استان مازندران با توجه به شرایط جغرافیایی بیمانندش یکی از ظرفیتهای بزرگ رونق گردشگری دریایی در کشور محسوب میشود، موضوعی که تاکنون به صورت جدی از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، گردشگری دریایی از بخشهای سودآور صنعت گردشگری محسوب میشود ولی در استانهای شمالی ایران به ویژه مازندران به این نوع گردشگری در حوزه دریای خزر توجه نشده است و انگار این سرمایه کلان بدون تصدی است.
اجرای ناقص طرح سالمسازی دریا در کنار نبود امکانات و خدمات مورد نیاز برای تفریح دریایی و کمتوجهی مسئولان به این بخش، همچون تامین امکانات و تفریحهای دریایی مانند غواصی، موج سواری، ماهیگیری در آبهای عمیق، آکواریوم دریایی و گردش در دریا موجب شده این استان بهره چندانی از گردشگری دریایی نبرد.
کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند رفع مشکلات مرتبط با گردشگری دریایی نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا زمینهساز رشد اقتصادی و افزایش اشتغال در منطقه باشد. آنان آزادسازی حریم دریا و مشخص شدن مسئول اصلی ساماندهی دریا را از اولویتهای برنامههای متصدیان این امر میدانند و بر این باورند که رفع نقاط ضعف تاسیسات اقامتی، برخورد جدی با ساخت و سازهای بیرویه در ساحل، خرید کشتی و افزایش تعداد آژانسهای مسافرتی دریایی و برگزاری تورهای مختلف در دریا میتواند در جذب این دسته از گردشگران موثر باشد.
اینکه چرا نمیتوانیم به درستی از این سرمایه فراوان طبیعی به مانند دیگر کشورها استفاده کنیم قابل تامل است.
حمید علیزاده، یکی از مشاوران هتلهای بینالمللی فعال در عرصه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به جایگاه گردشگری مازندران توضیح داد: در تمام دنیا منطقهای مانند مازندران با این تعداد جاذبههای طبیعی ویژه یافت نمیشود.
وی تصریح کرد: دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان است که مانند آن دیگر وجود ندارد. با شناخت کافی از جذابیتهای این دریاچه، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی منطقه، هر توریست داخلی و خارجی مشتاق به یک بار بازدید از این دریاچه میشود.
این فعال گردشگری دریایی تصریح کرد: متاسفانه شرایط موجود این دریاچه، نبود چشماندازهای مناسب، پیادهسازی ناموفق طرحهای سالمسازی، نبود مکانهای تفریحی مناسب در حوزه استحفاظی ایران و سوءمدیریتها منجر به فرصت سوزی در زمینه رشد گردشگری دریایی در خزر شده است.
علیزاده اظهار کرد: گردشگری دریایی به مجموعه فعالیتهای تفریحی و سرگرمی گفته میشود که در محیطهای دریایی دور از ساحل انجام میشود، هر چند این نوع گردشگری با گردشگری ساحلی شباهت دارد اما تفاوتهای فراوان آن موجب به جدایی این دو شاخه از یکدیگر شده است.
وی خاطرنشان کرد: فعالیتهای تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آبهای عمیق و دور از خشکی انجام میشود و به تجهیزات، امکانات و آموزشهای ویژهای نیاز دارد و با خطرهای بیشتری نیز همراه است. فعالیتهای تفریحی آبی چون غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، اکواریوم دریایی و ماهیگیری در آبهای عمیق از مهمترین جذابیتهای گردشگری دریایی است اما فعالیتهای مربوط به شنا در سواحل، حمام گرفتن، ورزشها و سرگرمیهایی که در محدوده ساحل انجام میشود در زمینه گردشگری ساحلی قرار میگیرد.
علیزاده اظهار کرد: هرچند گردشگری دریایی در مازندران رونق ندارد اما دریا و ساحل شنی آن انگیزه سفر بسیاری از گردشگران داخلی به استان است. مازندران با توجه به فرصتهای فراوان دریای خزر نتوانسته است از صنعت گردشگری استفاده کند. هر چند حرکتهایی برای توسعه صنعت گردشگری صورت گرفته اما سهم گردشگری دریایی به دلیل سالها بی توجهی مسئولان بسیار ناچیز است.
این مشاور هتل بین المللی در نور افزود: مهمترین موضوعی که باید به آن توجه ویژه شود وجود هتلهای باکیفیت در سطحی گسترده است.
علیزاده درباره مهمترین ضعف مازندران در توسعه توریست دریایی، خاطرنشان کرد: دریا نعمتی است که باید به آن توجه شود اما کمبود امکانات تفریحی، توجه نکردن به پاکیزگی محیط دریا و ساحل و از همه مهمتر کمبود هتلهای بینالمللی، ضعفهای بزرگی است که مانع از بهرهبرداری از این موضوع میشود.
وی با تاکید بر اینکه ورود شرکتهای خصوصی با حمایت دولت برای سرمایهگذاری، افزود: حمایتهای دولتی و خصوصی میتواند این چالشها را از میان ببرد.
این فعال در زمینه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی در مازندران با اشاره به اینکه از سرمایهگذار حمایت نمیشود، اظهار کرد: در استان مازندران برای گرفتن مجوز یک سرمایهگذاری باید تعرفههای فراوانی را گذراند. توسعه اقتصادی در استان مازندران نیازمند جذب سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در بخشهای مختلف به منظور تقویت زیرساختها و ایجاد مقدمات لازم برای این امر مهم محسوب میشود.
وی بیان کرد: جذب سرمابهگذران خارجی میتواند امنیت شغلی در منطقه ایجاد کند و منطقه آزاد کیش میتواند مثال خوبی در این زمینه باشد.
علیزاده در پاسخ به این پرسش که چرا تا به این لحظه نخستین کشتی تفریحی که باید در سال گذشته آغاز به کار میکرد، هنوز به دریا وارد نشده است، توضیح داد: کشتی از سوی سرمایهگذار تهیه شده است اما اسکلهای برای پهلو گرفتن آن وجود ندارد. برای ساخت اسکله نیازمند مجوزهای فراوانی بودیم که در نهایت گرفته شد، اما مشکلی در این فصل در بخش رودخانه ولگا وجود دارد.
این فعال در زمینه کشتیهای تفریحی و بازیهای دریایی ادامه داد: این کشتی باید برای رسیدن به خزر از ولگا عبور کند و ولگا در بیشتر روزهای سال به شدت یخ زده است و کشتی نمیتواند از آن عبور کند، بنابراین منتظر هستیم تا یخهای ولگا آب شود و آن کشتی را به کشور وارد کنیم.
وی خاطرنشان می کند: تا زمانی که مراحل ساخت هتل به پایان برسد این کشتی را به تورهای گردشگری اجاره میدهیم تا بتوانند خدمات گردشگری دریایی بیشتری به مردم ارائه دهد.
علیزاده خاطرنشان کرد: کشتیهای مدرن تفریحی با امکانات رفاهی خود توانستند به یکی از ارکان اصلی و تقویتکننده صنعت گردشگری هر کشوری به شمار آیند به گونهای که بسیاری از کشورها و شرکتهای گردشگری بینالمللی با ایجاد روابط بسیار نزدیک با دیگر کشورهای ساحلی و مناطق مستعد برای گردشگری دریایی اقدام به برقراری خطوط کشتیرانی تفریحی میکنند.
به گزارش ایسنا، با توجه به توانمندی بسیار فراوان کشتیهای گردشگری امروزه هر منطقهای که دارای رودخانه یا دریای قابل کشتیرانی باشد در واقع یک ظرفیت بسیار مناسب برای جذب گردشگران دریایی دارد.
باور ملی برای توسعه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و انتقال آن به جامعه و فعالان صنعت گردشگری، حذف دیدگاههای ناصحیح در برخورد با گردشگران خارجی، حمایت قانونی از سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و فراهم کردن زمینه جذب منابع پیشبینی شده در قانون برای رونق این بخش، تغییر نگرش نسبت به ایران در بازارهای هدف گردشگری از طریق تبلیغات و تکمیل و اصلاح چرخه اقتصاد بخش گردشگری میتواند در رونق بخشیدن به این صنعت موثر باشد.
گزارش از سارا ربیعی، خبرنگار ایسنای منطقه مازندران