چرا باید از فریاد زدن برسر فرزندانمان اجتناب کنیم _ بخش اول

هیچ کسی از افراد عصبانی که دائما فریاد می‌زنند، خوشش نمی‌آید

تربیت فرزندان

هیچ کسی از افراد عصبانی که دائما فریاد می‌زنند، خوشش نمی‌آید. از بچگی، والدین ما سعی می‌کردند به ما بیاموزند تا با همه با احترام صحبت کنیم و صدایمان را بالا نبریم و از فریاد زدن برسر کسانی که با ما به آرامی حرف می‌زنند، بپرهیزیم. اما چه می‌شود که گاهی خود والدین این نکته را فراموش کرده و به سراغ این عادت زشت رفته و با فریاد کشیدن سعی می‌کنند فرزندانشان را تربیت کنند؟

ما در گزارشی دو قسمتی قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. این بخش اول گزارش ماست:

گاهی وقتها پیش می‌آید که صبورترین والدین هم نمی‌توانند خودشان را در لحظات خشم کنترل کرده و سر فرزندانشان فریاد می‌کشند. معمولا این یاغی گری‌ها و یا لجبازی‌های کودک است که کار را به اینجا می‌کشاند. اگر این اتفاق تبدیل به یک امر عادی شد چه کنیم؟ آیا می‌توان فرزندان را بدون داد زدن تربیت کرد؟

 تربیت درست فرزند

پاسخ این سوال مثبت است، اگر چه کار ساده‌ای نیست. میرئیا ناواررو ورا، مدیر مرکز روانشناسی و گفتاردرمانی El Teu Espaiدر این رابطه می‌گوید:« به خودکنترلی و صبر زیادی نیاز است. آموزشها به زمان نیاز دارند و نقش ما به عنوان والدین این است که به کودکانمان نکاتی را بیاموزیم که در بزرگسالی به کار آنها خواهند آمد. ولی گاهی وقتها کار برای ما سخت می‌شود. تربیت فرزندان بدون داد و فریاد، هم در حقیقت انتقال همین پیغامها، با لحنی ملایم‌تر است. ساده است.نه؟»

دلایل زیادی وجود دارد که به تربیت فرزندان بدون داد و فریاد رای می‌دهد. خانم ناواررو این دلایل را در سه دسته، طبقه بندی کرده است:

* اگر می‌خواهید احترام را به فرزندتان بیاموزید، باید با او با احترام رفتار کنید. اگر سر او داد بزنید، به او احترام نگذاشته اید و به او نشان می‌دهید که برای حل مشکلات و اختلافات، باید با خشونت رفتار کرد.

 تربیت درست فرزند

* اگر بر سر فرزندتان فریاد بکشید، او حرف شما را گوش نخواهد کرد. آنها به فریادهای شما عادت خواهند کرد و اثرگذاری این فریادها به مرور زمان از بین خواهد رفت. وقتی این طور شد، چه کنیم؟ بلندتر فریاد بزنیم؟ به علاوه باید در نظر داشت که فریاد زدن باعث می‌شود که افراد به صورت خودکار و اتوماتیک گوش‌هایشان را ببندند و به حرف شما گوش ندهند. چرا که نمی‌خواهند آنچه که شما بدین ترتیب، قصد آموختن به آنها دارید را بشنوند.

*با هر فریاد، اقتدار مثبتتان را از دست می‌دهید. متخصصان در این باره می‌گویند: « اگر سعی کنیم که فرزندانمان با احترام از ما حرف‌شنوی داشته باشند خیلی ساده‌تر است تا اینکه کاری کنیم که آنها به خاطر ترس از ما اطاعت کنند. در عین حال این روش خیلی کاربردی‌تر نیز هست. چرا که اطاعت از سر ترس، درنهایت به یاغی گری منتهی خواهد شد.»


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان