تب زرد چیست؟

تب زرد که به آن جک زرد (yellow jack) و یا طاعون آمریکایی (American Plague) نیز می‌گویند. از واژه‌ی «زرد» به خاطر زردی که بعضی از بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌شود

تب زرد چیست؟

تب زرد که به آن جک زرد (yellow jack) و یا طاعون آمریکایی (American Plague) نیز می‌گویند. از واژه‌ی «زرد» به خاطر زردی که بعضی از بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌شود. در این جا اطلاعاتی بیشتری آورده شده است…
تب زرد چیست؟
تب زرد که همچنین به عنوان جک زرد شناخته می‌شود، در سال 1793، فیلادلفیا را مورد هدف قرار داده و باعث درد و رنج فراوانی شد. انجمن پزشکی فیلادلفیا بدون اطلاع از رابطه بین پشه و پیشرفت بیماری حیران و متحیر مانده بودند. در نهایت، تصمیم گرفته شد که سکنه باید شهر را ترک کنند و سرانجام آب و هوای سرد باعث از بین رفتن این بیماری شد. مجدداً در سال 1802، در طول انقلاب هائیتی، این بیماری مرگبار به سربازان فرانسوی حمله‌ور شد. بیش از نیمی از سربازان از بین رفتند. طولی نکشید که تحقیقات آغاز شد و درک درستی از راه انتشار این بیماری به انسان مشخص شد. در اوایل قرن بیستم، واکسنی برای این بیماری پیدا شد و دیگر اقدامات پیش گیرانه آغاز گردید.
تب زرد چیست؟

شرح و علت

تب زرد یک عفونت ویروسی است که علت ریشه‌ای آن پشه آلوده می‌باشد. این بیماری، همان طور که قبلاً نشان داده شد، بر اساس متون تاریخی که به 400 سال پیش بر می‌گردند، عامل بیماری‌های همه گیر بزرگی در آفریقا و آمریکا بوده است.

مراحل

در مراحل اولیه، فرد آلوده، دچار سر درد، تب، استفراغ، از دست دادن اشتها، و زردی می‌شود. حدوداً ظرف 3 تا 4 روز، ممکن است بهبودی مختصری حاصل شود. مرحله بعدی دوره بهبودی است که در آن تب و علائم ناپدید می‌شوند. بیشتر افراد آلوده در این مرحله بهبود می‌یابند، در حالی که گروهی دیگر که به اندازه‌ی گروه اول خوش شانس نیستند، به فاصله‌ی 24 ساعت وارد مرحله‌ بعدی می‌شوند. آخرین مرحله، دوره مسمومیت است که در آن یک اختلال چند ارگانی صورت می‌گیرد. این دوره صرف نظر از نارسایی کبد و کلیه، خون روی (hemorrhage) یا اختلالات خونریزی، شامل اختلال عملکرد مغز مانند هذیان، تشنج، کما، شوک و مرگ است.

علائم

• تب
• سردرد
• درد در عضلات
• زردی
• خونریزی، که ممکن است به خون روی پیشروی کند.
• چشم، صورت و زبان قرمز
• اختلال عملکرد مغز
• کاهش ادرار
• هذیان
• تشنج
• کما
• استفراغ خون

تشخیص

در مراحل اولیه، تب زرد را می‌توان با بیماری‌هایی مانند مالاریا، حصبه، بیماری‌های ریکتزیایی (باکتریهای تیره‌ى e‏a‏e‏c‏a‏i‏s‏t‏t‏e‏k‏c‏i‏R‏ که‌ عامل‌ بیمارى تیفوس‌ و غیره‌ هستند)، خونریزی تب‌های ویروسی، عفونت‌های آربو ویروسی (arboviral) ، لپتوسپیروز (leptospirosis)یا تب شالیزار، هپاتیت ویروسی، و مسمومیت اشتباه گرفت. به منظور تأیید وجود این بیماری فرد مجبور است بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی اقدام نماید. از چندین آزمایش دیگر نیز برای شناسایی ویروس استفاده می‌شود. در تمامی آزمایشاتی که از بیمار گرفته می‌شود، به وجود کارکنان آموزش دیده‌ی آزمایشگاه نیاز است که قادر به استفاده از تجهیزات و مواد تخصصی باشند.

درمان

درمان خاصی برای تب زرد وجود ندارد. محلول او آر اس و پاراستامول را می‌توان جهت جبران کم آبی و تنظیم تب استفاده کرد. در صورتی که یک عفونت باکتریایی مضاف بر آن وجود داشته باشد، با یک آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

پیشگیری

مهمترین اقدام پیشگیرانه واکسیناسیون است. در مناطقی که هیچ واکسیناسیونی در دسترس نیست، بهتر است که مواظب باشید. اگر خطر رفتن به منطقه‌ای که تب زرد در آن شایع است را به جان می‌خرید، لباسهایی بپوشید که تمام بدنتان را بپوشاند، از مواد دفع پشه استفاده کرده و در پشه بند بخوابید.

مناطق آلوده به ویروس

این ویروس در برخی از مناطق استوایی آفریقا و آمریکا وجود دارد. در قاره‌ی آفریقا، سی و سه کشور، که جمعیت بالای 500 میلیونی را تشکیل می‌دهند در معرض خطر هستند. موارد زیادی ابتلا طی یک سال، گزارش شده است. با وجود این که هیچ موردی در آسیا گزارش نشده، این منطقه نیز به دلیل وجود قابل توجه میمون و پشه، در معرض خطر است.

چه زمانی مراقبت های پزشکی نیاز است

14-10 روز پیش از وارد شدن به یک منطقه‌ی بومی آلوده به بیماری همه گیر، لازم است معاینات پزشکی انجام شود. این کار به این منظور انجام می‌شود که بررسی شود که آیا به واکسیناسیون نیاز دارید یا خیر. چنانچه خود یا اعضای خانواده‌تان از سردرد، تب، درد عضلانی، استفراغ و یا زردی رنج می برید، خصوصاً اگر به منطقه‌ای که در آن تب وجود دارد، مسافرت کرده‌اید، مأمور بهداشت و سلامت را در جریان بگذارید.
منبع مقاله :
متن منابع
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان