ماهان شبکه ایرانیان

بررسی «شاه آرتور: افسانه شمشیر»:ردایِ اَکشنی مدرن بر تن افسانه‌ای قدیمی

افسانه شاه آرتور، شمشیر افسانه‌ایش اِکس کالیبور، شوالیه‌های میزگردش، مرلین، جادوگران اهریمنی و&#۸۲۳۰; یکی از مشهورترین داستان‌های تاریخیِ آمیخته به افسانه‌ در تمدنِ سلتی‌هاست (قبایل هندواروپایی جنگ‌جوی چادرنشین ساکن اروپایِ مرکزی در حدود سال ۷۰۰ قبل از میلاد و در طول قرن چهارم ق

افسانه شاه آرتور، شمشیر افسانه‌ایش اِکس کالیبور، شوالیه‌های میزگردش، مرلین، جادوگران اهریمنی و… یکی از مشهورترین داستان‌های تاریخیِ آمیخته به افسانه‌ در تمدنِ سلتی‌هاست (قبایل هندواروپایی جنگ‌جوی چادرنشین ساکن اروپایِ مرکزی در حدود سال 700 قبل از میلاد و در طول قرن چهارم ق. م به بالاترین نقطه نفوذ و استیلای خود رسیدند و از بریتانیا تا آسیای کوچک گسترش یافتند). اسطوره‌های سلتی در ادبیات اولیه ولزی و ایرلندی حفظ شده‌اند و پوسید و نیوس (حدود 531-05 ق. م) و دیگر نویسندگان کلاسیک به وصف آن‌ها پرداخته‌اند. آرتور بی‌گمان نامدارترین قهرمان سلتی است. او در سده میانی بسیار نامدار بود و دستاوردهای یاران او، شهسواران میزگرد، در سراسر اروپای باختری، ورد زبان‌ها بود. آرتور پندراگون پادشاه افسانه‌ای و دادگستر که در دوره ناشناخته‌ای از سده‌های میانی (سده ششم تا شانزدهم) بر بریتانیا فرمانروایی می‌کرد. به گفته‌ای او کسی بود که از بریتانیای سده ششم در برابر یورش ساکسون‌ها محافظت کرد؛ و پس از آن به نام نخستین پادشاه بریتانیا تاج‌گذاری کرد. آرتور پس از بر تخت نشستن شوالیه‌هایی را که پس از آن به نام دلاوران میزگرد شناخته شدند به دور خود گردآورد و به کمک آن‌ها کوشید آرامش و پناه را به کشور بازگرداند.
غنا و جذابیت این افسانه دست‌مایه خوبی برای ادبیات، نمایش و سینما می‌سازد و تاکنون بسیاری از هنرمندان را وسوسه کرده تا خوانش خود را از آن بسازند. تاکنون بیش از 58 فیلم سینمایی، 13 سریال تلویزیونی، 16 انیمیشن و 6 بازیِ ویدئویی بر اساس افسانه شاه آرتور یا با الهام از آن ساخته‌شده. «شاه آرتور: افسانه شمشیر» جدیدترین فیلم سینمایی است که بر اساس این افسانه ساخته شد.«شاه آرتور: افسانه شمشیر» King Arthur: Legend of the Sword محصول مشترک آمریکا و استرالیا، فیلمی در ژانر حماسی/ فانتزی به کارگردانی گای ریچی Guy Ritchie و نویسندگی ریچی، جوبی هارولد Joby Harold و لیونل ویگرام Lionel Wigram است. فیلم اولین بار در تاریخ 8 می 2017 در تئاتر چینی تی‌سی‌ال” به نمایش درآمد و پس از آن در تاریخ 12 می 2017 به فرمت 2D و RealD 3D در سراسر آمریکا به اکران عمومی گذاشته شد. فروش جهانی فیلم به رقم 146 میلیون دلار رسید (بودجه ساخت آن 175 میلیون دلار بود)
داستان فیلم:ورتیگرن برادر خائن و تشنه‌ی تاج‌وتخت اُتر پندراگون، پادشاه بریتانیا، کودتایی ترتیب می‌دهد و با قربانی کردن همسرش السا تبدیل به شوالیه‌ی اهریمنی می‌شود و اُتر و همسرش را می‌کشد. تنها بازمانده این حمله پسر اُتر، آرتور است که در قایقی از آنجا دور شده و سر از لندنیوم درمی‌آورد، جایی که توسط گروهی از زنان خودفروش بزرگ می‌شود. آرتور بزرگ می‌شود و تبدیل به یک جنگنده ماهر و خیابانی می‌شود. روزی او و دوستانش با وایکینگ‌ها و سربازان ورتیگرن برای محافظت از یک زن خیابانی درگیر می‌شوند. او سعی می‌کند که از شهر بگریزد اما دستگیر می‌شود و در کشتی با صدها مرد دیگر که همه حدوداً هم‌سن او هستند قرار می‌گیرد. آن‌ها را به کملوت می‌برند و همه را مجبور می‌کنند تا سعی کرده و شمشیری را از سنگی بیرون بکشند. آرتور موفق می‌شود که شمشیر را بیرون بکشد اما خیلی سریع مغلوبِ قدرت شمشیر شده و بی‌هوش می‌شود. ورتیگرن با او در سیاه‌چال ملاقات می‌کند و هویت واقعی او و پدر مادرش را برایش آشکار می‌کند. در همین حال یک جادوگر زن (مِیج) خود را به‌عنوان یکی از دستیاران مرلین جادوگر بزرگ به سِر بدیویر، ژنرال سابق اُتر، معرفی می‌کند. هنگامی‌که قرار بود آرتور را اعدام کنند او با استفاده از جادویش مراسم را به هم میزند و مردانِ بدیویر آرتور را نجات می‌دهند…
بازیگران فیلم:
چارلی هونام Charlie Hunnam در نقش شاه آرتور King Arthur پسر اُتر
جود لا Jude Law در نقش ورتیگرن Vortigern برادر اُتر و عموی آرتور
آسترید برژه-فریسبه Àstrid Bergès-Frisbey در نقش “مِیج “the Mage، زنی که برای مرلین کار می‌کند و برای کمک به آرتور و گروه مقاومت آمده
جایمن هانسو Djimon Hounsou در نقش سِر بدیویر Sir Bedivere، رهبر گروه مقاومت و از شوالیه‌های سابق اُتر
اِیِدن گیلن Aidan Gillen در نقش گوزفت بیلGoosefat Bill، یک کمانگیر ماهر، دوست بدیویر و از شوالیه‌های سابق اُتر
اریک بانا Eric Bana در نقش اُتر پندراگون Uther Pendragon پادشاه بریتانیا و پدر آرتور
کینگزلی بن اَدیر Kingsley Ben-Adir در نقش سِر تریستان Sir Tristan دوست کودکی آرتور
تام وو Tom Wu در نقش سِر جورج Sir George، مربی و معلمِ آرتور و یک مبارز ماهر
کتی مک‌گراث Katie McGrath در نقش السا Elsa همسر ورتیگرن و بعد دخترش کاتیا Catia
آنابل والیس Annabelle Wallis در نقش مگی Maggie ندیمه ورتیگرن که به گروه مقاومت کمک می‌کند
دیوید بکام David Beckham گای ریچی کارگردان تهیه‌کننده و نویسنده 49 ساله انگلیسی که به خاطر فیلم‌های جنایی و اکشنش مشهور است نویسندگی و کارگردانی این اثر را به عهده داشته. گای ریچی بعد از اینکه فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را در کودکی می‌بیند تصمیم می‌گیرد که یک فیلم‌ساز شود. او که هیچ علاقه‌ای به تحصیل نداشته مدرسه راهنمایی را ترک می‌کند و در نیمه دهه نود میلادی با کارگردانی آگهی‌های تبلیغاتی وارد صنعت سینما می‌شود. او اولین فیلم کوتاهش را در سال 1995 می‌سازد که سرمایه گزارانش را تحت تأثیر قرار داده و در ساخت اولین فیلم بلند او به نام «قفل، انبار و دو بشکه باروت» 1998 Lock, Stock and Two Smoking Barrels کمک می‌کنند. گای ریچی به‌عنوان فیلم‌سازی صاحب سبک شناخته می‌شود. فیلم‌های ریچی پر از صحنه‌های پرالتهاب و همراه با دیالوگ‌های منحصربه‌فردی است که خشونت و طنز را باهم می‌آمیزد. از فیلم‌های مهم او می‌توان به «قاپ‌زنی» Snatch 2000، «راکنرولا» 2008 RocknRolla، «شرلوک هولمز» 2009 Sherlock Holmes و «شرلوک هولمز بازی سایه‌ها» 2011 Sherlock Holmes: A Game of Shadows اشاره کرد.«شاه آرتور: افسانه شمشیر» درمجموع بیشتر نقدهای متوسط گرفته. سایت “روتن تومیتوز “ امتیاز 28 از 100 را بر اساس 201 ری‌ویو داده؛ اما سایت “متاکریتیک ” با فیلم مهربان‌تر بوده و امتیاز 41 از 100 را بر اساس 45 نقد (6 نقد مثبت، 28 نقد متوسط و 11 نقد منفی) به فیلم داده. مخاطبین در “سینمااسکور “ امتیاز “B+” را “A+ تا  F به فیلم داده‌اند. فیلم در سایت “آی ام دی بی “ امتیاز متوسط 6٫9 از 10 را دریافت کرده.
جیمز بِراردینِلی James Berardinelli از مجله “ریل ویوز ” ReelViews فیلم را تحسین کرده و می‌گوید:

 کارگردان با ساخت «شاه آرتور: افسانه شمشیر»، از روی چیزی اقتباس یا بازسازی نمی‌کند. این نسخه او از داستان مبدأ آرتور است و اگر هیچ‌چیز دیگری هم نداشته باشد؛ این فیلم پرتحرک و جذاب است .

آلن سالکین Allen Salkin منتقد مجله “نیویورک دیلی نیوز ” New York Daily News می‌گوید:

 تفسیر جدید فیلم از سال‌های اولیه افسانه پادشاه زیبا و فریبنده است و با وجود عدم توسعه کاراکترها، توانسته است این کمبود را با قهرمانی‌ها و شمشیرزنی‌های وحشیانه و سرگرم‌کننده جبران کند .

این فیلم را می‌توانید با دوبله اختصاصی در نماوا تماشا کنید

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان