ماهان شبکه ایرانیان

عفونت های قارچی زنان

۲۶ پادزهر طبیعی « کاندیدا آلبیکنس » (۱) - مخمر - نوعی قارچ است که به طور طبیعی و بدون داشتن زیانی در مهبل (واژن) زنان و روده ی زنان و مردان رشد می کند

عفونت های قارچی زنان

26 پادزهر طبیعی

« کاندیدا آلبیکنس » (1) - مخمر - نوعی قارچ است که به طور طبیعی و بدون داشتن زیانی در مهبل (واژن) زنان و روده ی زنان و مردان رشد می کند. این قارچ جزء قارچ هایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. قارچ کاندیدا هم درست مثل باکتری هایی است که در دهان زندگی می کنند. اگر در تعادل و اکولوژی این نقاط بدن در نتیجه ی مصرف آنتی بیوتیک اختلالی پیش آید و یا اگر برای مثال فردی به مرض قند مبتلا باشد، در آن صورت احتمال دچار شدن به عفونت های مهبل بیشتر خواهد شد. از دیگر عوامل مؤثر در این رابطه می توان به حاملگی، مصرف قرص های ضد بارداری، هورمون هایی که در یائسگی استفاده می شوند، شستشوی مهبل با مواد شیمیایی، اسپرم کش ها، ایجاد بریدگی و شکاف در دیواره ی مهبل در اثر استفاده از تامپون(2)، نبود ترشح کافی حین آمیزش و یا آمیزش با فرد مبتلا به عفونت قارچی اشاره کرد. هنگامی که به عفونت قارچی مبتلا می شوید پزشک با مشاهده ی مقداری از ترشح بوسیله میکروسکوپ، از وجود عفونت اطمینان می یابد. سپس به تجویز دارویی اقدام می کند که بتواند قارچ های اضافی ناحیه مهبل را از بین ببرد.
این کار ساده به نظر می رسد. اما زنانی که به این عفونت مبتلا شده اند خوب می دانند که اصلاً این طور نیست. قارچ که موجب خارش و سوزش در فرد شده و بوی مخمر می دهد و ترشح را به صورت سفید و پنیری شکل درمی آورد راه هایی برای عود مجدد می شناسد. برخی از افراد مستعد ابتلا به بیماری های قارچی هستند. دکتر « مارجوری کرندال » خوب می داند که چرا زنان سعی می کنند به هر طریق ممکن خود را از این مشکل رهایی دهند. زیرا او خود به مدت بیست سال با این عفونت قارچی مزمن که زندگی را به کام او تلخ کرده بود، دست و پنجه نرم کرده است. دکتر « کرندال » اکنون درمان شده و در حال حاضر جزء صاحبنظران برجسته در زمینه ی ارائه راه های کنترل این نوع عفونت است. در اینجا به توصیه های دکتر « کرندال » و دیگر متخصصان در مورد عفونت های قارچی اشاره می کنیم.
- مثل حوّا بخوابید
به گفته ی دکتر « اسپنس » قارچ در محیط گرم و مرطوب رشد می کند. بنابراین یکی از بهترین اقدامات پیشگیرانه در این خصوص تهویه و رساندن هوا به ناحیه ی مهبل - یعنی خشک و خنک نگه داشتن آن - است. بدون لباس بخوابید و یا قبل از رفتن به رختخواب لباس زیر خود را درآورده و تنها لباس خواب بپوشید و برای هشت ساعت به بدن اجازه تنفس و آزادی بدهید.
- لباس های گشاد بپوشید
در طول روز از پوشیدن لباس های تنگ یا لباس های تهیه شده از الیاف مصنوعی که مانع از عبور هوا می شوند خودداری کنید. لباس های پلاستیکی، پلی استر و چرمی جزء این لباس ها بشمار می روند. لباس ها را روی هم نپوشید و از تعداد لایه های لباس بکاهید. شورت پاچه دار را زیر جوراب شلواری و جوراب شلواری را زیر یک شلوار جین تنگ نپوشید. هنگامی که به منزل باز می گردید لباس های اضافی از قبیل جوراب شلواری را خارج نمایید و به بدن اجازه تنفس بدهید. هر زمان که مقدور است دامن بپوشید.
- پودر نپاشید
نشاسته ماده ی بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر قارچ هاست. از آنجا که ماده ی اصلی بیشتر پودرهای پس از حمام نشاسته است با استعمال پودر در واقع به رشد بیشتر قارچ ها کمک می کنید. از رسیدن پودر به لباس زیر جلوگیری نمایید.
- از داروهای واژینال مجاز بدون نسخه استفاده نمایید
نقاطی وجود دارند که خاراندن آن ها (به خصوص در اماکن عمومی) امکان پذیر نیست و مهبل هم یکی از این نقاط است. ضمن استفاده از داروهایی که توسط پزشک تجویز شده اند و به کم کردن قارچ ها می پردازند می توانید جهت رفع خارش از داروهای مجاز بدون نسخه نظیر دیفن هیدرامین یا Cortaid استفاده نمایید. یا مقداری کرم هیدروکورتیزون مجاز بدون نسخه در اطراف دهانه فرج و مهبل به منظور کاهش خارش استعمال کنید. قبل از مراجعه به پزشک از این داروها استفاده نکنید. زیرا ممکن است روی قارچ ها را پوشش داده و مانع از تشخیص صحیح پزشک گردند.
- از یک نرم کننده ی طبیعی استفاده کنید
روغن های معدنی، ژل های هیدروکربنی(3)، سفیده ی تخم مرغ و ماست ساده جزء نرم کننده های بسیار خوب برای آمیزش محسوب می شوند. زیرا موجب تحریک شیمیایی موضع نمی گردند؛ مگر اینکه به آن ها حساسیت داشته باشید.
(در صورت استفاده از کاندوم از ژل های هیدروکربنی استفاده نکنید. زیرا باعث ایجاد سوراخ در کاندوم می شوند). روغن بچه نیز استعمال نکنید. زیرا محتوی مواد معطر است و موجب تحریک ناحیه می گردد.
- دور داروهای شیمیایی را خط بکشید
یک راه حتمی برای بدتر کردن وضعیت وخیم فعلی (در رابطه با عفونت قارچی) رساندن مواد شیمیایی به عفونت های قارچی در حال سوزش است. از شستشوی موضع با دوش، مصرف ژل های جلوگیری از حاملگی، کف و اسپری، قرص های ضد قارچ و عطرهای زنانه بپرهیزید.
- با نشستن در وان خود را درمان کنید
یک جایگزین برای دوش واژینال استفاده از وان های نیم تنه است. یک وان کم عمق را - بطوری که هنگام نشستن در آن آب تا حد مفصل ران بالا بیاید - از آب گرم پر کنید و سپس یکی از کارهای زیر را انجام دهید.
0 به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید. به طوری که با میزان نمک موجود در بدن متناسب باشد. (به طوری که شوری آب را احساس کنید. در حدود یک دوم فنجان نمک کافی است).
0 به منظور بازگرداندن مجدد PH مهبل به 4/5، مقداری سرکه(یک دوم فنجان) به آب اضافه نمایید.
حالا در داخل آب بنشینید. زانوها را از هم باز کنید تا زمانی که آب خنک شود. وان کار تمیز کردن موضع را انجام خواهد داد.
- اسپرم کش را سر جایش بگذارید
اسپرم کش ها از دیگر مواد شیمیایی هستند که نباید از آن ها در مهبل استفاده کنید. به ویژه اگر مستعد ابتلا به عفونت باشید. اگر قصد دارید از آن ها حین آمیزش استفاده نمایید، آن را در مخزن نوک کاندوم قرار دهید تا بتواند کاری را که لازم است انجام دهد.
- بی بویی بهترین بو است
از وسایل شخصی فاقد عطر و دئودورانت استفاده نمایید. تامپون های داخل مهبلی و نوارهای بهداشتی معطر ممکن است باعث تحریک موضع و یا شروع مجدد یک دوره ی دیگر از التهاب مهبل شوند.
- با آب شستشو دهید
صابون ها، شامپوها، نمک های حمام و روغن ها، چربی طبیعی پوست را که وظیفه ی حفاظت از پوست را به عهده دارد از بین می برند و ممکن است بقایای آن ها بر روی پوست بماند. هنگام دوش گرفتن ناحیه ی مهبل را با آب ساده بشویید. به طوری که آب با پوست اصطکاک یابد. یک دوش دستی برای اسپری کردن و پاشیدن آب بر روی موضع بسیار مناسب است.
- شورت های نخی بپوشید
شورت های نخی بپوشید، زیرا نمی گذارند رطوبت بر روی پوست بماند. شورت های نایلونی، گرما و رطوبت را که قارچ ها را به رشد و تکثیر دعوت می کنند در خود نگه می دارند. اگر ترجیح می دهید از شورت های نایلونی استفاده نمایید و احساس راحتی بیشتری می کنید. شورت هایی را انتخاب نمایید که دارای فاق نخی هستند. اگر چنین شورتی در دسترس ندارید، استفاده از یک فاق نخی متحرک و یا نوار بهداشتی کوچک می تواند جایگزین خوبی باشد. همیشه از جوراب شلواری دارای فاق نخی استفاده کنید تا هوا قادر به عبور از آن و خشک و خنک کردن مهبل باشد. به خاطر داشته باشید که اجباری نیست حتماً جوراب شلواری را همراه شورت بپوشید! هرچه لایه های لباس کمتر باشند تهویه ی هوا بهتر صورت می گیرد.
- از دستمال توالت سفید استفاده نمایید
رنگ، یکی دیگر از مواد شیمیایی است که باعث سایش پوست می شود. دکتر « کرندال » توصیه می کند که با استفاده از دستمال توالت سفید بدون عطر مانع از تحریک پوست شوید.
- بگذارید میکروب ها سر جای خودشان بمانند
پس از اجابت مزاج مهبل را از جلو به عقب تمیز نمایید.
بقایای مدفوع را قبل از آنکه با مهبل تماس پیدا کنند از مقعد بشویید.
- فقط با آب بشویید
مهبل به طور طبیعی خود را تمیز می کند. اما بعضی از زنان فکر می کنند نیاز به دوش واژینال دارند. در صورت استفاده از دوش از آب سرد با فشار کم اما نه به طور مداوم، استفاده نمایید. زیرا با این روش اثرات تحریکی به حداقل می رسند. از دوش واژینال در طی قاعدگی که گردن رحم باز است بپرهیزید. زیرا ممکن است ضمن جریان یافتن آب به سمت بالا عفونت به داخل رحم هدایت شود. هم چنین از دوش واژینال در طول دوران بارداری اجتناب نمایید؛ مگر پزشک آن را توصیه کرده باشد.
- با سرکه شستشو دهید
PH سرکه تقریباً با PH مهبل یکسان است. به همین دلیل است که گاهی شستشوی داخلی مهبل با مخلوطی از سرکه و آب نیم گرم (4قاشق چای خوری سرکه و نیم لیتر آب) توصیه می شود.
برخی از پزشکان معتقدند اگر PH مهبل در تعادل و در حد مناسبی باشد احتمال رشد قارچ های اضافی کاهش می یابد. هم چنین مخلوط سرکه و آب آماده برای زنانی که خود مایل به تهیه ی آن نیستند در بازار موجود است.
- در صورت ابتلا به التهاب مهبل از آمیزش اجتناب کنید
آمیزش ممکن است موجب تحریک بیشتر التهاب ناشی از عفونت قارچی گردد. به علاوه امکان دارد عفونت به همسرتان منتقل شده و سپس از او دوباره به شما انتقال یابد.
- قبل و بعد از آمیزش مثانه را تخلیه کنید
زن و مرد لازم است قبل و بعد از آمیزش به منظور خارج کردن میکروب ها از مجرای ادرار و پیشگیری از عفونت، مثانه را تخلیه کرده و موضع را شستشو دهند.
- از کاندوم استفاده نمایید
کاندوم های فاقد ماده نرم کننده کمتر محرک هستند. به علاوه با جلوگیری از حرکت و انتقال قارچ ها به جلو و عقب به زوجین کمک می کنند.
- قارچ و کپک ها را تحت کنترل درآورید
زنانی که مکرراً به عفونت قارچی مبتلا می شوند ممکن است به غذاهای حاوی قارچ و کپک حساسیت پیدا کنند. از خوردن غذا و نوشیدنی هایی نظیر نان، دونات، آبجو، شراب، سرکه، ترشی و شور، غذاهای تخمیر شده، پنیر، قارچ و آبمیوه بپرهیزید.
- مراقب قند خون باشید
طبق مطالعات انجام شده قارچ ها در محیط قندی به خوبی رشد می کنند. مصرف زیاد قند به بروز عفونت های قارچی کمک می کند. زیرا غذای لازم برای رشد قارچ ها فراهم می شود. مبتلایان به مرض قند که بیش از همه در معرض ابتلا به عفونت های قارچی قرار دارند باید قند خون خود را تحت کنترل درآورند. به علاوه لاکتوز زیاد موجود در فرآورده های لبنی و شیرین کننده های مصنوعی بر احتمال ابتلا به عفونت های قارچی می افزاید.
- مقاومت بدن را افزایش دهید
یک فرد سالم در مقایسه با کسی که بدنش سلامت همیشگی را ندارد، راحت تر از عهده ی مبارزه با عفونت برمی آید. با انجام ورزش به طور منظم، تغذیه مناسب، خواب کافی، ترک سیگار و مواد مخدر و مصرف کم کافئین سیستم دفاعی بدن را تقویت کنید.
- استفاده از الیاف طبیعی را در الویت قرار دهید
به جای تامپون های تهیه شده از الیاف مصنوعی از انواع طبیعی آن استفاده نمایید. تامپون های با قدرت جذب بالا و یا آن هایی که بیش از 12ساعت در مهبل قرار می گیرند، تهویه ی هوا را متوقف کرده و باکتری ها را به رشد بیشتر تشویق می کنند. یک راه حل دیگر: شب ها از نوار بهداشتی و روزها از تامپون استفاده کنید.
- سه روش برای از بین بردن عفونت
و حالا یک گزارش خبری:
آتش نشان ها هنگامی که زنی به اداره ی آتش نشانی تلفن کرد و از وجود دود در اتاق کوچک زیر شیروانی اش خبر داد، برای خنثی کردن حمله ی لباس زیر به سوی خانه ی وی شتافتند. زمانی که آتش نشان ها به محل حادثه رسیدند متوجه شدند که منبع دود شورت زنانه ی داخل مایکروفر است!
زن - که از ذکر نام او خودداری شده - به آتش نشان ها گفته بود که شورت نایلونی خود را در مایکروفر گذاشته بود تا از شر عفونت قارچ خلاص شود. مایکروفر ممکن است برای پختن سبزیجات وسیله ی بسیار خوبی باشد، اما همان طور که خبر فوق گواهی می دهد وسیله ی مناسبی برای درمان عفونت قارچ مهبل نیست. درمان با مایکروفر حاصل تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشگاه فلوریدا و دانشکده ی « بیلر » است که پی بردند می توان کاندیدا آلبیکنس یعنی عامل عفونت قارچی رابه وسیله ی مایکروفر کشت. پژوهشگران از زنان خواستند هنگامی که دچار عفونت می شوند بگذارند هاگ قارچ ها در شورتشان باقی بماند. شستشوی معمولی شورت باعث کشته شدن قارچ ها نمی شود. اما محققان ثابت کردند که با قرار دادن شورت در مایکروفر می توان قارچ ها را از بین برد. البته باید گفت با این کار آتش سوزی نیز شروع می شود. به قول دکتر « کراندال » پختن لباس زیر در مایکروفر پیشنهاد جالبی نیست. وی می گوید: « آنچه محققان به اثبات رسانده اند این است که کاندیدا آلبیکس، قارچی که در لباس زیر اقامت می گزیند، با روش های معمولی شستشو و خشک کردن از بین نمی رود. این بدان معناست که می تواند فرد را مجدداً به عفونت آلوده کند. اما بیشتر زنان مایل نیستند که آشپزخانه اشان در معرض حمله ی لباس زیر قرار گیرد! » پس راه چاره چیست؟
- شورت ها را با برس بشویید
دکتر « کراندال » توصیه می کند برای احتیاط بیشتر، فاق شورت ها را قبل از انداختن در ماشین لباسشویی با یک شوینده ی غیرمعطر و به کمک برس بشوییم. وی هم چنین استفاده از نرم کننده را که موجب تحریک پوست های حساس می شود منع می کند.
- با جوشاندن قارچ ها را بکشید
طبق یک تحقیق دیگر در این زمینه برای از بین بردن کاندیدا می توان شورت ها را قبل از استفاده ی مجدد جوشاند و یا به مدت 24ساعت در مایع سفید کننده قرار داد. شورت ها را قبل از پوشیدن با صابون فاقد مواد معطر بشویید.
- با گرما قارچ ها را از بین ببرید
قارچ کاندیدا در اثر گرما اطوی داغ نیز از بین می رود.

هشدار پزشکی

- تشخیص را به پزشک واگذار کنید.
پزشکان معمولاً قارچ را کشت می دهند و یا ترشحات مهبل را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند؛ زیرا همه ی انواع ترشحات مهبلی از این قارچ نسبتاً بی خطر ناشی نمی شود. هر چیز، از بجا ماندن تامپون در مهبل گرفته تا بیماری های التهابی و خطرناک لگن می تواند چنین علایمی داشته باشد. یعنی: خارش و ترشحات بد بو. از عوامل دیگر می توان از گاردنرلا واژینالیس(4)، (یک عفونت میکروبی)، تریکوموناس(5)، (یک عفونت انگلی) و کلامیدیا(6)، سوزاک(7) و سیفیلیس(8) نام برد. پس بهتر است نقش دکتر را بازی نکنید و تشخیص را به عهده ی متخصص بگذارید.

پی نوشت ها :

1. Candida albicans.
2. تامپون ها برای جذب ترشحات دوره قاعدگی، درون مهبل جای می گیرند و قابل تعویض هستند. « و-پ »
3. وازلین یا پارافین.
4. Gardnerella Vaginalis.
5. Trichomonas.
6. Chlamydia.
7. Gonorrhea.
8. Syphillis.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان