ماهان شبکه ایرانیان

بررسی فیلم «مومیایی» The Mummy

«مومیایی» The Mummy فیلم اکشن-ماجراجویی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۷ است. الکس کورتزمن (Alex Kurtzman) آن را کارگردانی کرده است و فیلم‌نامه‌نویسان آن دیوید کوپ (David Koepp)، کریستوفر مک‌کوئری (Christopher McQuarrie) و دیلن کاسمن (Dylan Kussman) هستند

«مومیایی» The Mummy فیلم اکشن-ماجراجویی آمریکایی، محصول سال 2017 است. الکس کورتزمن (Alex Kurtzman) آن را کارگردانی کرده است و فیلم‌نامه‌نویسان آن دیوید کوپ (David Koepp)، کریستوفر مک‌کوئری (Christopher McQuarrie) و دیلن کاسمن (Dylan Kussman) هستند. این فیلم نسخه‌ی بازساخت شده‌ی مومیایی است و تام کروز (Tom Cruise)، آنابل والیس (Annabelle Wallis)، سوفیا بوتلا (Sofia Boutella)، جیک جانسون (Jake Johnson)، کورتنی ونس (Courtney B. Vance) و راسل کرو (Russell Crowe) در آن بازی می‌کنند.
فیلم «مومیایی» اولین بار در 22 می 2017 در سیدنی استرالیا و در 9 جون 2017 در آمریکا اکران شد.
نقدهای منتقدان نسبت به این فیلم منفی بوده است. این فیلم با سود جهانی 407 میلیون دلاری‌اش با وجود حضور تام کروز، به‌نوعی سرشکستگی برای باکس آفیس محسوب می‌شود.در سال 1127 میلادی گروهی از شوالیه‌های انگلیسی، یاقوتی مصری را در مقبره‌ای دفن می‌کنند. در لندن امروز، یک تیم ساخت‌وساز، مقبره را کشف می‌کنند و مرد مرموزی مسئول تحقیق و بررسی در آن مکان می‌گردد.
داستان به دوران پادشاهی نوین مصر بازمی‌گردد. شاهدخت آمانت (Ahmanet) قرار است جانشین پدر شود که در این میان همسر دوم پادشاه پسری به دنیا می‌آورد. آمانت که مصمم است تخت پادشاهی را به دست بیاورد ترتیبی می‌دهد که با استفاده از یک خنجر افسانه‌ای، روح ست (خدای بلایای طبیعی مصری) صورتی جسمانی بگیرد تا به کمک او تاج به او برسد. پس‌ازآنکه آمانت خانواده‌اش را می‌کشد، کاهن پدرش او را دستگیر می‌کند و او را محکوم می‌کند که زنده‌زنده مومیایی شود. او را در بین‌النهرین و در استخر جیوه دفن می‌کنند تا هیئت هیولاوارش توانایی فرار نداشته باشد.
گروهبان نیک مورتون (Nick Morton – تام کروز) و سرجوخه کریس ویل (Chris Vail) در عراق امروزی، مقبره‌ی آمانت را پیدا می‌کنند. جنی هالسی (Jenny Halsey) باستان‌شناس برای بررسی مقبره می‌آید و به‌درستی به این نتیجه می‌رسد که مقبره زندان است. تابوت آمانت را از جیوه بیرون می‌آورند تا با هواپیما به انگلیس بفرستند. در طی پرواز، قدرت آمانت، ویل را تسخیر می‌کند. او سپس به گروه حمله می‌کند و نیک را وادار می‌کند او را بکشد. در طی درگیری‌ها هواپیما سقوط می‌کند و همه به‌غیراز جنی که با چتر نجات از هواپیما بیرون پریده بود، کشته می‌شوند.فردای آن روز نیک در سردخانه‌ای در آکسفورد بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که آمانت او را طلسم کرده است. آمانتِ مومیایی فرار می‌کند و شروع به استفاده از کارگران نجات برای بازسازی بدن متلاشی‌اش می‌کند. آمانت همچنین تیغه‌ی خنجرش را در کلیسایی در آن نزدیکی پیدا می‌کند. درنهایت سربازانی به رهبری دکتر هنری جکیل (Henry Jekyll) آمانت را آرام می‌کنند و دکتر جکیل توضیح می‌دهد که جنی مأمور پرادیجیوم (Prodigium)، انجمن مخفی مبارزه با تهدیدات ماوراءالطبیعه است.
در این حین، آمانت خود را از اسارت آزاد می‌کند و دکتر جکیل تسلیم امیال تاریک خود می‌شود و به ادوارد هاید (Edward Hyde) شخصیت آدمکش جانی‌اش تبدیل می‌شود. آمانت موفق می‌شود خنجر را بدزدد و ارتشی از جنگجویان انگلیسی را فرامی‌خواند و در لندن توفان شن به پا می‌کند. آمانت یاقوت را پیدا می‌کند و در خنجر قرار می‌دهد و به‌این‌ترتیب به هر آنچه برای رسیدن به هدفش نیاز دارد، می‌رسد.
نیک و جنی به کمک ویل به تونل‌های زیرزمین لندن فرار می‌کنند اما خادمان آمانت به آن‌ها حمله می‌کنند. آمانت، جنی را غرق می‌کند. نیک با او می‌جنگد اما از جنگ دست می‌کشد و اجازه می‌دهد امانت او را تسخیر کند؛ اما این کار تنها یک حقه است تا بتواند یاقوت خنجر را بدزدد و آن را نابود کند. بدنش تسخیر می‌گردد تا به آمانت بپیوندد. وقتی دوباره جسد جنی را می‌بیند کنترلش را بازمی‌یابد و از قدرت‌هایش استفاده می‌کند تا جان آمانت را بمکد و او را به حالت مومیایی بازگرداند. سپس با استفاده از قدرتش جنی را دوباره زنده می‌کند اما مغلوب قدرت خود می‌شود و ناپدید می‌گردد.به‌زودی جنی دوباره با دکتر جکیل تیمی را تشکیل می‌دهند و دراین‌باره که آیا نیک که حالا تسخیر شده است، خیر خواهد بود یا شر بحث می‌کنند. جسد آمانت را دوباره در استخر جیوه زندانی کرده و پرادیجیوم از آن محافظت می‌کند.
درنهایت، نیک در بیابان، ویل را دوباره زنده می‌کند و آن دو به دنبال راه علاج این وضعیت سفر می‌کنند.
و اما نظر منتقدان راجع به داستان، منتقد اینترتینمنت ویکلی (ew) بیشترین امتیاز را در میان منتقدان منتخب به فیلم داده است. به نظر این منتقد بازساخت دوباره‌ی فیلم‌ها و ادامه‌ی آن‌ها یکی از پردرآمدترین راه‌های پول درآوردن برای استودیوهای فیلم سازی‌ست و با توجه به‌حق بازنشر (کپی‌رایت) و مالکیت معنوی (Intellectual property) استودیوها انتخابات محدودی دارند. دیزنی با کمیک‌های مارول (Marvel) این کار را انجام می‌دهد و وارنر برادرز (Warner Bros.) به سراغ داستان‌های دی سی (DC) رفته است. یونیورسال (Universal) هم سال‌هاست در صنعت سینما حضور دارد و فیلم‌های زیادی ساخته به همین دلیل به دهه‌ی 30 و 40 بازگشته و فیلم‌های پرفروش آن زمانش را دوباره می‌سازد. مومیایی هم یکی از همان فیلم‌هاست. البته مشخصاً باز ساخت فیلم‌های موفق حتماً به موفقیت منتهی نخواهد شد اما در این بازساخت یونیورسال توانسته است فیلمی نسبتاً خوب و در مقایسه با فیلم اصلی، هیجان‌انگیز را به بازار ارائه دهد. رابطه میان بازیگران اصلی به نسبت خوب درآمده و البته گریم‌های فیلم هم بسیار جالب هستند.منتقد دوم، منتقد تلگراف است که او نیز امتیازی متوسط و رو به بالا به فیلم داده است. به نظر او مومیایی‌ها و فیلم‌های ترسناک در سینما سال‌هاست دست در دست پیش می‌روند، این پدیده دلیل خاصی هم دارد، همه‌ی ما به دنبال دنیاهای گم‌شده و معماهای آن‌ها هستیم و هیچ‌کس نیست که از هیجان خوشش نیاید. پس چه‌بهتر که آن‌ها را با جلوه‌های کامپیوتری مخلوط‌کنیم و روی پرده‌ای بزرگ به تماشایش بنشینیم. بااین‌حال این منتقد فیلم را فیلمی ترسناک نمی‌داند و به نظر او فیلم بیشتر فیلمی تخیلی و اکشن است. فیلم پر از تام کروز است، مردی 54 ساله و جوان نما که با کمک آنابل والیس که 22 سال از او کوچک‌تر است، در فیلم به دنبال ماجراهای فیلم می‌دوند. این منتقد معتقد است بازی‌ها خوب هستند اما می‌توانستند بهتر هم باشند. درباره‌ی بازی راسل کرو (Russell Crowe) هم همین نظر را داده است.
منتقد هالیوود ریپورتر (hollywoodreporter) هم مانند منتقد اول به بازساخت‌ها اشاره داشته و از شانس بد زمان اکران فیلم گفته (فیلم دو هفته بعد از واندر وومن به اکران رسید). به نظر او شاید اگر هم‌زمانی اکران با این فیلم وجود نداشت فیلم «مومیایی» خیلی بیشتر می‌فروخت. او نیز معتقد است بازساخت فیلم‌های قدیمی استودیوها موج درآمد جدیدی را برای صنعت سینما به ارمغان خواهد آورد. مثلاً حضور راسل کرو در این فیلم به‌عنوان دکتر جکیل احتمالاً چسب متصل‌کننده این داستان با فیلم‌های آینده‌ی آن خواهد بود و حضور بازیگرانی در مقام و منزلت راسل کرو و یا تام کروز برای چنین فیلم‌هایی لازم و حیاتی ست. البته این منتقد بازی تام کروز را نپسندیده و به نظر او سن تام کروز برای بازی در چنین نقش‌هایی بالا رفته است.

آخرین منتقد منتخب ما، منتقد ویلج ویس (villagevoice) است که بدترین امتیاز را به فیلم داده اصلاً از فیلم راضی نبوده است. به نظر او حضور تام کروز در فیلم واقعاً افتضاح بوده، او هیچ زمان در فیلم‌هایش و یا حتی نقش‌های کوتاهش در فیلم‌ها این‌چنین از اصل خود دور نی افتاده است. هیچ خاصه‌ای از هنرمندی او را در فیلم ندیده و خیلی از این موضوع ناراحت است و می‌ترسد دوران طلایی کروز به پایان رسیده باشد. او نیز حضور راسل کرو در نقش دکتر داستان و پتانسیل داستان برای ساخت سری داستانی از این فیلم را ستوده است، اما امیدوار است فیلم‌های دیگر خوش‌ساخت‌تر و با داستانی معنادارتر ارائه شوند.

طبق معمول منتقدانی مختلف با نظرهایی مختلف راجع به فیلم نظر داده‌اند، اما اگر اهل دیدن هیجان و اکشن هستید فیلم را در نماوا  با دوبله اختصاصی ببینید و نظرتان را با ما در میان بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان