ماهان شبکه ایرانیان

یک راهنما برای مراقبت و تعمیر لباس‌ های مردانه

شاید در کمد لباس‌های‌ شما جامه‌ای باشد که از روزهای دانشگاه مورد علاقه‌تان بوده باشد. شاید در حال بیرون از رفتن از خانه و رفتن به یک مهمانی باکلاس یا یک قرار ملاقات مهم هستید که ناگهان دکمه‌ی کت شما از جای خود خارج می‌شود. شاید هم دوست ندارید پول زیادی خرج کنید و دل‌تان می‌خواهد لباس‌های شما بیشتر عمر کنند.

شاید در کمد لباس‌های‌ شما جامه‌ای باشد که از روزهای دانشگاه مورد علاقه‌تان بوده باشد. شاید در حال بیرون از رفتن از خانه و رفتن به یک مهمانی باکلاس یا یک قرار ملاقات مهم هستید که ناگهان دکمه‌ی کت شما از جای خود خارج می‌شود. شاید هم دوست ندارید پول زیادی خرج کنید و دل‌تان می‌خواهد لباس‌های شما بیشتر عمر کنند.

میلیون‌ها دلیل وجود دارند تا نحوه تعمیر درست لباس‌های‌تان را یاد بگیرید. به نظر وسوسه‌کننده به نظر می‌رسد تا وقتی لباسی به نظر غیرقابل تعمیر می‌آید آن را دور بیندازید یا آن را به یک خیاط حرفه‌ای بدهید اما کارهای زیادی را خود شما بدون نیاز به وسیله‌ی خاصی می‌توانید انجام بدهید. باور کنید جیب شما هم از خودتان تشکر می‌کند.

این نکات را به یاد بسپارید تا نحوه تمیز کردن لباس‌های‌تان را یاد گرفته باشید.

حقایق: چگونه لباس‌ خود را تمیز کنیم

دستورالعمل شستن را بخوانید

لیبل لباس

این دستورالعمل‌ها به یک دلیلی آنجا هستند. اگر روی لیبل نوشته شده است که با ماشین لباس‌شویی و آب سرد و بدون لباس رنگی، پشت و رو شسته شود و هرگز آن را در خشک‌کن قرار ندهید و با اتو خشک شود، به آن گوش کنید.

فکر نکنید شما زرنگ‌تر از لیبل هستید. ایده‌آل این است که حتی قبل از خرید لباس دستورالعمل را بخوانید. اگر به نظرتان نمی‌توانید این اصول شستشو و مراقبت را رعایت کنید خرید را انجام ندهید.

دوختن لبه‌ها

دوختن لباس

به خیاط‌تان این را نگویید اما شما می‌توانید از پس لبه‌ها در خانه بربیایید البته در حد اصول اولیه. وقتی یک کار بدون عیب و نقص می‌خواهید البته هیچ جایگزینی برای کار حرفه‌ای نیست اما با کمی دقت می‌توانید طول لباس‌های خود را تنظیم کنید. با اتو کردن هر نوع چروک و مانع روی لباس شروع کنید تا لبه‌ای که ایجاد خواهید کرد دقیق باشد.

اگر هیچ‌گونه گچ یا نشان‌گذاری در دسترس نیست می‌توانید همچنین از اتو برای اندازه‌گیری لبه‌ها بهره ببرید تا عرضی را که مناسب می‌دانید ایجاد کنید. راه‌های مختلفی برای کوک زدن با درجات مختلفی از سختی وجود دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید اما همیشه با قسمت داخلی لبه شروع کنید و رشته‌ انتهایی را گره بزنید.

برخورد با لکه‌ها

لکه لباس

با لکه‌ها باید به سرعت برخورد شود. راهی که برای رفع آنها استفاده می‌شود بستگی به علت لکه و جنس پارچه‌ای که می‌خواهید لکه را از آن بزدایید دارد. اما قانون سرعت العمل یکسان است. برای نتیجه بهتر زودتر دست به کار شوید.

برای افزایش میزان احتیاط هر نوع عملی را قبل از اینکه روی نقطه وقوع لکه پیاده‌سازی کنید از قبل روی همان پارچه در جایی که در معرض دید نیست یا نقاط مخفی امتحان کنید. از گرمای مستقیم استفاده نکنید که عموماً سرعت پخش شدن انواع لکه‌ها را بالا می‌برند و استفاده از حلال‌هایی که نیاز به شستشوی بیش از حد دارند خودداری کنید.

دوختن یک دکمه

دوختن دکمه

همراه اغلب لباس‌ها دکمه‌های اضافی هم عرضه می‌شود که شما را از پیدا کردن دکمه‌ای که مناسب باشد خلاص می‌کنند. تنها وسیله‌ی دیگری که نیاز دارید یک سوزن، نخ و یک وسیله برای برش است.

ابتدا سوزن را نخ کنید و انتهای آن را گره بزنید. سپس به پشت لباس بروید و شروع به ایجاد یک حرف ایکس روی لباس بکنید.

دکمه را روی حرف ایکس قرار بدهید و شروع به وصل کردن بکنید. وسایل دوخت و دوز و دکمه‌های اضافی و نخ‌ها را در محلی که لباس شما قرار دارد بگذارید تا وقتی نیاز داشتید به راحتی عمل دوختن را انجام دهید.

تعمیر درز لباس‌ها

درز لباس

یک سوراخ کوچک روی لباس دلیل مناسبی برای دور انداختن لباس نیست. یک شکاف که به نظر پاره می‌آید یا اینکه درست دوخته نشده است با کمی تلاش دوخته می‌شود. قسمت پاره لباس را پشت و رو کنید.

از یک نخ و یک آهنگ برای دوختن در طول شکاف استفاده کنید. برای اطمینان بیشتر از چند کوک کوچک در همان محل استفاده کنید و با 2 یا 3 گره در انتهای شکاف کار را به پایان برسانید.

این یک کار خیلی ساده حتی برای آماتورهاست و وقتی کار شما تمام شد اصلاً دیده نخواهد شد.

وصله زدن به یک سوراخ

وصله زدن به یک سوراخ

اگر یک سوراخ در جایی به جز یک شکاف ایجاد شد شما نیاز به استفاده از وصله دارید. این راه یکی از زیباترین نوع تمرینات نیست اما کاملاً کاربردی است. در نظر داشته باشید یک وصله گاهی اوقات می‌توانید از داخل زده شود مثل تصویر بالا.

به دنبال یک پارچه‌ی متناسب با پارچه‌ی لباس‌تان بگردید تا هر چه بیشتر با لباس‌ شما ست باشد یا اینکه یک وصله‌ی دکوری را پیدا کنید تا به جای اینکه یک تعمیر به نظر برسد بیشتر به صورت یک عامل زیبایی خود را نشان بدهد. مطمئن شوید که وصله‌ی شما بزرگ‌تر از سوراخی باشد که تعمیر می‌کنید.

بعد از اینکه وصله را دوختید با استفاده از یک اتو آن را در جای خود ثابت کنید. البته می‌توانید از وصله‌هایی که با اتو به لباس می‌چسبند هم استفاده کنید اما انواعی که نیاز به دوختن دارند ساختار محکم‌تری نیز دارند.

زیپ‌های سفت یا خراب

زیپ خراب

یک سری راهنما برای تعمیر زیپ‌های خراب وجود دارد که بد نیست آنها را بدانید اما مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که چطور زیپی را که گیر کرده شل کنید. یک راه استفاده از مداد و مالیدن آن به دندانه‌های زیپ است. اگر این جواب نداد از یک مایع شیشه‌شو، قالب  صابون یا مرطوب‌کننده لب به عنوان روان‌کننده استفاده کنید. گزارش شده بعضی با استفاده از مداد شمعی و شمع هم موفق شده‌اند. در تمام طول زیپ روی دندانه‌ها روان‌کننده را بمالید و خیلی کم زیپ را پایین ببرید. این کار را ادامه بدهید تا زیپ کاملاً باز بشود. حتماً یک نقطه از لباس را انتخاب کنید تا مطمئن شوید روشی که انتخاب کرده‌اید هیچ صدمه‌ی دائمی را به لباس شما نمی‌زند.

رهایی از بوی لباس

بوی لباس

مثل لکه‌ی لباس اینجا هم با توجه به نوع بو درمان شما هم متفاوت خواهد بود. اما استفاده از جوش‌ شیرین یا سرکه یک راه امن برای این کار است. بوی دود و عرق از لباس‌ها با خیساندن لباس در محلول جوش شیرین و آب و یا سرکه و آب از بین خواهد رفت. برای بوهای صنعتی مثل روغن بهتر است لباس خود را یک یا دو روز قبل از شستن درون یک ظرف در بسته نگاه دارید. جوش شیرین و سرکه را زمانی که وقت کافی برای شستن ندارید می‌توانید مستقیماً روی لباس اعمال کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان