موضوعی که هیچکس در خصوص نگهداری مؤثر میوه و سبزیجات به شما نگفته است

روش‌های اتخاذ شده جهت نگهداری میوه و سبزیجات در حفظ حداکثر مواد مغذی، بافت و طعم آنها بسیار اهمیت دارد

موضوعی که هیچکس در خصوص نگهداری مؤثر میوه و سبزیجات به شما نگفته است


روش‌های اتخاذ شده جهت نگهداری میوه و سبزیجات در حفظ حداکثر مواد مغذی، بافت و طعم آنها بسیار اهمیت دارد. بنابراین نکات اولیه‌ی نگهداری میوه و سبزیجات را آموخته و آنها را جهت افزایش عمر مفید مواد غذایی تازه پیاده سازید.
راه ساده‌ی حفظ سلامتی و کنترل وزن وارد نمودن میوه و سبزیجات تازه به رژیم غذایی است. با در نظر گرفتن این موضوع، بسیاری از ما عادت به خرید مواد غذایی تازه‌ی خیلی زیاد و روی هم انباشته کردن آنها داریم. اما بخش تأسف برانگیر این است که این مواد غذایی خراب شده و چاره‌ای جز به دور انداختن آنها در سطل آشغال نداریم. همین حالت برای سبزیجات در طول فصول برداشت رخ می‌دهد. از اینرو اطلاع مختصری از چگونگی حفظ میوه و سبزیجات راهی طولانی را در بهره بردن از مواد غذایی سالم و تازه نگاه داشتن آنها برای روزهای بیشتر طی خواهیم کرد.
چگونه میوه و سبزیجات را به طور صحیح نگهداری کنیم؟
به هنگام ذخیره و نگهداری میوه و سبزیجات دو عامل مهمی که بایستی در نظر بگیریم، محدوده‌ی دمایی و سطح رطوبت می‌باشند. اما کدامیک بهتر است، قرار دادن آنها در یخچال و یا نگه داشتن‌شان روی میز آشپزخانه؟ جواب این سئوال به نوع میوه و سبزیجات مورد نظر بستگی دارد. برخی از آنها در دمای پایین برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شوند در نتیجه لازم است که آنها را در یخچال نگهداری کنید. در مقابل سایر میوه و سبزیجات در دمای اتاق به خوبی حفظ می‌شوند.

نگهداری در یخچال فریزر

اکثر میوه و سبزیجات را می‌توان به طور مستقیم در کشو یخچال (در محدوده‌ی دمایی 32 تا 36 درجه فارنهایت و یا 0 تا 2 درجه سانتیگراد) نگهداری کرد، در حالی که برخی از آنها پیش از قرار گرفتن در یخچال نیاز به آماده سازی دارند. در خصوص مارچوبه، ساقه‌ها را در یک پارچه‌ی کتان مرطوب گذاشته و سپس در یخچال قرار دهید. و اما در مورد سبزیجات آشپزخانه‌ای اجازه دارید که آنها را در یک لیوان آب به حالت ایستاده قرار داده و بالای آنها را با کیسه فریزر بپوشانید و آنگاه در یخچال نگهداری کنید.
میوه‌های مناسب برای نگهداری در یخچال: انجیر، انار، انگور، سیب، انبه، کران بری، توت فرنگی، تمشک، بلوبری، گیلاس، کیوی، هلو، آلو، گلابی و شلیل.
سبزیجات مناسب برای نگهداری در یخچال: آرتیشو، کاهو، قارچ، لوبیا سبز، کلم بروکسل، گل کلم، کرفس، پیازچه، ذرت، کاهو، کلم بروکلی، نخود فرنگی، تربچه، مارچوبه، سبزیجات برگ دار، چغندر، هویج، کلم، تره فرنگی، اسفناج و کدو.

نگهداری در آشپزخانه

این روش نگهداری مناسب میوه و سبزیجاتی است که در صورت نگهداری در دمای اتاق مدت زمان بیشتری حفظ می‌شوند. به عنوان مثال، نگهداری گوجه فرنگی در جایی گرم بهتر است و چنانچه به طور اتفاقی آن را در یخچال قرار دهید، طعم خود را از دست داده و نرم و وارفته می‌شود. بنابراین آن را در دمای اتاق نگهداری کرده و ترجیحاً درون یک سبد پلاستیکی قرار داده و پایه‌ آن رو به بالا باشد. در مورد صیفی‌جات، پس از نگهداری در یخچال گوشت آنها کمی لاستیکی می‌شود.
میوه‌های مناسب نگهداری در آشپزخانه: صیفی‌جات، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، آووکادو، نارگیل، موز و سیب.
سبزیجات مناسب نگهداری در آشپزخانه: کدو حلوایی، شلغم روغنی، کدو اسکواش، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان و فلفل.

روش نگهداری ترکیبی

میوه‌هایی که معمولاً به شکل نارس خریداری می‌شوند، آنها را گذاشته تا برسند و در یخچال نگهداری می‌کنند. برای آنکه میوه برسد، آنها را به مدت 1 تا 2 روز بر روی میز آشپزخانه با دمای اتاق (به دور از نور مستقیم خورشید)‌ قرار دهید. در این مرحله می‌توانید آنها را مورد استفاده قرار دهید. در غیر این صورت با نگهداری آنها در یخچال تاریخ مصرفشان را افزایش دهید. در صورتی که قصد دارید ریواس را نگهداری کنید، آن را درون یک کیسه پلاستیکی پیچیده و در یخچال قرار دهید.
میوه‌هایی که نیاز به رسیدن دارند: هلو، گلابی، زردآلو، شلیل، انبه، استار فروت، طالبی، خربزه درختی، خرمالو، موز و آووکادو.

 

 

نگهداری در سرداب

برخی از سبزیجات ریشه‌ای را می‌توان به مدت چندین ماه در زیرزمین نگهداری کرد. این سبزیجات به شرایط خشک، محیطی تاریک، جایی خنک و دارای تهویه نیاز دارند. در نتیجه این شرایط اولیه به عنوان بهترین محل نگهداری چنین سبزیجاتی عمل می‌کنند. هنگامکی که آنها را در معرض هوای گرم و نور قرار دهیم، احتمال زیادی وجود دارد که جوانه بزنند.
سبزیجات مناسب نگهداری در انبار زیرزمینی: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، پیاز، سیر، زنجبیل، بلوط، کدو حلوایی، و کدو اسپاگتی.
نکات اولیه جهت ذخیره و نگهداری میوه و سبزیجات
• با آنکه اکثر میوه و سبزیجات تازه به شرایط آب و هوایی مرطوب جهت نگهداری نیاز دارند، رطوبت موجب تغییر در فعالیت آنزیم، بافت، طعم و مزه شده و منجر به خراب شدن آنها می‌گردد.
• به منظور نگهداری میوه و سبزیجات در یخچال، آنها را در کیسه‌های پلاستیکی منفذ دار گذاشته و در کشو نگهداری کنید.
• در صورت امکان، میوه و سبزیجات را به طور جداگانه نگهداری کنید. در غیر این صورت، طعم سبزیجات را برداشته و طعم خوشایند آنها را کاهش می‌دهند.
• بعضی از میوه‌‌ها را می‌توان هم در دمای اتاق و هم جای خنک نگهداری کرد. اجازه دهید مثالی از سیب عنوان کنیم که می‌تواند در یخچال و یا آشپزخانه نگهداری شود.
• به منظور تسریع در روند رسیدن میوه (به عنوان مثال آوکادو) می‌توانید از میوه‌های رسیده‌ای استفاده کنید که به مقدار زیاد اتیلن تولید می‌کنند (به عنوان مثال سیب) به طور دقیق آنکه یک سیب را در یک پاکت کاغذی همراه با آووکادو به منظور تسریع در عمل رسیدن نگهدارید.
• به منظور جلوگیری از رسیدن بیش از حد میوه و سبزجات رسیده، آنها را به صورت جدا از هم نگهداری کنید. در غیر این صورت با تولید گاز اتیلن به فاسد شدگی ماده‌ی غذایی می‌افزایند.
• همیشه سبزیجات ریشه‌ای را از یکدیگر جدا نگهدارید. به عبارت دیگر، پیاز و سیب زمینی را با یکدیگر در سرداب نگهداری نکنید. روشهای بیشتر حفظ مواد غذایی را مطالعه نمایید.
خواه سبزیجات را از بازار محلی خریداری کرده و یا آنها را جمله‌ای از باغچه چیده باشید، نگهداری آنها به طور صحیح جهت افزایش عمر مفید آنها ضروری است. از آنجا که انواع توت‌ها و آناناس خیلی زود خراب می‌شوند، به محض آنکه رسیده شدند آنها را مصرف کنید تا بیشترین مواد مغذی را دریافت دارید. برای هم میوه و هم سبزیجات، این نکته را در نظر داشته باشید که مواد غذایی قدیمی را ابتدا و به دنبال آن انواعی که به تازگی خریداری کرده‌اید را مصرف کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر