بوی دهان

۱۶روش غلبه بر بوی دهان تازه ناهار خورده اید و در حال انجام مصاحبه برای بدست آوردن شغل مهمی هستید

بوی دهان

16روش غلبه بر بوی دهان

تازه ناهار خورده اید و در حال انجام مصاحبه برای بدست آوردن شغل مهمی هستید. با اطمینان در حال سپری کردن مصاحبه ای و همه چیز به خوبی پیش می رود. پاسخ های سؤالات مصاحبه کننده به آرامی از دهانتان خارج می شوند. بعد به اتفاق مصاحبه کننده می خندید. به یکدیگر لبخند می زنید. زبان بدن شما می گوید که دروضعیت آرام و راحتی هستید و اعتماد به نفس کامل دارید. با خود فکر می کنید: این شغل را به دست آوردم.
حالا وقت آن رسیده که برخیزید. با مصاحبه کننده دست بدهید و بگویید: «از مصاحبت شما خوشوقت شدم و مشتاقانه چشم انتظار پاسخ شما هستم».
- اُهوا
مصاحبه کننده کمی تظاهر می کند. لب بالایش جمع و جور می شود. لبخند خشک و کوتاهی می زند و خود می توانید ببینید که یک جای کار خراب شده. بله. او مورد حمله ی بوی دهان شما واقع شده است. نمی خواستید این طور شود. آیا به خاطر نوع غذایتان این اتفاق افتاد؟ شاید. اما شاید هم به ناهاری که دیروز خوردید مربوط بود. برای آنکه علت را دریابید و از وقوع دوباره چنین لحظات شرم آوری پیشگیری کنید، به خواندن این فصل ادامه دهید.
- نخوردن گیاهان خانواده ی سیر برای ناهار
عطر و طعم غذاهای پرادویه تا مدت زیادی پس از اتمام میهمانی بجای می ماند. ادویه جات تمایل به ماند در بدن و انتشار مجدد دارند و این کار از طریق روغن های ساده ای که در دهان بجای می مانند، ممکن می شود. بوی این غذاها بسته به اینکه چه مقدار مصرف شوند و البته صرف نظر از این که چند بار مسواک بزنید، تا 24ساعت در دهان باقی می ماند. غذاهایی که باید در مواقع ضروری از آن ها پرهیز نمود عبارتند از: پیاز، فلفل تند و سیر.
- خوردن گوشت پخته شده ی حاضری
در فرصتی دیگر گوشت های پخته شده ی آماده مصرف نظیر سالامی (1)، پاسترامی (2) و پیرونی (3) که در فروشگاه ها عرضه می شوند. نیز تا مدتی پس از مصرف، چربی از خود بجای می گذارند. اگر موقعیتی در پیش رو دارید که لازم است دهانتان خوشبو باشد، از خوردن این قبیل گوشت ها 24ساعت قبل از آن که آن ها بجای شما با فرد مقابل صحبت کنند و بر قضاوت او تأثیر گذارند، اجتناب نمایید.
- بگویید "لطفاً پنیر نه!"
پنیرهای کامِمبرت (4)، رکفورت (5) و پنیر آبی (6) بنا به دلیل معقولی قوی نامیده می شوند - این پنیرها مهار نفس شما را در دست گرفته و به آن اجازه خروج نمی دهند. سایر محصولات لبنی نیز می تواند دارای همین خاصیت باشند.
- ماهی نخورید
برخی از ماهی ها مانند ماهی کولی که بر روی پیتزا ریخته می شود یا حتی ماهی تن که در کیف خود قرار می دهید ممکن است اثر ماندگار از خود به جای گذارند.
- آب بنوشید
قهوه، آبجو، شراب و ویسکی در صدر فهرست نوشیدنی های آزاردهنده قرار دارند. هر یک از این مایعات آثاری به جای می گذارند که به پلاک های موجود در دهان می چسبند و به سیستم هاضمه ی شما نفوذ می کنند.
- یک مسواک همراه خود داشته باشید
بعضی از بوها - بطور موقت یا دایم - با مسواک زدن بلافاصله پس از غذا قابل حذفند. علت اصلی بوی بد دهان چسبیدن لایه ی نرم و چسبنده ای متشکل از باکتری های زنده و مرده و بر روی دندان ها و لثه هاست. به این لایه ی نازک پلاک گفته می شود. در هر لحظه 50 تریلیون از این ارگانیسم های میکروسکوپی در دهان موجودند. این موجودات در هر کنج تاریخ قرار گرفته و از هر لقمه غذایی که از لب ها گذاشته و وارد دهان می شود تغذیه می کنند و به مقدار کمی موجب جذب بو می شوند و از سوی دیگر بوی کمی از خود منتشر می کنند. با نفس کشیدن شما باکتری ها هم تنفس کرده و بو را انتشار می دهند.
بنابراین پس از خوردن هر وعده ی غذا، این پلاک ها را با مسواک زدن از دهان دور کنید و خود را لااقل تا حدودی از این مشکل برهانید.
- شستشوی دهان
هنگامی که مسواک زدن برایتان مقدور نیست می توانید دهان را بشویید. پس از غذا به دستشویی بروید. دهان را پر از آب کنید. آن را در دهان بچرخانید و بوی غذا را بدین وسیله از دهان دور سازید. بدیهی است که پس از شستشوی دهان لازم است آب را از دهان خارج نمایید.
- خوردن سه وعده غذا در روز
گاهی علت بوی دهان غذا نخوردن است. یکی از اثرات جانبی روزه داری یا رژیم های نامناسب بوی بد دهان است.
- چرخاندن آب در دهان و فرو بردن آن
گاهی در رستوان هستید و به مسواک و نخ دندان دسترسی ندارید. در ضمن نمی توانید میز را ترک کنید. پس یک جرعه آب از لیوان خود بنوشید و آن را در دهان بچرخانید و سپس ذرات غذای بالقوه مزاحم را ببلعید.
- غرغره کردن با محلول های دهان شویه ی نعناعی
اگر لازم است 20 دقیقه از بوی دهان رهایی یابید، شستشوی دهان با یک محلول دهان شویه بسیار مؤثر است. اما هنگامی که این 20دقیقه سپری می شود اثر سحرآمیز محلول مانند کالسکه ی سیندرلا ناپدید می شود و دوباره مجبور می شوید هنگام صحبت کردن پشت دست خود پنهان شوید.
- از دهان شویه های رنگین و معطر استفاده نمائید
دهان شویه های با طعم عنبر و دهان شویه های دارویی معطر محتوی روغن های ساده نظیر آویشن، اوکالیپتوس، نعناع، آمرودی کوچک، به انضمام سدیم بنزوات یا اسید بنروییک هستند. دهان شویه های قرمز رنگ و تند ممکن است حاوی ترکیبات روی باشند. هر دو نوع محلول، مواد بودار تند شده توسط باکتری ها را خنثی می کنند.
- جویدن قرص یا آدامس نعناع
قرص یا آدامس نعناعی هم مانند دهان شویه برای یک مصاحبه ی کوتاه، نشستن در مجاورت دیگران و یک قرار ملاقات کوتاه مفیدند.
- برخی ادویه ها خوبند
گیاهان و ادویه های خاصی که در آشپزخانه یافت می شوند، خوشبو کننده هایی طبیعی هستند. یک کیسه ی کوچک میخک، رازیانه یا تخم بادیان رومی جهت جویدن پس از مصرف غذاهای بو دار در منزل نگهداری کنید.
- مسواک زدن زبان
دکتر «شاپیرا» می گوید: «بیشتر مردم زبان خود را نادیده می گیرند. زبان از پرزهای مو مانند ظریفی پوشیده شده که زیرمیکروسکوپ مانند جنگلی از قارچ دیده می شوند. زیرا کلاهک قارچ ها جایگاهی برای به دام انداختن پلاک و برخی چیزهای دیگری که می خوریم وجود دارد و همین مسأله موجب بو گرفتن دهان می شود». توصیه ی او چیست؟ هنگام مسواک زدن به آرامی روی زبان خود را نیز مسواک کنید. اجازه ندهید باکتری ها و خرده های غذا با ماندن روی زبان موجب تولید بوی بد شوند.
- چگونه بوی دهان را آزمایش کنیم؟
بوی دهانتان چقدر بد است؟ اگر دوستی ندارید که حقیقت را به شما بگوید می توانید از روش های زیر برای آزمایش بوی دهان خود بهره جویید.
- دمیدن در دست ها
دست ها را به شکل فنجانی مقابل دهان نگه دارید و با شدت در آن "ها" کنید. سپس هوی باز دم را ببویید. اگر بو به نظرتان زننده آمد مطمئن باشید که برای دیگران کشنده است.
- نخ دندان
نه به منظور تمیز کردن دندان ها - هرچند این کار هم بسیار مفید است - بلکه برای آن که بفهمید دهانتان چقدر بو می دهد نخ دندان را به آرامی بین دندان ها قرار دهید و سپس آن را خارج کرده و ببویید. اگر نخ دندان نامطبوعی بدهد بدان معناست که از دهان شما هم بوی بدی استشمام می شود.

هشدار پزشکی

- بوی بد دهان ممکن است حالی از یک مشکل جدی باشد
0 استمرار و تداوم بوی نامطبوع دهان به معنی خوردن مقدار زیادی پیاز نیست. به گفته ی دکتر «راجرلوین» بوی دهان یکی از علایم بیماری های لثه است.
0 هم چنین ممکن است مشکلات مربوط به معده و روده منشأ خروج گازها و بوی نامطبوع از دهان باشند. چنانچه بوی دهان بدون هیچ علت مشخصی بیش از 24ساعت ادامه یابد، باید به نزدیک پزشک رفت.
0 برخی از بیماری هایی که منجر به بوی بد دهان می شوند عبارتند از: سرطان، سل، سیفیلیس، دهیدراسیون (کم شدن آب بدن) و کمبود عنصر روی. بعضی از داروها نظیر پنی سیلامین و لیتیوم نیز ممکن است موجب بد بو شدن دهان گردند.

پی نوشت ها :

1. کالباس پرادویه دارای گوشت خوک و گاو و یا فقط گاو. «ویراستار پزشکی»
2. گوشت دودی شده ی شانه گاو. «ویراستار پزشکی»
3. نوعی کالباس ادویه دار ایتالیایی. «ویراستار پزشکی»
4. فرآورده ی شمال فرانسه. «ویراستار پزشکی».
5. نام تجاری پنیر فرانسوی با طعم تند و دارای کپک آبی خام از شیر بز یا گوسفند تهیه می شود. «ویراستار پزشکی».
6. Blue cheese.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر