نقش غذای چرب در چاق شدن

دانشمندان هنوز هم نمی‌دانند چرا برخی چاقند و پاره‌ای لاغر. معلوم است که رژیم غذایی در این مسئله نقش دارد، اما به گفتۀ پژوهشگران دانشگاه ایندیانا، امکان دارد این نقش پیچیده‌تر از آن باشد که نخست گمان می‌رفت

نقش غذای چرب در چاق شدن

دانشمندان هنوز هم نمی‌دانند چرا برخی چاقند و پاره‌ای لاغر. معلوم است که رژیم غذایی در این مسئله نقش دارد، اما به گفتۀ پژوهشگران دانشگاه ایندیانا، امکان دارد این نقش پیچیده‌تر از آن باشد که نخست گمان می‌رفت. " پژوهش‌هایی که به تازگی صورت گرفته‌اند نشان می‌دهد که نقش میزان چربی غذا در چاقی بسیار بیش‌تر از میزان کل کالری مصرفی است.
وین میلر و همکارانش رژیم غذایی و میزان ورزش 107 مرد و 109 زن را بررسی کردند. پژوهشگران پس از آن که به داوطلبان یاد دادند چگونه مقدار هریک از مواد غذایی را که می‌خورند حساب کنند، از آن‌ها خواستند تا غذایی را که روز گذشته خورده‌اند به خاطر آورند، غذای دو روز آینده را نیز یادداشت کنند، و از روی این اطلاعات اعلام کنند که بیشتر چه نوع غدایی را دوست دارند. میلر و همکارانش گزارش داده‌اند که تنها اختلاف چشم گیر بین رفتار تغذیه‌ای افراد چاق و لاغر در این بود که کالری خود را از چه غذایی تامین می‌کردند. مردان و زنان لاغر 29 درصد کالری خود را از چربی و 53 درصد آن را از قند به‌دست می‌آورند، اما برعکس افراد چاق 35 درصد انرژی‌شان را از چربی و فقط 46 درصد آن را از قند تامین می‌کردند.
دانشمندان دریافتند که افراد چاق به ازای هر کیلوگرم وزن بدنشان، کالری کمتری مصرف می‌کردند. ضمنا اگرچه افراد لاغر بسیار بیش‌تر ورزش می‌کردند، اما نباید این تنها اختلاف وزن دو گروه باشد. وی به مطالعاتی که گروهش در 1984، 1987 انجام داد اشاره می‌کند، که در آن‌ها افزایش چربی بدن موش‌هایی که 40درصد کالری خود را از چربی می‌گرفتند دو برابر بیش‌تر از جانورانی بود که همان مقدار کالری – یا حتی بیش‌تر- را مصرف می‌کردند، ولی فقط 11 درصد انرژیشان از چربی بود. ظاهرا این تحقیق جدید نشان می‌دهد که یافته‌های این دو مطالعۀ جانوری را می‌توان به انسان تعمیم داد: در میان کسانی که کالری یکسانی مصرف می‌کنند، کسانی چاق‌ترند که معمولا چربی بیش‌تری می‌خورند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر