این اثر در تاریخ 27 بهمن 1378 با شمارهٔ ثبت 2599 بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در سال 1308 خورشیدی و همزمان با احداث راهآهن سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز که بعدها بدلیل رنگ سیاه بدنه و پایههای آن به پل سیاه شهرت یافت، به طور 1050 متر و عرض 6 متر، تقریباً درست در محل احداث پل تاریخی اهواز (که دارای قدمت ساسانی بوده و به پل شادووان معروف بود)، بر روی رودخانه کارون ساخته شد. تا خط آهن بندر امام (ره)، در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج فارس، را به راهآهن سراسری خرمشهر ـ تهرانـ شمال وصل نماید.
این پل در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات نیروهایمتفین مورد استفاده قرار میگرفت و به دلیل تأثیری که در پیروزی متفقین داشت به آن لقب پل پیروزی داده شد. پل سیاه از نوع فلزی با فونداسیونهای بتنی بر روی بستر سنگی کف رودخانه کارون بنا شدهاست و با طول 1050 متر و عرض حدودی 6 متر دارای 52 پایهاست. در سطح پل دو خط رفت و برگشت برای عبور قطار وجود دارد و در طرفین آن پیاده روهایی به عرض حدوداً یک متری قرار گرفتهاست. در تاریخ 11 مرداد 88 در محله عامری و زیر پل سیاه اهواز در کنار حرم علی ابن مهزیار اهواز بمب گزاری صورت گرفت و به یکی از پایههای این پل که محل عبور قطار است، آسیب جدی وارد شد.