ماهان شبکه ایرانیان

اولین کامیون معدن برقی جهان؛ پروژه جدید مهندسان سوئیسی

با گرایش آهسته و پیوسته صنعت حمل و نقل جهان به سمت پیشرانه های پاک هیبریدی و در نهایت الکتریکی، در آینده نه چندان دور تقریبا تمامی وسایل نقلیه با موتورهای برقی تولید خواهند شد.

اولین کامیون معدن برقی جهان؛ پروژه جدید مهندسان سوئیسی

با گرایش آهسته و پیوسته صنعت حمل و نقل جهان به سمت پیشرانه های پاک هیبریدی و در نهایت الکتریکی، در آینده نه چندان دور تقریبا تمامی وسایل نقلیه با موتورهای برقی تولید خواهند شد.

اگر چه تاکنون بیشتر تلاش ها در رابطه با کاهش آلایندگی خودروهای سواری بوده، اما در این بین پروژه های مشابهی توسط برخی خودروسازان و شرکت های دانش بنیان بر روی ماشین آلات سنگین نیز اجرا شده است.

در یکی از جدیدترین پروژه های این چنینی، چند شرکت سوئیسی به همراه تیم های دانشگاهی گرد هم آمده و با کنار هم قرار دادن تجارب خود، در حال ساخت یک دامپ تراک الکتریکی هستند.

دامپ تراک ها همان ماشین آلات غول پیکری هستند که برای حمل مواد مختلف از معادن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کاربردها، این خودروها به موتورهای فوق العاده قدرتمند احتیاج دارند که این وظیفه تا به حال عمدتا بر عهده نمونه های حجیم دیزلی گذاشته شده است.

پروژه جدید سوئیسی ها با نام e-Dumper یا دامپر الکتریکی شناخته شده و بر روی یک دستگاه کوماتسو 605 HD اجرا می شود.

مهندسین این پروژه موتور دیزلی این دامپ تراک عظیم الجثه را از جای خود خارج نموده و یک موتور الکتریکی قدرتمند را جایگزین آن کرده اند. این موتور 800 اسب بخار قدرت و 9,450 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که این حجم از گشتاور در نوع خود کم نظیر است.

در ابتدا قرار بود انرژی نیاز این موتور، توسط یک باتری لیتیوم یونی 600 kWh تامین شود، اما در طول پروژه مهندسین موفق به تعبیه پک باتری 700 kWh شده اند.

جالب است بدانید که این باتری به تنهایی 4.5 تن وزن داشته و ظرفیت آن با ظرفیت باتری 8 دستگاه از قوی ترین نسخه تسلا مدل S برابر می باشد. آنطور که اعلام شده این پروژه 1 میلیون دلار هزینه برداشته است.

کوماتسو 605 HD با پیشرانه الکتریکی در دامنه های Chasseral در حومه برن سوئیس به کار گرفته خواهد شد. این دامپ تراک 45 تنی روزانه 20 بار از شراشیبی ها پایین آمده و هر بار 65 تن بار را جابجا خواهد کرد.

نکته بسیار جالب اینکه به لطف سیستم بازیابی انرژی دامپ تراک مذکور با هر بار پایین آمدن،  40kWh انرژی ذخیره خواهد کرد. با این شرایط کوماتسو 605 HD نه تنها انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند، بلکه می تواند انرژی اضافی خود را در اختیار سایر وسایل و لوازم برقی قرار دهد؛ امری که در صورت تحقق یک انقلاب در صنعت حمل و نقل محسوب می شود.

عمر این دامپ تراک منحصر به فرد که از پاییز امسال شروع به انجام وظیفه خواهد کرد، 10 سال تخمین زده شده و در صورت موفقیت آن نمونه های مشابه دیگری تولید خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان