‌توانید از آن استفاده کرده و بهره‌ی لازم را از فوائد سلامتی بخش سیر با وارد نمودن آن به رژیم غذایی خود و یا مصرف یک یا دو حبه سیر خام ببرید. سیر همچنین دارای عوارض جانبی بوده، بنابراین مراقب باشید که بیش از حد از آن مصرف نکنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر