ماهان شبکه ایرانیان

نظم و ترتیب در خانه‌داری

بهتر است هر روز مقداری از وقت خود را به مرتب کردن یک بخش از خانه اختصاص دهید.

نظم و ترتیب در خانه‌داری

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

من تنها کسی هستم که در خانواده همیشه همه چیز را مرتب می‌کنم و وسایل اضافی و به درد نخور را دور می‌ریزم. همسرم و فرزندم عادت دارند حتی کاغذهای پاره را نگه دارند. به نظر من هر سال یک‌بار لازم است که دور ریختنی‌ها را واقعاً دور بریزیم و به همه وسائل خانه سامان بدهیم.

از یکی از دوستان‌تان بخواهید که وقتی را به این‌کار اختصاص دهد. گاهی اوقات بهتر است شخص دیگری نیز در فضای خانه‌تان باشد و همه چیز را ببیند. شاید راه حل بهتری در مورد جای دادن وسایل و تغییر موقعیت برخی از آنها به ذهنش خطور کند.

با سرعت کار کنید

با جنب‌و‌جوش فراوان کار کنید. بهتر است هر روز مقداری از وقت خود را به مرتب کردن یک بخش از خانه اختصاص دهید؛ مثلاً روزی یک ساعت. تلفن همراه یا ساعت خود را کوک کنید که 1 ساعت بدون استراحت به کارتان رسیدگی کنید و بعد از یکساعت نیز دست از کار بکشید.

روراست باشید

با خود صادق باشید. از خودتان بپرسید که آیا واقعاً در طول یک سال گذشته از فلان شی یا وسیله استفاده کرده‌اید؟ اگر هنوز نو است و برای دور انداختن کهنه نشده است و یا اینکه حداقل در یک سال گذشته یکی دوبار از آن استفاده کرده‌اید، بهتر است فکر دور انداختن‌شان نباشید، فقط باید آنها را جایی بگذارید که دم دست نباشند و دوروبرتان را شلوغ نکنند.

برای نگهداری و جمع کردن لباس‌‌ها بهتر است قسمتی از کمد را طبقه‌بندی و لباس‌های بزرگتر را از لباس‌های کوچک‌تر جدا کنید. چند کیسه مناسب تهیه کرده و برای آنکه لباس‌ها و حوله‌ها مرتب‌تر به نظر برسند، از آنها در داخل کمد استفاده کنید.

پیشرفت خود را ثبت کنید

برای آنکه همیشه انگیزه داشته باشید، از جاهایی که مرتب کرده‌اید، یک عکس بگیرید. این کار را قبل و بعد از عملیات انجام دهید تا بعد هر دو عکس را با هم مقایسه کنید و به احساس رضایت درونی برسید.

بفروشید

می‌توانید در خانه و یا در حیاط منزل‌تان یک فروش خانگی راه بیندازید. این‌کار هم به اندازه کافی هیجان دارد و مدتی به شما شورونشاط می‌دهد و سرگرم‌تان می‌کند و هم کمک می‌کند تا از فروش وسایل اضافی و بدون استفاده مقداری پول به دست بیاورید و البته مهم‌تر از همه اینکه فضای داخل کمدها و اتاق‌ها باز شده و باعث ایجاد سر در گمی در ذهن نمی‌شود.

از گام‌های کوچک‌تر شروع کنید

اگر کار مرتب کردن کشوها، کمدها، کابینت‌ها و . . . کمی طول کشید، ناراحت نشوید. سعی کنید گام‌های کوچک بردارید و هر روز تعدادی از کشوها را مرتب کنید شاید کمی کارتان طولانی شود، اما در نهایت تمام اتاق‌ها با تمام جزئیات‌شان مرتب می‌شوند.

روی برخی وسایل را کدبندی کنید یا نام وسایل را روی جعبه‌ها بنویسید

گاهی اوقات برای مشخص کردن برخی وسایل که از آنها کمتر استفاده می‌کنید و به همین دلیل داخل جعبه گذاشته‌اید، بهتر است از برچسب‌های رنگی و یا هر علامت دیگری استفاده کنید تا به هنگام نیاز مستقیم فقط به سراغ همان جعبه بروید و دوباره نظم وسایل‌تان را بر هم نزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان