به گزارش ایسنا و به نقل از یو.دبلیو نیوز، ادعا میشود دولت دانمارک قصد دارد طی مدت 5 سال، از سال 2016 تا 2021 مبلغ 14.7 میلیارد کرون دانمارک (2.4 میلیارد دلار) بودجه بخش آموزش عالی را کاهش دهد.
این کاهش متاثر از اعلام بودجه سال 2018 است که توسط "لارس لوک راسموسن" نخست وزیر و دولت "VLAK" وی)ائتلاف سه حزب ونستر یا لیبرال چپ، اتحاد لیبرال و حزب محافظه کار) اعلام شده و حاکی از کاهش 2 درصدی بودجه دانشگاهها تا سال 2021 است.
"EA" در بیانیهای در صفحه فیسبوک خود اظهار داشت: کاهش بودجه منجر به افت شدید کیفیت در کل نظام آموزش و پرورش شده است. ما شاهد تعداد زیادی اخراجها، عدم برگزاری دورههای مختلف، افزایش تعداد اعضای کلاسها و بدتر شدن زیرساختهای علمی هستیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: این اول ماجراست. دولت "VLAK" در حال کاهش بودجه و اعلام کاهش بیشتر در سیستم تامین مالی دانشجویان موسوم به "SU" است. اما تا هنوز امیدی برای نگهداری همین کیفیت باقیمانده هست، باید این روند را متوقف کنیم. ما میخواهیم کیفیت آموزش عالی را بالا ببریم و میخواهیم سیاستمداران درک کنند که این کاهش بودجهها کوتهبینانه است. سیاستمداران باید درک کنند که باید جاهطلبی سیستم آموزشی را برای آینده دانمارک افزایش دهند.
اعتراضات "EA" حاوی این پیام و شعار اصلی است: افزایش کیفیت، توقف کاهش بودجه، نگه داشتن "SU".
براساس خبرنامه آنلاین دانشگاه کپنهاگ(Uniavisen)، کل کاهش بودجه دانشگاه کپنهاگ از سال 2016 تا 2021، 930 میلیون کرون خواهد بود و تنها در سال 2018 این دانشگاه مبلغ 123 میلیون کرون از بودجه کلی 2.1 میلیارد کرونی را از دست خواهد داد.
در قانون مالی سال 2018، بودجه سالانه برای هر دانشجو در 68 هزار و 700 کرون تعیین شده که از رقم 75 هزار و 800 کرون در سال 2012 پایینتر است. به دنبال طرح بودجه برای سال 2021، متوسط تخصیص سرانه برای هر دانشجو در سال 2021، مبلغ 64 هزار و 900 کرون خواهد بود که بیانگر کاهشی 14 درصدی در بیش از 9 سال است.
در برنامه بودجه، 10 میلیون کرون (1.6 میلیون دلار) برای تحقیق در مورد چگونگی اندازهگیری کیفیت و نحوه طراحی آموزش عالی برای موفقیت بیشتر آموزش، اشتیاق و شدت مطالعه تعیین شده است.
"سورن پیند" وزیر آموزش عالی و علوم دانمارک هنگام اعلام برنامه بودجه گفت: من از اولین روز در این وزارتخانه میخواستم تمرکز بیشتری بر کیفیت در آموزش عالی داشته باشم. دانمارک از بهبود کیفیت به جای تمرکز بر تعداد فارغ التحصیلان، بهره خواهد برد.
در کنفرانس آموزش عالی در مورد کیفیت در آموزش عالی در "نور نیسوم" در اوایل ماه سپتامبر، "پیند" از نیاز به ایجاد یک کیفیت عالی و اصیل دانمارکی، هم سطح با کیفیت در طراحی مبلمان و رستورانهای مشهور دانمارک که 4 سال متوالی است که به عنوان بهترین رستورانهای دنیا شناخته میشوند، حرف زد.
دولتهای مختلف در طول دو دهه گذشته به شدت با اصلاحات دانشگاهی کار کردهاند، بخصوص از طریق کمیسیونهای تخصصی و کارآمد گسترده، کمیسیون بهرهوری، کمیسیون کیفیت و دیگر کمیسیونها.
این کمیسیونها نمایندگان زیادی از دانشگاهها و انجمنهای حرفهای و دانشجویان داشته و توسط کارشناسان خارجی مستقل از دولت هدایت شدهاند.
کمیسیون جدید کیفیت، که در ماه مه سال جاری تاسیس شد، توسط مقام ارشد وزارت آموزش و علوم اداره میشود.
کمیسیون شامل نمایندگان انجمنهای حرفهای دانمارک و مؤسسات آموزش عالی میباشد.
"ثنا مهین دوست"، رییس اتحادیه دانشجویان دانمارک (DSF) و نماینده "EA" گفت: این موضوع که ما در کمیته کیفی که در دانشگاههای آینده را شکل میدهد، نماینده نداریم، عمیقا نگران کننده است. این نشان میدهد که دولت در هنگام بحث در مورد آموزش، دانشجویان را همگام با احزاب به رسمیت نمیشناسد.
وی افزود: حرفهای دولت در مورد آموزش عالی دانمارک در سطح جهانی، با توجه به کاهش 2 درصدی تا سال 2021، مضحک است. چرا که فقط نزدیک به یک میلیارد کرون از بودجه دانشگاه کپنهاگ طی سالیان آتی کاسته خواهد شد. این یک خیانت است که دولت دائما در حال کاهش بودجه است و در عین حال به مردم میگوید در آموزش عالی سرمایهگذاری میکند. این کار درست نیست.
وی گفت: با وجود این که دانشگاهها پیروی میکنند و فعالیتهای خود را با چارچوب اقتصادی هر ساله سازگار میکنند، باز هم با کاهش بودجه روبرو میشوند. غیر ممکن است تصور کنید که دانشگاه آینده، نوآوریهای تکنولوژیکی، آموزش بهتر و تحقیقات عالی کم هزینه را توسعه خواهد داد.
"جاکوب فالسنگ"، سردبیر آموزشی روزنامه " Politiken" دانمارک، گفت: تعجب آور نیست که دانشجویان اعتراض دارند. کاهش بودجه به مشکلات کیفی در آموزش عالی منجر خواهد شد و به این دلیل که این کاهشها نامعلوم هستند، تاثیرات جدی بر کل بخش میگذارند.
اما نخست وزیر می گوید: کیفیت فقط در مورد پول نیست، بلکه در مورد این است که پول را چگونه هزینه میکنیم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم. وقتی با استادان و دانشجویان ملاقات میکنم، اغلب نمونههایی از نحوه عملکرد کارآمد استادان را میشنوم. مثلا آموزش بهتر با استفاده از ابزارهای دیجیتال. پس مهم است که ما به دنبال تعادل بین کیفیت و بهرهوری در موسسات آموزش عالی باشیم.
وی افزود: کمیته کیفیت یک وظیفه مهم در کمک به تبیین اینکه چگونه آموزش دانشگاهی آینده باید سازماندهی شود، دارد. زیرا بازار کار به طور قابل توجهی تغییر میکند. بازار کار آینده نیازمند افرادی است که میتوانند همدلی و خلاقیتی را به کار اضافه کنند که ماشینها نمیتوانند. در آینده شما نیز باید به طور مداوم آموزش دهید. اینها مسائلی است که کمیسیون در حال کار بر رون آن است و البته، انتظارات زیادی از این کمیته دارم.