فوائد سلامتی بخش لیمو

لیمو میوه‌ی آبدار و خوشمزه‌ای است که جهت تهیه‌ی نوشیدنی‌هایی مانند آیس تی (چای سرد) و لیموناد مورد استفاده قرار می‌گیرد

فوائد سلامتی بخش لیمو

لیمو میوه‌ی آبدار و خوشمزه‌ای است که جهت تهیه‌ی نوشیدنی‌هایی مانند آیس تی (چای سرد) و لیموناد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جهت طعم بخشیدن به غذاهای مختلف و به عنوان چاشنی بسیاری از سالادها از آن استفاده می‌شود. لیمو غیر از مصارف آشپزی، دارای فوائد بسیار در سلامت است که اجازه دهید به حقایق تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخشی آن نگاهی بیاندازیم.
بنابراین، چه مواد تشکیل دهنده‌ای در لیمو وجود داشته که این اندازه فوائد سلامتی بخش را فراهم می‌سازد؟ چرا این میوه برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به چه علت مصرف آن به فردی توصیه می‌شود که دچار گلو درد و یا عفونتهای بینی شده است؟ در این بخش حقایق تغذیه‌ای و فوائد سلامتی بخش لیمو بر بدن و پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

حقایق تغذیه‌ای

همه می‌دانند که لیمو سرشار از ویتامین C است، در جدول ذیل مقدار ویتامین C و سایر مواد مغذی موجود در هر 108 گرم از 1 عدد لیموی بدون هسته، معرفی می‌کنیم.

مواد مغذی ارزش روزانه

ویتامین A 1%
ویتامین C 139%
تیامین 4%
ویتامین B6 6%
ریبوفلاوین 3%
نیاسین 1%
کلسیم 7%
آهن 4%
اسید پانتوتنیک 3%
پتاسیم 4%
فسفر 2%
منیزیم 3%
روی 1%
مس 14%

فواید سلامتی بخش

آب لیمو حاوی 5 درصد اسید سیتریک است، و به همین دلیل دارای طعم ترش می‌باشد، اما در واقع یکی از قلیایی‌ترین مواد غذایی بوده و جهت بازگرداندن تعادل بدن برای افرادی که به رژیم غذایی اسیدی عادت دارند مفید می‌باشد.
آنتی اکسیدانی بسیار عالی: این میوه حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین C است که آنتی اکسیدانی بسیار عالی به شمار می‌رود. آنتی اکسیدان‌ها همانند جاروب و یا گندیده خوار در برابر رادیکالهای آزاد موجود در بدن که موجب پیری و سایر مشکلات سلامتی می‌شوند، عمل می‌کنند.
فوائد آن در پوست: آبِ لیمو به دلیل محتوای غنی ویتامین C خود هنگامی که به صورت روزانه مصرف شود درخشش را به پوست شما می‌بخشد. یک ضد عفونی کننده بوده و در نتیجه می‌تواند جهت درمان عفونتهای پوستی مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید آن را جهت کاهش احساس سوزش پوست بکار برید. در صورتی که به طور منظم بر روی جای زخم استفاده شود، در واقع می‌تواند جای زخم را کاهش داده همچنین به ضد پیری کمک می‌کند. فرد می‌تواند همچنین از آب آن برای درمان آکنه استفاده کند.
مراقبت از مو: برای خلاص شدن از شوره سر، آب دو لیمو را با آب گرم رقیق کرده و از آن برای آخرین شستشو استفاده کنید. با این کار از شر شوره سر خلاص خواهید شد، به این دلیل که لیمو عامل پاک کننده‌ی خوبی بوده و به موی شما بافتی نرم و درخشان می‌بخشد.
عفونت‌های گلو: این میوه ضد باکتری بوده و به خلاص شدن از شر بسیاری از عفونتهای گلو کمک می‌کند. در صورتی که از عفونت گلو رنج می‌برید، می‌توانید یا چای لیمو گرم تهیه کرده و آن را نوش جان کنید و یا از آب برای غرغره کردن استفاده کنید. محتوای ویتامین C همچنین به درمان سریعتر عفونتها کمک می‌کند.
مراقبت از دندان: آبِ آن را در صورتی که بر روی ناحیه‌ای از دندان که درد می‌کند، قرار دهید از این درد تسکین خواهید یافت. به منظور متوقف ساختن خونریزی لثه می‌توانید لثه‌های خود را با این آب ماساژ دهید. چنانچه به دنبال درمان بوی بد دهان هستید، آنگاه یک لیوان آب را به 1 آبِ لیمو افزوده و آن را به عنوان دهان شویه استفاده کرده تا دهان شما بوی خوبی به خود گیرد.
کاهش وزن: لیمو عنصری کلیدی در رژیم لیموناد مستر کلینز (رژیم سم زدای پاکیزه ساز) است. مصرف آب داغ و عسل در صورتی که با شکم خالی در صبح انجام شود، به کاهش وزن کمک می‌کند.
فشار خون بالا: لیمو با آب برای افراد مبتلا به مشکلات مرتبط با قلب بسیار مفید است. به طوری که حاوی مقدار خوبی پتاسیم بوده و به درمان فشار خون بالا و تهوع کمک می‌کند.
تصفیه خون: آب لیمو به عنوان مصفای خون عمل کرده و به درمان بیماریهایی مانند مالاریا و وبا کمک می‌کند.
ادرار آور: یکی از مواد غذایی ادرار آور طبیعی بسیار عالی است به طوری که باکتریها و مواد سمی را از بدن شسته و دفع می‌کند.
پایین آوردنده تب: آب لیمو به عارضه‌های سرما خوردگی و یا آنفولانزا کمک کرده و به این دلیل که تعریق را افزایش می‌دهد، تب را پایین می‌آورد.
مشکلات تنفسی: این میوه برای بیماران مبتلا به آسم مفید است، به این دلیل که به درمان مشکلات مرتبط با دستگاه تنفسی کمک می‌کند.
عوارض مرتبط با معده: آب داغ با آبِ لیمو فواید بسیاری در تسکین از بسیاری عوارض مرتبط با معده دارد. موجب تسکین از سوء هاضمه، سوزش سر دل، نفخ، تهوع، انگل معده، یبوست و غیره می‌شود.
در صورتی که لیمو را با آب ولرم مصرف کنید، می‌توانید از فوائد سلامتی بخش آن بهره‌مند شوید. بنابراین آبِ لیمو را با آب به طور روزانه مصرف کرده و با این کار درخشندگی را به پوست خود ارمغان آورده و از درون احساس سلامتی نمایید!
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان